Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan koble pedal til pod?


Sorg

Anbefalte innlegg

Har forsterker og alt slik hjemme og her jeg studerer har jeg kun Poden som er koblet til to høytalere. Jeg lurer på om det er mulig (og lurt?) å koble en pedal til Poden?

Et annet spm.. Hvis jeg kjører Poden i FX loop på en amp med send-return. Er det bare å plassere flere pedaler i samme sløyfa? I såfall, før eller etter Poden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

POD'en er som en vanlig preamp på en gitar. Det er på en måte en forsterker (for-forsterker)

En gitarforsterker består av to deler. Preamp(forforsterker) og poweramp (sluttrinn)

Effektsløyfen i en forsterker en en "bro"/kobling mellom preampen og powerampen.

De effektene du pleier å bruke før en vanlige forsterker (chorus, vreng, overdrive, boost osv..) setter du mellom gitar og POD.

(Kobling 1)Gitar > effekter > POD

(Kobling 2)De effektene man bruker i sløyfen, ofte reverb, delay, echo, EQ, settes ETTER POD'n.

Gitar > POD > effekter.

Jeg har hatt POD og syns at den funker veldig bra som en pre-amp inn i et sluttrinn.

Denne koblngen funket for meg:

Gitar > POD > inn i return i sløyfen på forsterkeren.

Men ditt oppsett ville dette funke:

Gitar > effekter fra kobling 1 > POD > effekter fra kobling 2 > inn i return i sløyfen >

Så, JA, du kan bruke pedaler til POD'n. Men om lydne blir bedre er opp til deg å bedømme. POD'n har jo egentlig alt du trenger, så jeg ser ikke noe vits i å koble pedaler til den. Men du kan prøve og se om du liker det.

Som sagt - POD'n oppfører seg akkurat som en vanlige pre-amp (altså første del av effektsløyfen)

EDIT: Når du bruker POD'n inn i sløyfen på en forsterker, så bruker ikke du EQ'n på forsterkeren din. Muligens Master Volum da, en ikke det andre. Du kobler ikke gitaren inn i gitarforsterkeren.

Lyden styrer du i POD'n. Pass på å ha lavt volum på POD'n når du kobler den til sløyfen så du ikke ødelegger ørene dine ;)

Er det noe som er uklart, kan jeg prøve å forklare på litt bedre måte.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. Seff, om man ikke svømmer i penger er Pod'n helt kurrant, men man trenger hvertfall en compression sustainer. Det var det jeg startet med foran pod'n min, og den ekstra driven den ga driv-toner er uunværelig. Gjorde forsåvidt en Tube Drive (podXT effekt) vs Tube Driver (kjøpte the real deal av BK Butler himself forrige uke), og den varmen og driven som kommer fra den faktiske Tube Driven var noe helt annet.

Et tips jeg kan gi om du vil bruke den i PodXT'n, though: for en myk driv som du får med Drive helt nede på Tube Driver'n kommer du nærmest med driv på 55% og bass helt opp og treble helt ned.

BYOC Large Beaveren (Big Muff Triangle) effekten min gir et helt nytt nivå av distortion til Pod'n min også. Nå brukes Pod'n hovedsakelig som amp og post-preamp effekter (modulasjon og delay).

Så jeg kan absolutt anbefale å slenge stomp-effekter du har spesiell interesse for (fuzz, compression, boost, distorition) før Pod'n din og om det er en type flanger eller noe du også har falt pladask for vil det også absolutt være verdt investeringen.

Forresten har jeg funnet ut at Electric Mistress modellen i Guitar Rig 3 er noe av det det programmet faktisk kan brukes til. Her er et klipp av meg, kun med Compression sustainer (CS-3)'en min og PodXT'n, og på soloen kicker Electric Mistress'n inn:

Young Lust solo

Så jeg kan absolutt hvertfall anbefale en compression sustainer. Jeg må ta opp den soloen på nytt nå som jeg har en Big Muff.

Endret av Articate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. Seff, om man ikke svømmer i penger er Pod'n helt kurrant, men man trenger hvertfall en compression sustainer.

Forresten har jeg funnet ut at Electric Mistress modellen i Guitar Rig 3 er noe av det det programmet faktisk kan brukes til. Her er et klipp av meg, kun med Compression sustainer (CS-3)'en min og PodXT'n, og på soloen kicker Electric Mistress'n inn:

Young Lust solo

Så jeg kan absolutt hvertfall anbefale en compression sustainer. Jeg må ta opp den soloen på nytt nå som jeg har en Big Muff.

Hva er egentlig en compressor sustainer? Compressor vet jeg jevner ut anslag, osv..

Hva er oppsettet ditt? pedaler--> pod --> PA-anlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært POD bruker lenge og som det er nevnt har poden forsåvidt det du trenger. Ikke alle simuleringene er like bra modellert, men de duger. Jeg bruker følgende oppsett: gitar - podxt live - amp. Til opptak kobler jeg poden rett inn i pcen via usb-porten. Man kan naturligvis bruke pedaler i tillegg til poden, men man må ikke. Ved evt band øvelser kjører jeg PODen rett i PA. Dette gjør jeg av den enkle grunn at jeg ikke gidder å drasse med meg et tung og digert halfstack til øvingslokale for en 2 timers øvelse. Ved opptredner drar jeg med meg ampen. Sånn sett er PODen veldig grei. Enkelte styrer riktig nok unna effekt-brett, men jeg har ikke tenkt å ta den debatten nå.

Har eksprimentert med å sette PODen i fx-loop på ampen, men likte ikke resultatet. Anbefaler deg likevel å eksprimentere litt for å finne DIN lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig en compressor sustainer? Compressor vet jeg jevner ut anslag, osv..

Hva er oppsettet ditt? pedaler--> pod --> PA-anlegg?

en compression sustainer jevner ut anslag, ja, og sustainer knob'n gjør at du kan enten bruke det som en limiter eller sustainer (forkorte eller forlenge noter). Det gir en god konstant driv på tyngere toner, og mister ikke "luften" slik en person som prøver å blåse opp en alt for stor ballong gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en compression sustainer jevner ut anslag, ja, og sustainer knob'n gjør at du kan enten bruke det som en limiter eller sustainer (forkorte eller forlenge noter). Det gir en god konstant driv på tyngere toner, og mister ikke "luften" slik en person som prøver å blåse opp en alt for stor ballong gjør.

Hm.. Dette med sustainer.. Hva gjør den egentlig? Legger den veldig kjappe delay, etc? Ingen ulempe med dette altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. Dette med sustainer.. Hva gjør den egentlig? Legger den veldig kjappe delay, etc? Ingen ulempe med dette altså?

Nei. Det er elektronikk som booster lavere lyd og gjør høyere lyd ikke like høy. Hva blir sluttresultatet? Når du slår an en streng mister du ikke futten i strengen så fort, og selv når lyden kun ville minnet om svak hvisking til vanlig, er den bare på 50% volum med sustain. Absolutt ingen ulempe, bortsett fra at du får mer støy, siden støy er en lav lyd og lav lyd er det sustainern skal gjøre høyere. Men min gitar har nær uendelig sustain med 50% sustain, og det er ikke mye støy før jeg slenger på masse distortion.

Den skifter derimot attack'n til en streng du slår an, noe du antakelig hører når du spiller med en clean sound; men cleane sounder trenger sjeldent en sustainer. Den oppfører seg annerledes med pod enn med en forsterker. Det gjør også forsåvidt forskjellige modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.