Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strengehøyde


humre

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en epiphone Les Paul Special II. Har hatt på 0.10-0.42, men bytta nylig til 0.11-0.54. Da ble strengehøyden mya høyere. Og det som er at bridgen er stilt helt ned, så det hjelper ikke å stille den ned fo rå få lavere strengehøyde. Er det truss-rodden som må stilles da? Har stilt litt på den og det har hjulpet, men burde jeg stille til jeg er førnøyd med strengehøyden? Uten at det blir klirring i strengene.

Eller er det ikke så lett å få lav strengehøyde på gitaren?

Takker for svar:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de nye strengene er helt nede i sporene på nut'n:P Hadde broen helt nede med de gamle strengene og, men det kom mere bøy på necken etter at jeg fikk tykkere strenger. Så derfor tenkte jeg at det bare var å stille truss-rodden. På nesten alle andre gitarer men tune-o-matic så er broen ganske langt oppe i forhold til min. Og da er det ofte lavere strengehøyde. Kan det være at gitaren er sånn? Er det noen som har samme gitar her, og må stille broen helt ned for å få lav strenge høyde? En kamerat av meg har en epiphone sg og der har han broen mye høyere enn meg.!

Her er noen bilder av broen og strengehøyden. Er mobil bilder=dårlig kvelitet i lite lys. Men trur du ser det:P

bilde215ut8.th.jpgthpix.gif

bilde216be4.th.jpgthpix.gif

Endret av humre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bolt on ja. Men har sjekka skruene noen ganger og stramma litt. Men burde det sjekkes mere? har tenkt på det før. Og det skal lite til for å bende i halsen. Så det høres ut som en whammy bar. men har hørt at det kan være sånn på den gitaren. Er det enkelt å stramme halsen/ ta den av og på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bolt on ja. Men har sjekka skruene noen ganger og stramma litt. Men burde det sjekkes mere? har tenkt på det før. Og det skal lite til for å bende i halsen. Så det høres ut som en whammy bar. men har hørt at det kan være sånn på den gitaren. Er det enkelt å stramme halsen/ ta den av og på?

Lest du innlegget mitt om justering av trussrod ? Der står det veldig spesifikt hva som regnes som "normal området" helt uavhengig av hvordan du har stilt strengehøyden. Prøvde du dette ?

Å sette opp en gitar dreier seg om flere parametre som henger sammen, du må i alle fall starte med å få en ting riktig... en ting du faktisk lett kan sjekke.. (trussrod altså)

Hva angår strengehøyden og bro, så kan det jo tenkes at gitaren din er litt utenfor "standardmål" i forhold til dybden på halslommen. Hvis du tenker over det så vil jo det medføre at halsen blir liggende litt for lavt i forhold til høyde på bru. På en bolt-on er dette relativt enkelt å ordne med en såkalt "nechshim" Altså kort sagt en skive/mellomlegg mellom halsen og halslommen. Lag en skive med samme form som halslommen og med hull der halsskruene passerer av en bit hardplast, metallskive, trefinér e.l. Poenget er at materialet skal være hardt og ikke for mykt (dempende] Tykkelsen er ikke kritisk, men ofte greier det seg med 0,2-1mm.

Men igjen - sjekk nå først om halsen din står i bue (bananformet) før du begynner med noe annet.. som jeg beskrev tidligere, det er veldig enkelt. Sett på en capo på første bånd og trykk ned E strengen på siste bånd, da fungerer strengen din som en rettmal og du kan lett se om du har stor eller liten klaring mellom streng og båndene. Har du en stor klaring, betyr det at halsen har en alt for stor bue, altså den lar seg bue av strengetrykket og dette må korrigeres ved å stramme opp trussrod (som altså er et "metallstag" inne i halsen) Hvis det derimot ikke er noen avstand mellom streng og gripebrett mot midten av halsen så er trussrod for stram og må slakkes, da man gjerne vil ha en ørliten bue eller en helt rett hals.

Hvis du sier noe om hvor du bor (korriger profilen din..) så finnes det kanskje folk som kan hjelpe deg med dette også fra forumet. Mange behjelpelige og hyggelige folk her.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste innlegget ditt ja. Har stilt trussroden så det er minimalt med klaring mellom strengene og bånda. Det er under 0,5mm klaring. så det ser greit ut nå. Men det er fortsatt ganske høy strengehøyde. Og den er høyest helt nede ved halsen. Så det "nechshim" som du nevte er kanskje løsningen. Må sjekke det ut mere.

Bor i melhus for tiden.:P

Takk for svar:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå funnet løsningen. la et plekter under halsen og skrudde den på igjen. Blei bra strengehøyde nå:P måtte stille broa opp litt for å få det passelig:P

Takk for alle svar:D

Ja, det er jo den aller enkleste neckshim man kan gjøre :) Men på den måten blir det ikke spesielt stabilt og du endrer fort vinkelen på halsen litt. Men nå som du ser at det fungerer kan du jo finne et gammelt kredittkort e.l. og lage en heldekkende skive som gir deg bedre kontakt melom hals og halslomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.