Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Enda en "Tele"


Anbefalte innlegg

Eller... hasteprosjekt kan man vel knappest kalle det, i og med at delene til prosjektet har ligget både vinter og vår, mer eller mindre spredd rundt om i huset. Den store lysta dukka imidlertid opp nå sist jeg var vekke på jobb, og Chuck startet sin tråd med "EikeTele´n" sin. Det var slik at det ble vanskelig å styre seg til slutt, og det ble å gå rett i arbeid når jeg kom hjem. Planene har forsåvidt vært klare lenge, men det var noe med det å komme i gang. Dessuten følte jeg vel at jeg måtte ha ei slags "unnskyldning" for å dra i hus enda en gitar... det står noen her fra før kan man godt si, så det å få "velsignelse" til enda en så jeg litt mørkt på. Ihvertfall sånn i utgangspunktet...

Redningen kom fra eldste dattera, som ønsket seg veeeeeeeeeeeeeldig en gitar... som pappa har laget :rolleyes: DA kan vel ingen si nei...?? Jeg kan jo være behjelpelig med lagringsplass hvis det skulle være ønskelig...

Nå hadde jeg ikke planer om å lage noen tråd på denne gitaren, men jeg slang med lippa i tråden til Chuck og fikk oppfordringa. Det som er trist er at jeg ikke har tatt bilder underveis, siden kameraet mitt har tatt kvelden... men jeg skal se om ikke jeg kan klare å fikse ett eller annet i løpet av de neste dagene slik at jeg i det minste kan poste noe mot slutten.

OK, om selve prosjektet kan sies:

Hadde to tørre emner til kropp liggende (tørre MÅ de jo være etter sikkert 4 år!). Den ene veit jeg skal være amerikansk or, men den andre er jeg noe usikker på. Emnene ligner veldig på hverandre, men det ene emnet er noe tyngre og hardere enn det andre. Jeg valgte det letteste og mykeste... og jeg TROR dette er ore-emnet.

I tillegg hadde jeg også et "bookmatched" lønne-emne til topp liggende på samme sted, et jeg fikk fatt i for en del år siden hos en møbelsnekker. Dette ble limt på emnet til kroppen, lagt i seriøst press og glemt i godt over ett døgn.

Hals hadde jeg også to liggende av, men begge var til Strat. Det får så være, i og med at den passer greit nok i ei halslomme for Tele. Jeg kunne jo ha frest ut halslomme for Strat-hals, men jeg er ikke 100% sikker på at denne får beholde denne halsen til evig tid, så da tar jeg ikke sjansen på det. Den lille glipa som blir nederst ved halsen blir mer eller mindre usynlig likevel, så det skal få gå!

Uansett, jeg hadde en rosewood hals og en maple... med noe "birdseyes" i... Den var desidert flottest, og kommer til å passe prosjektet sånn ellers. Dessuten var det denne den fremtidige eieren valgte ut også, så da var jo saken grei!

Det bar avgårde til møbelsnekkeren med kropp-emnet (ferdig merket opp) og i tillegg med halsen for uskjæring av headstocken til mitt eget design.

Deretter var det hjem og finne overfres og sandpapir... masse sandpapir...!

Gitarkroppen ble finslipt og sandet ned, og resultatet ser bra ut må jeg si.

Pickup´er, stol og tunere har jeg bare tenkt å tage hvad jeg haver, men det blir ikke så mye å velge mellom. To forskjellige typer stoler, der valget falt på en "Joe Barden" kopi... med utfrest stykke i nedre kant, samt skråstilte stolstykker.

Pickup blir en SD Vintage Tele ved stolen, og sikkert en Wilkinson oppe ved neck´en. Så får vi se om det kan være rom for å investere i bedre neck pickup etterhvert.

Tunere er jeg sant og si ikke sikker på helt hva jeg har enda, men veit ihvertfall definitivt at jeg skal ha et helt sett med "Kluson" tunere (eller mulig det er kopier) liggende i en plastpose i kjelleren ett eller annet sted. Godt mulig det er andre ting der også, så vi får se etterhvert hva som til slutt havner på gitaren.

Ellers har fremtidig eier valgt farge og hjulpet til å blande dette nå i kveld, så da tenker jeg kanskje at første strøk blir gjort før jeg tar natta. Første strøk og første pussing tenker jeg vi sier... Rød og en mørk grunnfarge er valgt, så da får vi se upå dagen i morra om det ligner på noe som kan vises fram i dagslys.

