Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan koble pedal til pod?


Sorg

Anbefalte innlegg

Har forsterker og alt slik hjemme og her jeg studerer har jeg kun Poden som er koblet til to høytalere. Jeg lurer på om det er mulig (og lurt?) å koble en pedal til Poden?

Et annet spm.. Hvis jeg kjører Poden i FX loop på en amp med send-return. Er det bare å plassere flere pedaler i samme sløyfa? I såfall, før eller etter Poden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

POD'en er som en vanlig preamp på en gitar. Det er på en måte en forsterker (for-forsterker)

En gitarforsterker består av to deler. Preamp(forforsterker) og poweramp (sluttrinn)

Effektsløyfen i en forsterker en en "bro"/kobling mellom preampen og powerampen.

De effektene du pleier å bruke før en vanlige forsterker (chorus, vreng, overdrive, boost osv..) setter du mellom gitar og POD.

(Kobling 1)Gitar > effekter > POD

(Kobling 2)De effektene man bruker i sløyfen, ofte reverb, delay, echo, EQ, settes ETTER POD'n.

Gitar > POD > effekter.

Jeg har hatt POD og syns at den funker veldig bra som en pre-amp inn i et sluttrinn.

Denne koblngen funket for meg:

Gitar > POD > inn i return i sløyfen på forsterkeren.

Men ditt oppsett ville dette funke:

Gitar > effekter fra kobling 1 > POD > effekter fra kobling 2 > inn i return i sløyfen >

Så, JA, du kan bruke pedaler til POD'n. Men om lydne blir bedre er opp til deg å bedømme. POD'n har jo egentlig alt du trenger, så jeg ser ikke noe vits i å koble pedaler til den. Men du kan prøve og se om du liker det.

Som sagt - POD'n oppfører seg akkurat som en vanlige pre-amp (altså første del av effektsløyfen)

EDIT: Når du bruker POD'n inn i sløyfen på en forsterker, så bruker ikke du EQ'n på forsterkeren din. Muligens Master Volum da, en ikke det andre. Du kobler ikke gitaren inn i gitarforsterkeren.

Lyden styrer du i POD'n. Pass på å ha lavt volum på POD'n når du kobler den til sløyfen så du ikke ødelegger ørene dine ;)