Web Analytics
Jump to content

Sustain problemer

jonta
 Share

Recommended Posts

Tonevarigheten er så altfor kort på min nye Schecter Hellraser FR. Er litt desperat, da jeg var villig til å overskride budsjettet for og få bla. god sustain :blink: . Først tenkte jeg at det var tremoloen som "spiste" litt sustain, og at dette var noe av prisen å betale for å være med blandt vib-arm-svingerne. Helt til en kamerat la igjen en rotten Strat kopi med en dårlig tremolo, som trenger endel fiksing. Hellraseren gir bare ca 60-70% tonevarighet i forhold til Strat'en med strenger svarte av rust. Begynner å tro at det er noe gernt med Schecter'n. Har prøvd å justere høyden på mic'en, samt byttet batteri. Den har slike EMG aktive.

Noen som har en forklaring? :wacko:

• Replies 32
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det kan være flere grunner til at sustain er dårlig.

Treverket i gitaren spiller en stor rolle (og det er ofte her hunden ligger begravet), men det får du ikke gjort noe med (annet en å skifte gitar). EMG mikker er bra når det gjelder sustain, da de har svakere magneter en passive mikker, og dermed bidrar i mindre grad til å stoppe strengenesvingningene. Hvilket metall som er brukt i Floyd Rose systemet spiller inn. Nøtta (hva er det norske ordet) spiller inn. Ellers kan gitaren være dårlig justert (for lave strenger, feil svai i halsen, feil justert FR, etc).

En FR utstyrt gitar har dårligere sustain en tilsvarende gitar uten trem, eller med enklere trem - så det er definitivt en pay-off. Men det finnes FR utstyrte gitarer som sustainer veldig bra også.

Kan ikke påstå at jeg vet årsaken, men min nåværende Jem har mye bedre sustain enn noen andre like gitarer jeg har hatt. En av forskjellene er at den jeg har nå har høyere bånd. Jeg foretrekker veldig høye bånd. Gjerne så høye at strengen aldri berører gripebrettet. Hvorfor dette fysisk eventuelt skal ha noen innvirkning aner jeg ikke. :)

Også har vi igjen dette med fingrene. Om du får bedre sustain utav din kamerats gitar så er kanskje den justert bedre for din spillestil? Kan en tanke til diskusjon. ;)

Kan pysemikkene på stratocasteren min ha noe med at jeg ikke får "evigvarende sustain"?

Magnetismen i mikkene demper svingningene i strengene og fører dermed til mindre sustain. Jo svakere magneter i mikkene - jo mindre hindrer de sustain. Jo lengre fra strengene mikkene står jo mindre sustain. Kunsten er å finne balansen mellom ønsket output styrke og sustain :) EMG og andre aktive mikker har også svakere magneter en passive mikker.

Ja, Orsvend det var som faen.

Takk for alle svar.

Det er nå slik: Å slå an 3'e streng på 15 bånd, så har jeg max 2 sek tonevarighet, mot normalt 3,5 sek.

Jeg har just strengene ned litt. Men Ibaneze'n er lavere. Schecter'n har 010 str. Ibanez'n og Stratkopi'n har 009.

En kompressor gir deg mer sustain uansett, "sustain"-knott eller ikke.

Det høres ut som om det er noe galt med setupen på gitaren din, evt. et stygt dødpunkt i halsen. Jeg ville fått en gitarrep. til å ta en titt på den jeg, evt. noen andre som har peiling.

Nå prøvde jeg akkustisk, og det er akkurat like elendig, så det er ikke mic'ene eller ellerelektronikken.

Jeg kan ikke forstå at en "billig Strat med skrudd hals gir mer sustain enn en forsegjort gitar med FR???