Tja... dette er vel stort sett status så langt i prosjektet, så skal jeg se om ikke jeg kan greie å få frem noen bilder også etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres fett ut! Kjekt å finne unnskyldninger for å dra i land enda flere gitarer, og slipper å slite med skyldfølelse da ihvertfall :D

Hvordan lakkerer du herligheten? Lakksprøyte?

Uansett, ser frem til bilder, alltid like kult å se noe folk har mekka på egenhånd! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres fett ut! Kjekt å finne unnskyldninger for å dra i land enda flere gitarer, og slipper å slite med skyldfølelse da ihvertfall :D

Hvordan lakkerer du herligheten? Lakksprøyte?

Uansett, ser frem til bilder, alltid like kult å se noe folk har mekka på egenhånd! ;)

Hehe... skyldfølelse er vel noe en sliter mest med før man er i gang kjenner jeg, men sant nok det med at det uansett er kjekt å finne særs gode unnskyldninger ja...!

Når det gjelder lakkering så skal det sies at dette er den første lønnetoppen jeg prøver meg på, så jeg må si at det er dette punktet jeg har kvidd meg mest til. Ihvertfall så langt...

Jeg gikk en tid og trakket i hælene til far min i kjelleren hjemme, en mann med særs mange hobbyer. Han har bl.a en knivmaker i magen, og lager de mest fantastiske knivskaft. Jeg har vel plukket opp en del idéer opp gjennom tida der nede i den kjelleren, så jeg må bare si at jeg bare har brukt samme metode på prosjektet mitt som han bruker på knivskafta, bortsett fra at han bruker ei eller anna stinkende og feit olje/terpentin blanding til å sause inn skafta med etter at de er ferdig fargesatt. Det kan ikke jeg gjøre på gitaren, men har gjort en liten test med vanlig klarlakk utenpå og har funnet ut at det skal gjøre susen.

Når det gjelder fargesetting så har dette i løpet av natta foregått med pigmentpulver som ble miksa ut i går kveld, og påført med svamp. Jeg kan forsikre alle om at det er med noe blandede følelser at en bare går på med den mørke fargen og svartmaler hele den flotte toppen på denne måten :blink:

Da det mørke hadde tørket var det fram med først 180 papir for å få vekk en del av det mørke slik at nytt og ferskt treverk tittet fram igjen. Pussa også over med et noe finere papir for å ta vekk slipemerker. Deretter var det å ta et par runder med rødfarge, men denne er jeg i skrivende stund noe usikker på om den kanskje ble noe for mørk... Det så meget bra ut før det tørket, men mørknet veldig etterhvert.

Når det gjelder dette pigmentpulveret jeg bruker så er det ikke noe hokus pokus der heller... Det er vanlig "Herdins Ekte Beis" som fåes hos de fleste fargehandlere her i byen ihvertfall. Det fine med den er at den tørker fort, slik at en faktisk får gjort en hel del i løpet av ganske få timer hvis en ønsker det.

Håpet mitt nå er at klarlakken skal gjøre det samme som fuktighet gjør, altså å "dra fram" fargen fra pigmentene jeg har tilsatt treverket. Time will show tenker jeg, men jeg skal holde alle spente sjeler underrettet om hvordan det går. Skal dessuten også se om ikke jeg klarer å få tatt noen bilder av resultatet så langt i løpet av ettermiddagen en gang.

Selve klarlakkingen skal foregå med lakksprøyte ja... men det blir sikkert noen dager til.

Men nå må jeg hive meg rundt og få ungene på skolen... det ble ei lang natt dette... :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da har jeg tjuvlånt et kamera og tatt et par bilder av prosjektet.

Det neste punktet ser ut til å være å få sprayet skygge rundt kanten, som da skal være mørk slik som baksiden. Deretter blir det klarlakkering i flere lag, noe jeg håper skal bringe fram en skikkelig "flammeeffekt" :)

Har aldri postet bilder før, så bær over med meg hvis dette ikke fungerer...

68799_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/27173/68799.jpg

68800_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/27173/68800.jpg

68801_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/27173/68801.jpg

68802_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/27173/68802.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit! Det her blir pent!! :) geder meg til å se sluttreslutatet, Hvordan blir pickupsoppsettet, plekterplate og hardware? :)

Vel... jeg håper ihvertfall det blir pent! Det ser ikke helt bra ut enda, men jeg krysser alt jeg har av fingre for at klarlakken skal gjøre underverker... Problemet er at all fargen på en måte har trukket inn i treet, og at den er ekstremt matt. Men som sagt så har jeg forhåpninger om at noe skal skje når klarlakken kommer på. Men nok om det.

