Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Førstegangskjøp


Forbildet

Anbefalte innlegg

Hei hei!

Først: jeg innser at det er skrevet et og annet om dette temaet fra før, så link meg gjerne videre eller skjell meg ut hvis jeg har oversett noe i mitt søk gjennom trådene. :)

Jeg har begynt å få brukbart tak på den akustiske gitaren og har nå planer om å kjøpe min første el. Hadde i utgangspunktet planer om å bruke maks 12 000, men kom over et interresant alternativ. (Selv om det er å strekke prisen en smule)

http://www.gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=1892

Jeg er som nevnt fullstendig noob når det kommer til el.gitar, men synes dette virker som en god deal. Det er en lik på sound1.com til samme pris. Noen som har noen tanker om dette. Er det en brukbar gitar til den prisen. Noen som har erfaring med disse to nettbutikkene? Og en ting til, jeg har enda ikke fått prøvd å spille en gitar med slik tynn hals, bare mistenker at det er noe for meg. Er det stor forskjell fra å spille på en "standard" hals? Når jeg bestiller en Gibson, kan jeg gå ut ifra at det ikke er et dårlig eksemplar av modellen?

Kom gjerne med andre forslag også. Liker veldig godt LP-looken. Så Hagstrøm kanskje? eller Epiphone?

Hjelp mottas med stor takk!

Mvh. Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si en ting, det var litt av en les paul! ordentlig fin var den! :)

Jeg tror ikke jeg ville gitt såpass for min første elgitar, men om du har pengene, og føler at du kan avse såpass mye, så er det vell greit:)

Kvalitet varierer fra gitar til gitar, så jeg vil nok anbefale å teste ut, men gibsoner i den prisklassen er rimelig safe bets det og tenker jeg :)

Hva med amp, har du tenkt noe på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si en ting, det var litt av en les paul! ordentlig fin var den! :)

Jeg tror ikke jeg ville gitt såpass for min første elgitar, men om du har pengene, og føler at du kan avse såpass mye, så er det vell greit:)

Kvalitet varierer fra gitar til gitar, så jeg vil nok anbefale å teste ut, men gibsoner i den prisklassen er rimelig safe bets det og tenker jeg :)

Hva med amp, har du tenkt noe på det?

Ja, da er jo saken den at jeg først må få en kyndig kompis til å teste den for deretter å klage hvis det skulle være noe feil. Men så lenge gitarhuset.no opptrer profft skulle vel det gå bra får man tro. Ser at mange her inne har foreslått Cube30 som øvingsamp, så planen var vel å skaffe en slik. Tar gjerne imot forslag der også.

Joda, jeg har penger til det hvis jeg føler at det er verdt det, men som sagt: det er å strekke det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da er jo saken den at jeg først må få en kyndig kompis til å teste den for deretter å klage hvis det skulle være noe feil. Men så lenge gitarhuset.no opptrer profft skulle vel det gå bra får man tro. Ser at mange her inne har foreslått Cube30 som øvingsamp, så planen var vel å skaffe en slik. Tar gjerne imot forslag der også.

Joda, jeg har penger til det hvis jeg føler at det er verdt det, men som sagt: det er å strekke det :)

Spørs om du kun vil ha øvingsamp, eller faktisk en amp du kan ta med deg på bandøvinger og spillejobber også..

spørr du folk på forumet om bra amp, foreslår pris min / max.. så tror jeg du ender opp med skikkelig bra lyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dude. Les Paul til 16000? Kjøp brukt! :) Får Standarder helt ned i 10000 på finn.no... Men jeg anbefaler Les Paul Classic, som er bare ti ganger tøffere enn skranglete Standard :P Også burde du faktisk prøve gitaren(e) selv da. Ikke stol på 'en kompis', da han kan ha helt annerledes smak enn deg. Stikk innom nærmeste gitarbutikk og vær litt 'open-minded', og ikke bare lukk deg inn på Gibson Les Paul, prøv andre ting du syns ser tøffe ut/låter bedre :)

Bare noen forslag..

