Web Analytics
Jump to content

Bygge forsterker

Runep
 Share

Recommended Posts

Tanken er å bygge et kabinett som inneholder en vanlig stereoforsterker, innholdet i en jamohøytaler og en søt :blush: liten laptop med guitar rig instalert.

Bruker samme oppsettet nå og det låter faktisk veldig bra til mitt bruk.

Høres det helt på jordet ut eller...

Skjønte ikke helt.

Du vil sette en laptop inn i et kabinett? Om ja, så høres det slitsomt ut.

Det du kan PRØVE er å kjøre output fra Guitar Rig/PC'en inn i Input på en gitarforsterker. Om ikke det funker, så kan du kjøre den inn i F.x.loop og bruke PC som preamp og inn i return på forsterkerens sluttrinn.

bare en tanke.. Vet ikke o det blir så bra da.

Men det er jo mye enklere å finne en eller annen måte å koble til PC'en til høyttalerene enn å bygge alt inn i et kabinett.

Men nå vet jeg ikke om jeg skjønte 100% hva du mente.

PC via miksebord til høyttalere/PA-anlegg eller noe sånt..

Edited by Troll

Tenk enklere :rolleyes:

Kan vel si at jeg vil ta stereoen i stua og bygge inn i et hjemmelaget kabinett. Pcen kobles da til AUX inn på forsterkeren og gitaren kobles til Line inn på pcen.

Hmm...jeg forstår det veldig godt selv :lol:

Hva med å bare lage et "rack" med noen hyller ? Høyttalerne nederst, så audioforsterker og laptop på toppen ? Kjøp så 4 låsbare møbelhjul på biltema/clas/ikea så har du en "rig" i ordets rette forstand :)

Hvis du skal begynne å bygge et nytt kabinett til høyttaler elementene og det ene og det andre blir det veldig fort ganske mye arbeid og kalkyle..

Edited by Greener

Tenk enklere :rolleyes:

Kan vel si at jeg vil ta stereoen i stua og bygge inn i et hjemmelaget kabinett. Pcen kobles da til AUX inn på forsterkeren og gitaren kobles til Line inn på pcen.

Hmm...jeg forstår det veldig godt selv :lol:

Da så! Det virket ikke so en gale ide!

Men ideen til Greener høres kul ut også :)

jeg kunne godt prøvd noe sånt selv :P

Ok - så om jeg forstår det rett er du ute etter å lage et kabinett med forsterker og høytaler elementer innebygd - slik at du har en kasse du kan bare plugge guitar rig/pc (eller evt. annen pre-amp) inn i? Tja - hvorfor ikke? Og om du finner ut at du ikke har lyst til å bygge selv kan du jo sjekke ut Tech21's PowerEngine.

Hva med å bare lage et "rack" med noen hyller ? Høyttalerne nederst, så audioforsterker og laptop på toppen ? Kjøp så 4 låsbare møbelhjul på biltema/clas/ikea så har du en "rig" i ordets rette forstand :)

Hvis du skal begynne å bygge et nytt kabinett til høyttaler elementene og det ene og det andre blir det veldig fort ganske mye arbeid og kalkyle..

Høres bra ut, men høytaleren er 110 cm høy. Dermed blir det mest hensiktsmessig å bruke elementene. Pcen blir en Asus eee pc900, så dersom det er trådløst nettverk tilgjengelig så kan jeg lese aviser i ledige stunder :rolleyes:

Er ikke så redd for arbeidet. Trenger noe å pusle med i vinter og for oss som jobber i helsevesenet er penger heller ikke noe problem :lol:

...og for oss som jobber i helsevesenet er penger heller ikke noe problem :lol:

Nja, det avhenger vel litt av om du er lege eller sykepleier da :D

Men angående prosjektet ditt, så vil jeg foreslå at du bygger en enkelt kasse som rommer elementene fra begge høyttalerne med en innvendig skillevegg som deler den i to. Hvis du klarer å finne en mer praktisk form på den slik at den kan utgjøre en "base" for et "rack". Å bygge inn forsterkeren i denne kassen blir det fort litt bryderi med, grunnet kjøling og at forsterkeren ikke nødvendigvis er skrudd sammen på en slik måte at blir så enkelt å integrere den i høyttalerkassen. (kassen skal jo blandt annet være helt tett..)

Når det gjelder høyttalerkassen så er høyttalere konstruert/avstemt på en bestemt måte. Delefilteret (elektronikken i høyttaleren) er beregnet og tilpasset til de elementene som er brukt og kassens volum er tilpasset bass elementenes tekniske data (spesielt viktig hvis høyttalerne er av bass reflekstype - altså at de har en åpning i form av en "port"/rør e.l.) Hvis kassene er helt lukket, kan du variere volumet noe (25-30 %) uten at det påvirker lyden så alt for mye. (mindre volum gir en mer fremhevet mellombass og mindre dyp bass)

Det er forøvrig viktig at kassen er helt tett når du bygger en ny (med unntak av en eventuell port altså) Hva angår byggemateriale kan du bruke det meste av ulike tre/fiberplater o.l. men tykkelsen bør være minst 16mm (det er forøvrig enklere å snekre med litt tykke plater) skruetvinger og trelim er det beste ved montering, men små dykkertspiker og billig "pakketape" fra rema e.l. kan være til hjelp hvis man ikke har verdens største utvalg i limtvinger o.l.

Plasser elementene slik de fremstår når du setter høyttalerne ved siden av hverandre i oppreist posisjon nå.

Men - start med å konstantere om høyttalerne er lukket eller av bassrefleks type (altså om kassene har en åpning i form av et rør/port/slisse på for/baksiden)

Hvilken Jamo modell er det forresten ? Hvis det er noe gæmmelt vet jeg muligens hva du "plages med" :D

EDIT :

Jeg antok at vi snakket om et stereopar her.. altså to høyttalere - men det er det kanskje ikke ?

Edited by Greener

Nja, det avhenger vel litt av om du er lege eller sykepleier da :D

EDIT :

Jeg antok at vi snakket om et stereopar her.. altså to høyttalere - men det er det kanskje ikke ?

Jobber som sykepleier og får vel lønn i himmelen tenker jeg :lol:

Høyttaleren er av type bassrefleks med rør nederst. Husker ikke helt hvilken Jamo det er (kjøpte den på hittegodsauksjon og brukte den som center på TVen helt til det ble for mye knurring fra rengjøringsansvarlig i heimen) :unsure:

Takker for gode tips og innspill forresten.

Regner med en del prøving og feiling i løpet av byggeperioden så får vi se og høre hvordan resultatet blir.