Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Line6 POD


Troll

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å skrive en enkel og generell artikken om Line6 POD-produktene.

Vær obs på at det finnes mange forskjellige versjoner av POD, og denne artikkelen er mest basert på originalversjonen: Line6 POD 2.0

line6-pod-ii1.jpg

Line6 POD er et forsterkermodelleringsverktøy. Den finnes i forskjellige versjoner og prisklasser.

Og funksjonene og variasjonen mellom lydene avhenger da selvsagt fra versjon til versjon.

Funksjonene i en POD kan sammenlignes med et vanlig multieffektbrett med en rekke forskjellige lyder og effekter.

Den har alt fra clean Jazzlyd til tung moderne high gain-vreng i tillegg til effekter som compressor, delay, reverb og mye mer.

I tillegg kan man kjøpe ekstra enheter som f.eks fotkontroller som gjør det enklere å skifte mellom lyder. De nye modellene har mulighet oppgradering av lyder via PC.

POD finnes i effektbrettformat med expression-pedal og fotkontroller, bord-format og rack-format. Man har vanlig POD til gitar og Bass-POD til bruk sammen med bassgitar.

Generelt informasjon:

***En vanlig gitarforsterker består av to deler. Preamp (forforsterker) og poweramp (sluttrinn).

POD'en er som en vanlig (digital) preamp på en gitarforsterker.

Effektsløyfen i en gitarforsterker er en "bro"/kobling mellom preampen og powerampen.

Har du vanlige effekter i form av stompbokser/pedaler, kan disse brukes sammen med POD.

De effektene du pleier å bruke før en vanlig gitarforsterker (chorus, vreng, overdrive, boost osv..) setter du mellom gitar og POD.

(Kobling 1)Gitar > effekter > POD > lydenhet.

De effektene man vanligvis bruker i sløyfen, ofte reverb, delay, echo, EQ, settes etter POD'n.

(Kobling 2)Gitar > POD > effekter. > lydenhet.

Da jeg først kjøpte min POD 2.0, ble jeg skuffet over hvor dårlige den låter gjennom en gitarforsterker.

Men etter litt eksperimentering og erfaring gjennom tiden, fant jeg ut at POD'n KAN låte sinsykt bra.

1. POD'n fungerer utmerket godt til bruk med headphones, stereoanlegg, PC-høyttalere og andre lydenheter som vi har i hjemmet.

Veldig praktisk for hybelboere med naboer som klager eller øving om nettene uten å forstyrre kona.

2. Den kan brukes gjennom et PA-anlegg, noe som låter mye bedre enn å kjøre den gjennom input på en gitarforsterker.

3. Den fungerer utmerket til innspilling! Det du gjør er at du enkelt kobler POD'n til et lydkort via Line In og bruker et innspillingsprogram som f.eks gratisprogrammet Audacity til å spille inn.

De nyeste POD-versjonenen har innebygget lydkort som enkelt kobles til via USB på en PC. Mens de aller aller nyeste versjonene har samme funksjoner som et vanlige eksternt lydkort med muligheter til å koble til mikrofon, bass, gitar og mulighet tilå mikke opp forsterkere.

4. Det aller beste ved en POD er at den kan brukes som en preamp*** i ett sluttrinn og at det låter som ei kule!

Dersom du har en gitarforsterker med effektsløyfe (f.x.-loop) kan du enkelt koble POD inn i sluttrinnet i gitarforsterkeren.

(Har du et separat sluttrinn, kan POD brukes som en helt vanlig pre-amp i rackformat.)

Denne koblingen fungerte for meg:

Gitar > POD > inn i return i sløyfen på forsterkeren.

Som nevnt over, kan POD'n brukes sammen med effektpedaler/stompbokser. Ettersom koblingen inneholder en Preamp (POD) og et sluttrinn (fra forsterkeren), kan dette gjøres veldig enkelt.

Gitar > effekter fra kobling 1 > POD > effekter fra kobling 2 > inn i return i sløyfen >

Men POD'n har jo egentlig alt du trenger av lyder. Så om det er noen vits eller om det låter bedre ved å koble til ekstra effekter er opp til den enkelte å bedømme. Men det skader da aldri å prøve ut nye ting.

Når du bruker POD'n inn i sløyfen på en forsterker, så bruker ikke du EQ'n på gitarforsterkeren din. Eneste som virker på gitarforsterkeren din er koblinger som er koblet til sluttrinnet - Mastervolum og muligens enkelte effekter dersom du har en digital forsterker.

Lyden styrer du ved hjelp av EQ på POD'n. Pass på å ha lavt volum på POD'n når du kobler den til sløyfen så du ikke ødelegger ørene dine.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.