Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Dur skalaen


Freedo

Anbefalte innlegg

Her er det mannen som hevder at menn ikke har østrogen som ferdes igjen. Hvorfor i all verden skal du gjøre det så avansert for en som bare vil lære seg durskalaen? Jeg er helt enig at kompet har mye å si for om du spiller frygisk eller mixolydisk, men her er det en fyr som vil først og fremst bare vil forstå hvordan han skal spille durskalaen. Kirketoneartene er noe han heller kan få vite om senere, da vil det både være lettere og han vil fortere forstå sammenhengen. Hvorfor begynne med gangetabellen før man kan addere?

Jeg vil beklage til trådstarter for alt dette som er bare er krangling, men velkommen til Gitarnorge!

Det du har sett på, slik jeg forstår det, er noe som heter CAGED-system, dette er noe du vil forstå etterhvert som du kommer til arpeggioer(det hele er bygd opp av akkorder, men som sagt legg dette litt bort, og tenk på dur-skalaen som du spurte om). men la meg først prøve og hjelpe deg med denne dur-skalaen.

Her er et skjema som illustrerer c-dur over hele gitarhalsen, og hvordan de har valgt å dele den opp i forskjellige "bokser". Som du kanskje ser, så er det 8 bokser, men den første og den siste er faktisk den samme, bare at den siste er en oktav høyere. Ikke spill de hvite firkantene, bare spille de svarte og hvite sirklene. Vet dette er vanskelig, men håper det hvertfall hjelper litt. Du lurer kanskje hvorfor skalaen er delt opp slik, men det vil hjelpe deg med å huske skalaen over hele halsen raskere, og du vil senere forstå hvorfor den har blitt delt opp slik. Fokuser bare på å lære deg denne skalaen for nå, det er nok arbeid. Pass på at du ser hvor boksene skal spilles 3fr = 3 bånd, 5fr = 5 bånd, og de hvite sirklene er åpne strenger, se om boksene du spiller passer med hvordan det hele er illustrert på hele gitarhalsen. For all del, spør om du trenger mer hjelp.

scale-charts.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)kan være at jeg missforsto deg, men dersom man spiller GAHCDEFG så kan man ikke kalle det en C-dur skala.

[teoreti]Klart man kan det. Ingen toner der som ikke finnes i C dur.

[praksis]De færreste vil kalle den noe annet en G dur.

Samtidig vil jeg påpeke at disse begrepene er laget for å gjøre det enklere for oss å kommunisere hva vi egentlig spiller. Så om vi sier C dur fra G, så er ikke det på noen måte feil. Men trolig ikke den kjappeste måten å kommunisere på heller. Derfor bruker vi ulike navn på skalaer som inneholder de samme tonene.

Den beste måten å lære seg durskalaen er ikke å pugge et mønster. Lær deg heller hvordan den bygges opp, og finn selv ut hvordan du vil spille den på en gitar. Ja, du kommer trolig opp med akkurat det samme resultatet som millioner før deg, men du vet i det minste hvorfor ting er som de er.

H H H h H H h.

(H to halvtoner opp, h én halvtone opp)

3 1/2, 2 1/2.

Det er hele formelen på durskala. Uansett hvor du begynner. Kan du 3 1/2, 2 1/2 og vet hva det betyr så kan du nok til å sette deg ned og finne ut hvordan du skal spille. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt uenig i det euphor sier med at det er ingen regler som sier hvor du skal begynne, dersom du begynner på G og skal spille en durskala så får du en F# som stor septim. kan være at jeg missforsto deg, men dersom man spiller GAHCDEFG så kan man ikke kalle det en C-dur skala.

Hvis man spiller det sånn jeg sier får man ikke en F#. Siden figuren man spiller er anderledes når man begynner på G i forhold til C.

Se på linken, og følg fra E strengen. 3-5-6 A strengen: 3-5-7 D strengen: 3-5-7 G Strengen 4-5-7 B strengen 5-6 og E strengen 3-5-7

Hvor finner du F# en da?

Edit: De "figurene" jeg snakker om er de samme som i de boksene oscar viser lengre oppe.

Endret av Vampyro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke greit å lære seg tonene på strengene først?

Jeg regner det som basiskunnskap som man har klart før man begynner med akkorder.

Trenger ikke kunne alle strengene på rams, men bør vite nok til å klare dobbelsjekking av seg selv. Skalaer kan godt bidra til innlæring av gitarhals. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale å ikke blande inn kirketonearter inn i tenkningen rundt dur og moll. Funksjonsharmonikk (tonika, subdominant, dominant osv) og modal (basert på lyden i en enkelt kirketoneart) harmonikk er to forskjellige sfærer og bør ikke sammenblandes. Å kalle en C-dur-melodi som går fra G til G, miksolydisk sier ikke noe meningsfullt eller nyttig om funskjonsharmoniske sammenhenger, bare rører inn overflødige ord.

*Går ned fra såpekassa*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale å ikke blande inn kirketonearter inn i tenkningen rundt dur og moll. Funksjonsharmonikk (tonika, subdominant, dominant osv) og modal (basert på lyden i en enkelt kirketoneart) harmonikk er to forskjellige sfærer og bør ikke sammenblandes. Å kalle en C-dur-melodi som går fra G til G, miksolydisk sier ikke noe meningsfullt eller nyttig om funskjonsharmoniske sammenhenger, bare rører inn overflødige ord.

*Går ned fra såpekassa*

Jeg er helt enig i at å blande inn kirketoneartene i en tråd startet av en som spør om hjelp til å forstå dur skalaen er veldig overfløding og helt sikkert bare forvirrende. Men du går litt i samme fella og introduserer noen nye ord her selv ;)

Endret av rocktrond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det er fortsatt en C skala. Det er tonene i skalaen som bestemmer det. Fordi den inneholder fortsatt CDEFGAB.

I figur en spiller man: CDEFGAB

I figur to spiller man: BCDEFGA

I figur tre spiller man: ABCDEFG

I figur fire spiller man: GABCDEF

Akkurat de samme tonene. Bare spilt utifra kvint istedetfor sekst. Men hvis man flytter figur 1 fra 8 bånd til 7 bånd vil man spille en annen skala. Men poenget er at figurene er forskjellige.

Miksolydisk, the wank of frank zappa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.