Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Floyd Rose


TulleGutt

Anbefalte innlegg

Hei, har kanskje tenkt å sette på floyd rose tremolo på en Squier jeg har. Har hørt det finnes flere forskjellige typer floyd rose, og det sies at kvaliteten varierer veldig fra hvor den er produsert, når den er produsert, osv. Og hva er egentlig forskjellen på original og licensed? Linker til sider der jeg kan bestille (helst i Norge, med tanke på leveringstid) mottas med glede!

På forhånd, takk! ^_^ ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken squier er det ? har den floyd fra før ?

Jeg har ikke kjempe peil på FR systemer, men tradisjonelt har pris, kvalitet og litt ulike fysiske mål vært forskjellen på original og licensed. Nå lages vel originalene i tilsvarende "dårlige" materialer som mange licensed typer og dermed er vel valget mest å finne en grei type. Gotoh og Schaller er vel populære grunnet god kvalitet f.eks.

http://www.guitarpartsresource.com/guitar_frtremassembly.htm

http://www.stewmac.com/shop/Bridges,_tailp..._and_parts.html

http://store.guitarfetish.com/tremelos.html

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den ikke floyd fra før, så må du begynne å frese bort masse for å få plass til den. Sjekk ut denne da? http://www.super-vee.com/gallery.html Den skal visstnok passe rett inn i en strat. Double-locking, akkurat som en floyd. Vet ikke om den er floating eller sånn som en vintage-tremolo da men :huh:

Super-Vee heter den. Finnes her. Litt dyr though..

Endret av Metalbrain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig.. du er klar over at du må frese ut mye i kroppen og montere nye studs ? Dessuten at nut festet i halsen må freses ut/tilpasses ? Et annet problem (alt avhengig av hvordan man ser det) er jo at en vanlig moderne strat har 9,5" gripebrett radius, mens floyd rose tremoloen har en ikke justerbar radius som er ganske flat og egentlig passer best på gitarer med 12-16" radius (flatere gripebrett) Det siste er jo ikke noe uoverkommelig, men det kan være litt irriterende at den lyse E strengen f.eks blir liggende uvant høyt over gripebrettet i forhold til D og G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den ikke floyd fra før, så må du begynne å frese bort masse for å få plass til den. Sjekk ut denne da? http://www.super-vee.com/gallery.html Den skal visstnok passe rett inn i en strat. Double-locking, akkurat som en floyd. Vet ikke om den er floating eller sånn som en vintage-tremolo da men :huh:

Super-Vee heter den. Finnes her. Litt dyr though..

Virket veldig interessant, blir jo mye mindre arbeid, men prisen var jo litt stiv ja :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virket veldig interessant, blir jo mye mindre arbeid, men prisen var jo litt stiv ja :blink:

Den fungerer nok sikkert godt, men det blir jo ikke noen floyd da. Mer som en vanlig strat tremolo med strengelås. Jeg mener i forhold til upbend kapasiteten osv.

Til prisen på gitarist.no kan du jo kjøpe deg en bedre squier med kahler system eller lignende på e-bay :) De går jo for en slikk og ingenting, nettopp fordi folk ikke vil ha den typen tremolo, strengelås osv på en strat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem å tilpasse radiusen ved å bruke shims, på floyden. Er greit mye arbeid som skal til for å få et bra resultat, hvis det ikke sitter floyd på gitaren fra før. Du må ha over middels peiling, tør jeg påstå. Leveringstid fra utlandet er ikke så altfor mye lengre enn innenlands. Tar stort sett ikke mer enn 2 uker å få noe tilsendt fra, f. eks guitarpartsresource.

Når det kommer til kvalitet på Floyds, så er Gotoh den beste floyden for øyeblikket... Etter mr floyd døde, ble kvaliteten på legeringene OFR er laget av, senket, såvidt jeg vet. Er Forsåvidt Schaller som lager OFR nå tildags, så det sies at både Schaller og OFR har en kvalitet som ikke er helt på topp. Suhr, f. eks, benytter seg av Gotoh sin trem.

Tror nok jeg heller ville valgt å kjøpe en gitar med floyd allerede installert, i stedet for å risikere å ødelegge en fungerende gitar. Klart, hvis du setter deg inn i emnet, og rasker til deg så mye informasjon som mulig, og har riktig redskap, så er det absolutt mulig å få klemt inn en floyd der! Men ville ikke gått løs på dette uten tilgang på håndoverfres, og drillpresse... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fungerer nok sikkert godt, men det blir jo ikke noen floyd da. Mer som en vanlig strat tremolo med strengelås. Jeg mener i forhold til upbend kapasiteten osv.