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...amp;WT.svl=Link

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...amp;WT.svl=Link

Endret av Metalbrain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt er veien å gå!

Selv om prisen er såpass lav i forhold til veilledende så har de blitt solgt til den prisen en stund. Vil absolutt anbefalle deg å prøve deg frem med forskjellige halser, uansett om du skal ha Les paul. Jeg var sikker på at jeg ville ha 60s hals men endte med en 59(?).. Hvertfall tykkere enn den 60s halsen. Kjipt å ha kjøpt en gitar på nett til den prisen som du kanskje ikke liker. Vil absolutt anbefalle deg å prøve forskjellige gitarer, det er faktiskt forskjell på hver enkelt gitar.

Offtopic:

Metalbrain, hva er det som er så mye tøffere på en classic enn standard?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Om det er pickups uten cover så er jeg faktisk veldig enig at det er mye kulere!

tilbake til topic igjen så har du dennegitaren som jeg tror kan være et godt kjøp:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...amp;WT.svl=Link

De både ser kulere ut, og låter åtte ganger så tøft :P 500T og 496R ftw! :)

Den gitaren så ut som et godt kjøp, men den hadde sånne stygge Grovere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De både ser kulere ut, og låter åtte ganger så tøft :P 500T og 496R ftw! :)

Den gitaren så ut som et godt kjøp, men den hadde sånne stygge Grovere :P

De "stygge" groover stemmeskruene like jeg mye bedre enn de stygge dårlige plastgreiene på de som blir produsert nå om dagen.. i tillegg så holder grooverne seg utrolig godt!:) Smaksak tydeligvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De "stygge" groover stemmeskruene like jeg mye bedre enn de stygge dårlige plastgreiene på de som blir produsert nå om dagen.. i tillegg så holder grooverne seg utrolig godt!:) Smaksak tydeligvis!

Har du sett formen på de Grover'ne eller? :huh: Usj :lol: Kan godt tenkes at de holder seg rimelig godt, men de sitter på alt mulig rusk av "billig"-gitarer :blink: Epiphone, LTD, etc. Smakssak ja. De "stygge dårlige plastgreiene" også kalt Kluson, liker jeg veldig godt da, men smaken er som baken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Les Paulen var utrolig fin! Som nevnt her, så er det forskjell på 50's halsen og 60's halsen, som du egentlig bør teste hva du liker best. (personlig liker jeg begge, men foretrekker 60's som også sitter på Classicen.) Når det gjelder pick-upene i std. ifht. Classic, har jeg en Classic som jeg vurderer å bytte pick-ups i pga at jeg spiller lite metal, og synes 500-496 pick upene låter for lite klassisk Les Paul, men det er jo også en smakssak.

Også et hett tips å kjøpe brukt da du får mer for pengene. Som sagt får du en masse Standarder til rundt 10K.

Ikke hør for mye på Gibson-haterne på forumet her :P, da Gibson leverer kvalitet! (Med unntak, som hos alle andre merker naturligvis!) Det viktigste er å prøve instrumentet før du kjøper, og gjerne få en "ekspertuttalelse" hvis du føler at kompetansen er for lav på området.

Lykke til i jakten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Classic som jeg vurderer å bytte pick-ups i.

Blasfemi! :ninja::P Hvis du syns de har for høy output, så er det bare å stille litt på amp, volum- og tonekontroller, så kan de produsere rimelig klassisk Les Paul-lyd(i mine ører iallefall :P) og siden de tolerer clean, metal og "klassisk Les Paul-lyd" så bra, syns jeg de er mye mer allsidige og bedre enn blant annet Burstbucker Pro'ene som sitter i Standarden, men en smakssak som sagt :)

Endret av Metalbrain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare støtte alle her som anbefaler deg å prøve først. Særlig siden du ikke er helt sikker på hva du vil ha/liker. I det minste prøv så mange gitarer at du har et godt grunnlag for å bestemme deg for endelig gitar, selv om du bestiller den på nett.

Når det gjelder brukt vs nytt - følg hjertet. Du kan få mere gitar for pengene om du kjøper brukt, men blir man forelsket så spør man ikke om alderen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.