Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trøbbel med lydkort


Gjest Roar v.2

Anbefalte innlegg

Må spille inn på et vanvittig lavt volum for at det ikke skal peake og selvfølgelig enda lavere hvis jeg skal ha flere spor.

Lydkortet det er snakk om er Realtek HD Audio. Tar jeg ikke helt feil er det onboard. Bruker mic fra Class Ohlson.

Jeg har selvfølgelig vurdert at lydkortet er totalt ræva, men jeg kan ikke forstå at det skal være noe verre enn det som var i den forrige PC-en(AC97 tror jeg det var).

Micen jeg brukte før var i tillegg enda verre. Gammel PC mic.

En annen ting jeg har lagt merke til er at for at jeg skal kunne ta opp i "stereo", må jeg av en eller annen grunn sette input options på left.

Stereo gir kun i venstre og right gir null lyd. Bruker for øvrig Adobe Audtion 1.5.

Noen som har peiling på hva som kan være galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mikken som kan være årsaken da?

Hadde en clahs olson mic en tid tilbake jeg også. Funka ikke til stort, synes jeg. Kjøpte en Senheisser(?) mic, og det endret livet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vurdert det, men jeg kan ikke forstå at den skal være mye dårligere enn en gammel PC mic.

Det virker som at terskelen for at lyden blir "cappa" er veldig lav..Kan ikke skru opp veldig mye i selve programmet før det blir drit.

Men jeg kan ikke så mye om sånn studioting, så jeg skal vel ikke snakke.

Endret av Roar v.2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva du mener når du sier at du må ha lavt volum for ikke å peake. Mener du at mic'n er veldig sensitiv?

Når du sier du vil ta opp i stereo, mener du da å ta opp et mono-track som er på både L og R? For det er derfor du må velge 'left'. Fordi det er left-input'et du bruker på begge kanalene.

Standard lydkort med mini-jack pleier å være TRS (tip-ring-sleeve), men mer seriøse lydinterface har ikke TRS for input (mitt har TRS throughput). Jeg bruker 2 input fra PodXT'n min for å få stereo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har en dårlig mikrofon som er veldig sensitiv.. og få muligheter til å styre signalet.. hadde du hatt en kompressor i signalkjeden vill ting ha blitt "litt" bedre..

i utgangspunktet er sånne onboard-lydchipper helt greie til å gjengi ferdig innspillt lyd og fikse prating på msn når de sitter der og har seg foran webcamen.. men lite egnet til lydopptak av musikk.. uansett om det er sang eller instrument..

skaff deg en mikrofon som er beregnet på det du skal bruke den til

og skaff deg et lydkort som brukes av musikkfolk

du klarer det fint innenfor et par-tre tusenlapper - er du flink kan du også spare mye på å kjøpe brukt fra musikkweb.no eller finn.no.. da kan du få riktig så bra

komponenter til hjemmestudioet ditt. Gode råd i forhold til kjøp får du her på forumet.. bare spør og grav.

på clas kan du kjøpe kabel, loddetinn og loddebolt .. og ostehøvel.. og ny reim til klokka.. motorsaga jeg kjøpte der er helt kurant.. men jeg kjøper ikke engang bilstereo der..

Endret av fivel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har en dårlig mikrofon som er veldig sensitiv.. og få muligheter til å styre signalet.. hadde du hatt en kompressor i signalkjeden vill ting ha blitt "litt" bedre..

Etter som den ikke går over 0 dB høres det ut som et annet problem.

på clas kan du kjøpe kabel

håper ikke du har kabler fra clas i rigget ditt ;D (med mindre det er digitale kabler - lol@folk som bruker mer enn 250,- på HDMI kabler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.