Til prisen på gitarist.no kan du jo kjøpe deg en bedre squier med kahler system eller lignende på e-bay :) De går jo for en slikk og ingenting, nettopp fordi folk ikke vil ha den typen tremolo, strengelås osv på en strat.

De Kahlersystemene som sitter på 80talls Fender og Squier er grusomme.

Hadde en gitarelev her om dagen med en Kahler utstyrt Fender og den levde virkelig opp til ryktet!

Kahler sine kjente Cam opererte modeller er OK, også hadde de en jævlig bra Floydkopi som het Steeler som ikke

produseres lenger.

Men styr unna originalmonterte Kahlere på Fender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De Kahlersystemene som sitter på 80talls Fender og Squier er grusomme.

Hadde en gitarelev her om dagen med en Kahler utstyrt Fender og den levde virkelig opp til ryktet!

Kahler sine kjente Cam opererte modeller er OK, også hadde de en jævlig bra Floydkopi som het Steeler som ikke

produseres lenger.

Men styr unna originalmonterte Kahlere på Fender.

Mnja.. jeg husker jeg prøvde en squier eller Fender med et helt ok kahler system faktisk og det er ikke lenge siden jeg så noen snakke om "strat" tremoloen deres i positive ordelag, men her er det vel noen variabler da. Dessuten finnes det 3 ulike varianter av kahler strat tremoloen (hvorav minst en er produsert av Schaller.. Men uansett squiere med Floyd Rose (kahler eller annet) får man for en rimelig penge på ebay og det blir faktisk fort rimeligere enn å kjøpe en ny trem og å få noen til å gjøre jobben med å montere den. Det er vel poenget mitt her. OG dessuten at vil du ha Floyd Rose så kjøp det og ikke en forbedret vintage eller fulcrum trem, for det blir aldri det samme.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem å tilpasse radiusen ved å bruke shims, på floyden. Er greit mye arbeid som skal til for å få et bra resultat, hvis det ikke sitter floyd på gitaren fra før. Du må ha over middels peiling, tør jeg påstå. Leveringstid fra utlandet er ikke så altfor mye lengre enn innenlands. Tar stort sett ikke mer enn 2 uker å få noe tilsendt fra, f. eks guitarpartsresource.

Når det kommer til kvalitet på Floyds, så er Gotoh den beste floyden for øyeblikket... Etter mr floyd døde, ble kvaliteten på legeringene OFR er laget av, senket, såvidt jeg vet. Er Forsåvidt Schaller som lager OFR nå tildags, så det sies at både Schaller og OFR har en kvalitet som ikke er helt på topp. Suhr, f. eks, benytter seg av Gotoh sin trem.

Tror nok jeg heller ville valgt å kjøpe en gitar med floyd allerede installert, i stedet for å risikere å ødelegge en fungerende gitar. Klart, hvis du setter deg inn i emnet, og rasker til deg så mye informasjon som mulig, og har riktig redskap, så er det absolutt mulig å få klemt inn en floyd der! Men ville ikke gått løs på dette uten tilgang på håndoverfres, og drillpresse... :)

Floyd Rose lever men gammlefar Schaller døde, og kvaliteten gikk rett vest der i gården ifølge Suhr.

Synd ikke Kahler startet opp igjen med sin Steeler, har den på en Tom Anderson og det er den beste Floydn som finnes

etter min mening.

Nå har ikke jeg prøvd Gotoh sin, men vet at Suhr også har snakket veldig positivt om Steeler`n!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tingen er, Squieren jeg skal sett ny trem på er modda på, altså EMG pickups, ny hardware og sånt. Så kjøpe ny Squier blir liksom ikke helt det samme :P

Nei, jeg skjønner. Men er det et poeng at det må være en Floyd Rose type tremolo ? Jeg mener vil du ha en trem der du kan bende masse i begge retninger og ha de spesielle mulighetene en FR gir ? Eller er det mer snakk om å få en ny trem som er mer stabil og som holder stemmingen bedre enn den du har ? Hvis sistnevnte er poenget kan du jo bare kjøpe en wilkinson eller lignende og få en god "gitardoktor" til å skifte nut på gitaren.

Skal du ha en FR må du jo betale noen for å gjøre jobben og jeg kan nok garantere deg minst en tusenlapp for arbeide alene. Å gjøre dette selv krever at du har de riktige fresemalene, en god jig, en god og liten fres, ymse verktøy og ikke minst kunnskap og praktisk erfaring med slikt arbeide.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.