Web Analytics
Jump to content

Variax?

Articate
 Share

Recommended Posts

Strat'n min er alle mine el-gitar needs dekket. Skulle jeg kjøpt en gitar til ville det vært en akustisk. Men så har jeg tittet litt på Variax'n. Den koster ikke mye mer enn jeg hadde gitt for en akustisk (tenker vel på 600 versjonen) og den har jo akustiske modeller som absolutt høres flott ut, og da slipper jeg å tenke på enten å sette pickups på den akustiske eller mic'e den opp. Pluss at tolvstrenger er alltid noe som er gøy å ha, men ikke helt verdt penga siden man bruker den å sjeldent. Og variax har jo det også.

Jeg klarer vel å få tak i en til rundt 4 lapper av 600 versjonen. Jeg syns 700 ser bedre ut, men jeg er større fan av lønnehals. De er jo ikke spesielt vakre gitarer, men jeg tenker på denne som et leketøy. Jeg kunne absolutt tenke meg å kunne knote rundt med gitar mer med å kunne sette stemmingen på strengene individuelt. Da kan jeg slenge den ned og bruke den som slide gitar, eller teste ut nashville tuning, eller kanskje funky åpne akkorder som Justin King og Andy McKee bruker (og han sist syke som jeg har glemt hva heter). Så slipper man å stresse med alt av forskjellige strengtykkelser og oppsett av gitaren bare for å teste ut ting. Så kan man heller tenke på sånt når man først får interesse for noe slikt.

Jeg har f.eks. ingen planer om å kjøpe en Les Paul før jeg tjener mer penger enn jeg vet hva jeg skal gjøre med, så å kunne bruke variax'n til alle sånne småting om jeg vil spille sanger som er spilt på Les Paul f.eks virker gøy.

Så, er det noen som har noen innvendinger om denne gitaren? "Hold deg unna den"? "Den er virkelig morsom"?

Jeg eier allerede en PodXT Live, så.

så du vil altså gjør den styggere?

Regner med det var en kommentar til linken jeg postet :)

Om det er en pen gitar eller ikke var ikke poenget(selv om jeg synes den var litt kul) - men heller det at man kan ha variax gitar uten å måtte leve med det orginale designet resten av livet. Warmoth lager jo ferdige kropper tilpasset Variax elektronikken.

Har aldri prøvd en selv, men de må da være et perfekt verktøy for en som vil spille mange sjangere, men ikke har råd til mange gitarer.

Evnt. for folk som spiller i "event-band", og kan gå fra Hendrix til GnR og så til Springsteen uten å måtte bytte gitar.

Har bestemt meg for å skaffe en en gang! Mye pga omstemmingsmulighetene, og fordi det er en lett måte å få en helt ok (kanskje bedre) akustisk gitar lyd rett i dataen. Gøy å kunne leke med andre type gitarer også!

Skal si ifra hva jeg syns når jeg får den. Takk for tips!