Web Analytics
Jump to content

oppgradering av humbuckere

nerthus

Recommended Posts

Noen her som har gjort oppgradering av mikkene på gitaren? Funderer sterkt på å bytte ut mine(alt er type EMG) HZ/HZ med 81/81 evt. 81/85. Noen som har noen erfaringer med dette? Både lydmessig og utførerlessmessig (damn, dette er vel rett norsk :) ) ?

Har bytta mikker på min Fender.. ikke noe kompliserte greier, og lyden ble digg som juling.

Vet ikke hlt om du vil få det store utslaget ved å bytte fra EMG HZ til 81/85 hvis gitaren din er "dårlig", for det har vel egentlig mye å si hvordan treverket osv. i gitaren din er. Åssen gitar er det snakk om?

Er en ESP ltd viper 301... den største forskjellen er vel å gå fra passive til aktive mikker. Av det jeg har hørt skal det ihvertfall være god forskjell i lyden, men, noe av grunnen av at jeg er usikker på om jeg gidder å gjøre dette er fordi jeg ikke har hørt noen eksempler på dette.

vil tro det er en nokså stor forskjell fra hz til 81/85... men... er ikke noe glad i emg(og har derfor ikke så sinnsyk peil på emg..).. endel folk har skrytt opp treverket alt for mye synes jeg... det er faktisk helheten som utgjør forkjellen... hvis du skal starte å fokusere på treverket er det så mange andre ting du må fokusere på også.... det handler også om personelig smak...

uansett... du vil få en output som er mye høyere.. det er sikkert en tonal forskjell også...

men.. det er sikkert endel emg-folk her som har mer peil enn meg... har hørt/spilt på en ibanez rg 507 med emg81 og 85(?).. var stor forkjell fra ibanez sine stock på rg550... jaja...

eventuelt si hva du forventer av de aktive i forhold til de passive... er jo mulig at det finnes en bedre måte/billigere måte å gjøre det på... f.eks en stompboks av en eller annen form....

å dæven..HZ er jo ikke aktive..oops.

Da vil det nok bli en go forskjell ja! Aktive mikker har jo også dne fordelen at de ikke er like avhengig av selve gitaren for at de skal høres bra ut. 81/85 er jo en velbrukt kombinasjon, men jeg ville kanskje prøvd å fått testet en gitar som har disse mikkene.

Ihvertfall snakke med noen som har ærfaring med de. Ta å snakk med Sandman eller Cerpin Taxt. De tror jeg har EMG 81/85

Jeg har ingen erfaring med EMG HZ, men 8185 derimot, det har jeg brukt i noen år nå. Jeg er storfornøyd. Du må nok regne med en del justering på ampEQ'en din i etterkant, men jeg regner med du vil bli storfornøyd du også. La gå at 81 ikke er krystallklar på clean, men på alle andre områder er den suveren.

Selve utskiftningen er ikke noe problem, alt du trenger følger med mikkene, bortsett fra loddebolt, men sørg for at du har en plass å ha 9voltsbatteriet. Er det ikke plass noen steder i gitaren din må du kanskje frese et rom en plass. Jeg fikk plass til mitt mellom to av fjærene til tremolostolen.

Selv om dette er mikker med høy output, så støyer de mindre enn noen andre mikker jeg har hørt, du skal spille jævli høyt med ekstreme mengder gain før du får uønsket feedback, og de ser virkelig sexy ut:)

I tillegg er det vel en god garanti på mikkene, TROR jeg, og de er de billigste på markedet. Hva kan jeg si, løp&kjøp!

Selve utskiftningen er ikke noe problem, alt du trenger følger med mikkene, bortsett fra loddebolt, men sørg for at du har en plass å ha 9voltsbatteriet. Er det ikke plass noen steder i gitaren din må du kanskje frese et rom en plass. Jeg fikk plass til mitt mellom to av fjærene til tremolostolen.

I tillegg er det vel en god garanti på mikkene, TROR jeg, og de er de billigste på markedet. Hva kan jeg si, løp&kjøp!

Angående å modde gitaren til å få plass til humbucker i neck posisjon, er dette en stor "operasjon"? Vil det få innvirkningar til lyden til sjølve gitaren, og då meiner eg ikkje mikkane? Er ingen stor luthier, så trur du den nærmaste gitat-butikk-eieren/gitar-reparatøren kan gjere dette for meg?

I forhold til HZ-pickupene kommer det sannsynligvis til å låte mye bedre. HZ-pickuper er stort sett billige passive pickuper, og låter ikke spesielt bra.

Spørsmålet her er om du kanskje bør undersøke litt andre merker (duncan og dimarzio) før du bestemmer deg for at EMG er rett for deg.

Så vidt jeg veit er ikke EMG billigere enn duncan og dimarzio.

Jeg går utifra at gitaren din fra før har to humbuckere? Hvis det stemmer, er det ingen vansklig operasjon å skifte pickuper. Så sant du har litt erfaring med loddebolten.

selve oppgraderingen burde gå greit, gikk elektro en gang i tiden.... er noen år siden dog, men jeg skal vel klare å takle loddebolten.

Har såvidt sett på noen Duncans, må få testet en gitar som har de i seg..

• 8 months later...

en aktiv mic har en egen innebygd pre-amp, som gjør at du kan koble gitaren rett i miksebordet, for så å loope effekter! ganske praktisk i de færreste tilfeller:P Det skjer også et par ting med lyden til forskjell fra passive! lyden blir rett og slett helt rå, avhengig av gitaren selvfølgelig..Til rock er EMG-81/85 rett og slett verst(best)!

James Hetfield sier at EMG er verdens beste;) anbefaler

å skifte fra EMG-HZ til EMG-aktive! puselyden i HZ'ene er ikke noe særlig:P