Web Analytics
Jump to content

Strengespiser

Curl-Head
 Share

Recommended Posts

Min Ibanez har i det siste begynt å bli veldig glad i å spise strenger. Jeg har røkket tre strenger nå på tre dager og begynner å bli litt små nervøs, siden bandet skal ha en liten innspilling nå på lørdagen.

Så langt har jeg klart å finne ut at problemet ligger i broen. Det virker som om den ryker akkurat der hvor man låser strengen. Vi snakker altså om den lyse E-strengen.

Her er området markert med en rød ring. Hva skal jeg evt gjøre med dette? (Ikke min gitar)

- Vetle

Edited by Curl-Head

jeg røk to-tre strenger på noen dager for litt siden. Disse har ikke røket på godt over en måned. Den første tiden på gitaren er viktig for en streng, så pass at måten du strenger på er god. Jeg har også hørt at å stemme strengen opp en halvtone og la den stå en stund for så å stemme den ned hjelper på levetida.

Hvis strengen ryker i selve sporet i salen må det nok finjusteres litt med en presisjons diamantfil og/eller veldig finkornet sandpapir i ulike valører. Typisk jobb for en tekniker med mindre du har verktøyet selv og et sett forstørrelsesbriller.. Hvis strengen ryker litt over det punktet hvor strengen er klemt fast mellom "blokk" og "kasse" kan du prøve å tre en liten bit hard isolasjon som enkelt ledningstyper har rundt strengen i dette punktet som en nødløsning, men igjen - fil er løsningen..

Edited by Greener

Hvis strengen ryker i selve sporet i salen må det nok finjusteres litt med en presisjons diamantfil og/eller veldig finkornet sandpapir i ulike valører. Typisk jobb for en tekniker med mindre du har verktøyet selv og et sett forstørrelsesbriller.. Hvis strengen ryker litt over det punktet hvor strengen er klemt fast mellom "blokk" og "kasse" kan du prøve å tre en liten bit hard isolasjon som enkelt ledningstyper har rundt strengen i dette punktet som en nødløsning, men igjen - fil er løsningen..

Skal prøve det med isolasjonen, siden jeg ikke har ikke tilgang på diamantfil og er ikke helt stødig sånn sett. Men så befinner nærmeste tekniker seg veldig langt unna. Er ikke så mange teknikere her oppe i Øst-Finnmark som jeg vet om.