Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Et kjapt spørsmål om kondensatorer..


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp bestilt ny elektronikk til gitaren min.

Alt jeg trenger. - Utenom kondensator, som jeg da selvfølgelig glemte.

Jeg har en liggende som har sitti i en gammel ibanez gitar, og lurte på om det går ann å bruke den?

I min hovedgitar har jeg aktiv elektronikk, og jeg så nå nylig at det ikke var kondensator på tonekontrollen der, vil det si at dette er spesielt for aktiv elektronikk,

eller kan jeg la være å sette på kondensator på mitt nye passive sett? Jeg er ikke veldig keen på å lage enda en bestilling for å bestille noe som koster 30 kroner.

Så, spørsmålet er vell egentlig - Er det nødvendig å ha kondensator på tonekontrollen? Vil det låte/låte dårlig uten?

-Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På passiv elektronikk er det kondensatoren som utgjør selve tonekontrollen.. Så det er rimelig essensielt ja :) Med mindre du ønsker deg en haug med volum kontroller heller da :D

Og ja du kan sikkert bruke de du har. om størrelsen er den ideelle er en annen sak, men det vil jo fungere. Slike små kondensatorer koster forøvrig en krone eller to alle steder de selger standard elektriske komponenter.. Sjekk hos din lokale tv/radio reperatør.

Hvis du sier noe om hvilken gitar og pickups det gjelder kan jeg sikkert si noe fornuftig om størrelsen på kondensatoren også..

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aah, takker for svar Greener!

Dette er Suhr FL neck og middle pickup og en SSV humbucker som skal sitte i en 1987 USA stratocaster plus.

Tenkte å ha et helt standard oppsett med en volum, to tonekontroller og femveisvelger. Etterhvert skifter jeg en av potene seg får koblet push/pull på den. - Men ikke i denne omgang.

I utgangspunktet tenkte jeg å skaffe .022, men bare kom med forslag til alternativer som vil passe godt i strat. Må jeg foresten ha to kondensatorer siden det er to tonekontroller?

Dette er rimelig nytt for meg, men man må jo lære det en gang :)

De har ikke dette på clasern eller biltema vell?

Ekspert og elkjøp er vell kanskje også ganske longshots, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,022 microfarrad eller 22 nanofarrad som en elektronikkmann ville sagt er den vanlige verdien også i en HSS strat. Men du kan prøve med en noe høyere verdi hvis du synes det gir et bedre "register" i forhold til hvor mye du må skru på knappen for å dempe diskanten.

Du trenger kun 1 enkelt kondensator grunnet måte tonekontrollene i en strat er koblet på. Se f.eks her : http://www.seymourduncan.com/support/wirin...=1h_2s_1v_2t_5w

jeg anbefaler forøvrig å koble det hele slik at du automatisk splitter humbuckeren når du setter bryteren i posisjon 2. Se på dette skjemaet : http://www.seymourduncan.com/support/wirin..._2s_1v_2t_5w_as

Clas kan ha noe slikt, men det er typsik verkstedvare ikke butikkvare.. Men et lokalt elektronikkrep verksted har alle steder fortsatt, så det finner du nok. Dessuten har jo alle gode instrumentbutikker slikt stort sett.

De typene som normalt brukes i gitarer er elendige greier og aller billigste sort, hvis du først skal kjøpe noe, kan du spørre etter en plast-type heller - polyester/polypropylen e.l. De er mere solide og låter teoretisk bedre. Men bare si til noen på et verskted at du skal bruke den til en passiv tonektroll i en gitar så skjønner de hva du trenger.

Hvis du er i oslo noengang kan du jo dra på Elfa, de har alt slikt. https://www1.elfa.se/elfa~no_no/

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.