Som jeg skrev i innledninga så var planen med denne gitaren å bare ta det jeg har... men ser nå at jeg er nødt til å handle et par-tre detaljer som jeg trodde jeg hadde liggende. Dette gjelder ei neckplate og kontrollplata, resten mener og tror jeg skal få holde med det jeg har. Ihvertfall foreløpig. Det eneste springende punktet kan fort vise seg å bli neck-pickup´en (en Wilkinson mic som jeg ikke har anelse om lyden i...) til akterenden har jeg liggende en Seymor Duncan Vintage Tele sak som jeg hadde planer om å montere.

Forøvrig: Plekterbrett utgår på denne!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke meningen at den lakkbeisen der skal bli shiny, den biten kommer når du får på klarlakk ;)

Ja jeg er klar over at denne ikke er shiny i utgangspunktet, så akkurat dét er under kontroll. Jeg får bare håpe at klarlakken klarer å "trekke ut" fargen jeg har lagt på. Det var et skikkelig flott fargespill i den da lakkbeisen var våt, så jeg håper og tror at dette kommer fram igjen når jeg har lagt på klarlakk. Håper og tror at jeg skal få begynt på det i løpet av helga. Det har ikke vært noe større framdrift siden bildene ble tatt, men har fått på et par strøk til på baksiden slik at det ser rimelig jevnt og bra ut.

Skal se om jeg får tatt et par bilder av noe "hardware" også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig stilig prosjekt!

Skulle gjerne sett 100 bilder til bare! :D

Jeg må bare si at jeg digger utseendet på telecastern, langt tøffere enn stratocastern!

100 bilder gidder jeg ikke...! En gitar er tross alt et noe begrenset område :lol:

Men har leita fram noe av stålet og kobberen som skal monteres, og fått tatt noen få bilder av det også. Samt at jeg bare pressa på plass halsen i lomma. Det ser greit ut dette synes jeg, så nå må det gjerne bli helg snart slik at jeg kan få begynt å spraye skyggen rundt kanten og klarlakken.

Er det noen som har erfaring med tilsvarende beis/klarlakk konfigurasjon, og som kan gi et hint om hvor mange lag klarlakk en må regne med å legge? Jeg hadde sett for meg at en bør kunne komme et stykke med 5 lag, men jeg har sant å si ikke peiling på akkurat det. Regner med at det viser seg litt etterhvert som en begynner å spraye, så jeg finner nok utav det tenker jeg.

Ellers så kan jeg nevne at jeg har vært i kjelleren og lett etter tunere... uten hell... enda jeg positivt VEIT at det skal ligge et sett eller to der nede... Nå får jeg igjen for måten min å "systematisere" ting på :huh:

Vel, uansett... her følger de siste bildene med diverse hardware. Det var annet lys her på kjøkkenbenken, slik at en ser kanskje strukturen i lønnetoppen noe bedre.

68869_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/27198/68869.jpg

68870_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/27198/68870.jpg

68871_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/27198/68871.jpg

68872_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/27198/68872.jpg

68873_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/27198/68873.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg endelig fått tid til å begynne på klarlakken... Lakka ett strøk på søndag, og ett nå i ettermiddag. Det ser bedre ut nå ja, så dette blir bra skal dere se ^_^

69096_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/27286/69096.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

I morra tar jeg sikte på å få gjort unna to strøk, så får vi se om ikke det begynner å komme seg skikkelig. Regner med at jeg må opp i fem-seks strøk til slutt da... kanskje mer hvis jeg ikke får fylt porene skikkelig.

Endret av Finger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser superfint ut! Får kompleks for prosjektet mitt eg no :huh:

Det skal du ikke ha! Det blir helt sikkert kjempebra det også... og jeg er jo dessuten ikke ferdig med lakken, så det er helt sikkert mye som kan gå ad undas enda... men kanskje ikke så mye som ikke går an å rette på da kanskje. Nå håper jeg at det blir montering av hals og diverse hardware i løpet av helga kanskje. Må ihvertfall få lagt på nok lakk og i tillegg må den få herde seg skikkelig før jeg får gjort det.

Spennende blir det i alle fall!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.