Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

The "Bruce Springsteen"-sound


davidsen

Anbefalte innlegg

Her feks, ca 2:40 ut i låta hører vi den "klassiske" sounden til Springsteen :

http://www.youtube.com/watch?v=Top0ZUzg5bQ

Jeg skjønner at han bruker utstyr som vi dødelige bare kan drømme om, men finnes det noen "billig" måte å få til noe tilsvarende?

Har lekt meg litt med chorus/delay/overdrive/eq/bridge- og neck-pickup uten at jeg kan påberope meg å ha knekt koden enda..

Endret av davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer ganske langt med en Tele eller en Strat og en Fender-amp på høyt volum.

+1

Gitar er veldig essensielt her.. en Les Paul kommer aldri til å låte som en Tele eller strat (og omvendt) Hva angår amp trenger du ikke å kjøpe en svær Fender da.. En modeling amp eller en røramp som låter "bra" clean vil nok bringe deg nærme nok.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Single coil og overdrive...

Det blir aldri det samme med en humbucker.

Kanskje hvis du kjører den i paralell eller coil split, men det krever modifisering av gitaren(e).

edit: Sett microcuben til "black panel", bruk bridge pickup med tone på fullt og prøv deg fram med gain og tone på forsterkeren.

Dette er det nærmeste du vil komme med utstyret du har i dag.

Endret av Innos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Single coil og overdrive...

Det blir aldri det samme med en humbucker.

Kanskje hvis du kjører den i paralell eller coil split, men det krever modifisering av gitaren(e).

edit: Sett microcuben til "black panel", bruk bridge pickup med tone på fullt og prøv deg fram med gain og tone på forsterkeren.

Dette er det nærmeste du vil komme med utstyret du har i dag.

Flott, takk skal du ha! Har en tiriade av effektpedaler også, om du har noen tips til ting jeg kan bruke:

Boss Bluesdriver, Boss Compressor, Ibanez Analog Delay, Boss Chorus Ensemble, VOX Crybaby, Boss FDR-1 (Fender Amp Deluxe-Reverb -simulator.. denne kanskje??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, takk skal du ha! Har en tiriade av effektpedaler også, om du har noen tips til ting jeg kan bruke:

Boss Bluesdriver, Boss Compressor, Ibanez Analog Delay, Boss Chorus Ensemble, VOX Crybaby, Boss FDR-1 (Fender Amp Deluxe-Reverb -simulator.. denne kanskje??)

Selg halvparten av de og kjøp deg en billig Tele :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit :) Da kan vi konkludere med at det ikke finnes noen billige måter å få til en tilsvarende lyd med mindre man synes 10-12 tusen kroner for en fender telecaster er billig :)

Det finnes jo billigere telecastere både fra Fender og andre merker. I tillegg får man jo også brukte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det er ikke bare-bare å dra inn en ny øks inn i huset, mye lettere med de små søte stompboksene. Dere som har kone/samboer skjønner sikkert hva jeg mener.

Saken er den at Bruce har en '51 Fender Esquire + sikkert mange flere vintage Telecastere, og vintage Fender amps. For å få den lyden må det på en vintage Fender-amp spilles høyt til den er på grensen til brekk.

Det nærmeste du kan komme er kanskje en liten rør-amp som brekker tidlig, eller kanskje en boost-pedal og/eller en kompressor. Det beste å starte med er vel uansett en Telecaster(ish) gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.