Web Analytics
Jump to content

Dur skalaen

Freedo
 Share

Recommended Posts

Hei. Driver å lærer meg dur (major)-skalaen og bruker justinguitar.com

http://www.justinguitar.com/en/SC-001-TheMajorScale.php

Har en følelse av at han ikke lærer meg alt her..? Den første "Major (E)" f.eks. Hvorfor heter den E når den går i G? Grunntonen i den starter på tredje bånd og kaller den for E..?

Noen som kan forklare eller evt. gi meg en link der jeg kan lære både Dur og Pentatonic skalaen?

Lurer veldig og vil lære meg skalaene :P

Og ikke si: www.all-guitar-chords.com ;) Sånne sider skjønner jeg ikke bæret av.. Trenger at noen lærer meg det.

Edited by Freedo

Hvis jeg ikke tar helt feil så har det vel med hvilke toner som er i skalaen. En C dur skala kan man spille fra flere steder på gitaren. Man kan begynne på grunntonen på 8. bånd. Eller man kan spille den fra septimen, som er B fra 8 bånd. Men da blir mønsteret anderledes. Men tonene er fortsatt de samme. Ellers kan man spille den fra seksten. 5 bånd. Eller tilogmed kvinten på 3.bånd. Alle "figurene" blir da anderledes. Men tonene er de samme. Hvis du lærer f.eks Cdur sånn så får du ett vist overblikk på hvordan ting overlapper hverandre.

Nei. Det er fortsatt en C skala. Det er tonene i skalaen som bestemmer det. Fordi den inneholder fortsatt CDEFGAB.

I figur en spiller man: CDEFGAB

I figur to spiller man: BCDEFGA

I figur tre spiller man: ABCDEFG

I figur fire spiller man: GABCDEF

Akkurat de samme tonene. Bare spilt utifra kvint istedetfor sekst. Men hvis man flytter figur 1 fra 8 bånd til 7 bånd vil man spille en annen skala. Men poenget er at figurene er forskjellige.

Kjøp "Den elektriske Gitarboken 1"

Eller se her: http://www.all-guitar-chords.com/guitar_sc...=0&choice=1

Nå kan jeg forklare litt bedre.

8-12 bånd er figur 1. spill skalaen der.

7-10 bånd er figur 2- Spill skalaen der. Fra E til E streng og tilbake.

5-8 er figur 3.

3-7 er figur 4. Del de opp sånn. Så kan du senere spille hele.

Lær de en om gangen.

Edited by Vampyro

Nei. Det er fortsatt en C skala. Det er tonene i skalaen som bestemmer det. Fordi den inneholder fortsatt CDEFGAB.

I figur en spiller man: CDEFGAB

I figur to spiller man: BCDEFGA

I figur tre spiller man: ABCDEFG

I figur fire spiller man: GABCDEF

Akkurat de samme tonene. Bare spilt utifra kvint istedetfor sekst. Men hvis man flytter figur 1 fra 8 bånd til 7 bånd vil man spille en annen skala. Men poenget er at figurene er forskjellige.

Dette blir nok litt feil, det er ikke nødvendigvis tonene som bestemmer hvilken skala man spiller, men intervallene mellom dem. Derfor blir det feil å si at : CDEFGAB er den samme skalaen som BCDEFGA, den første blir en Ionisk (dur) skala, mens den andre blir en Lokrisk skala. Dette kan man feks se ved at første intervall i de forskjellige skalaene er ulike, og er derfor ikke samme skala, selv om de består av samme toner.

Dersom man spiller en Cdur skala fra en G, blir det en G Miksolydisk skala.

(kan være jeg missforsto deg, men greit å få klarhet i)

Dette blir nok litt feil, det er ikke nødvendigvis tonene som bestemmer hvilken skala man spiller, men intervallene mellom dem. Derfor blir det feil å si at : CDEFGAB er den samme skalaen som BCDEFGA, den første blir en Ionisk (dur) skala, mens den andre blir en Lokrisk skala. Dette kan man feks se ved at første intervall i de forskjellige skalaene er ulike, og er derfor ikke samme skala, selv om de består av samme toner.

Dersom man spiller en Cdur skala fra en G, blir det en G Miksolydisk skala.

(kan være jeg missforsto deg, men greit å få klarhet i)

Hvis du ser her skjønner du kanskje hva jeg mener: http://www.all-guitar-chords.com/guitar_sc...=0&choice=1

Dette er jo hele Cdur skalaen. Man kan spille den utifra flere forskjellige steder. Og figurer. Jeg går utifra at det jeg sier er rett siden jeg omtren skriver rett av en bok for å være sikker på at jeg skriver riktig.

Tror jeg venter med å lære all den teori'n før jeg får kjøpt meg "Den elektriske gitarboka 1,2 og 3" istedet for å bli forvirra på nettet. Har fått meg en veldig bra gitarlærer og nå som jeg starter med om to uker :)

Et spørsmål: Er det veldig lite å ha gitartimer EN time annenhver uke?

Edited by Freedo

Hvis du ser her skjønner du kanskje hva jeg mener: http://www.all-guitar-chords.com/guitar_sc...=0&choice=1

Dette er jo hele Cdur skalaen. Man kan spille den utifra flere forskjellige steder. Og figurer. Jeg går utifra at det jeg sier er rett siden jeg omtren skriver rett av en bok for å være sikker på at jeg skriver riktig.

En dur skala er bygd opp med trinnene: heltone-heltone-halvtone-heltone-heltone-helvtone-halvtone

spiller du en C-durskala fra G til G får du trinnene: Heltone-heltone-halvtone-heltone-heltone-halvtone-heltone.

disse, er ikke like, så man kan dermed ikke kalle det identiske skalaer (vet dette er flisespikkeri)

men du kan se det greit på dette bildet:

Modii.PNG

Her er alle tonene med i en C-dur skala, men er alikavel helt forskjellige skalaer. vi kan feks se at å begynne på seksten får man en eolisk (moll) skala! og å si at en molskala og en dur skala er det samme, blir feil.

Edited by eroald

Nå forvirrer du meg og. Sånn jeg har lært det utifra Den elektriske gitarboka så er det fire grunnlegende mønstre man kan spille C dur i.

Og det er fra grunntonen. Septimen, seksten, og kvinten.

post-2689-1226612211_thumb.png

Hvis du ser på bildet her så er det C-dur hentet fra all-guitar-chords

Alle de figurene jeg har forklart ligger der. Og hele den er jo C-dur. Så hvorfor blir det da feil hvis jeg spiller begynner å spille den C-duren fra en B?

La oss si at jeg begynner en improvisasjon på 3.bånd E streng. Altså G. Og da spiller meg nedover kun på de tonene som er i C-dur. Vil ikke jeg da improvisere i C?

Nå har jeg beveget meg litt inn på ett område som jeg ikke har så god peiling på. Men kan det være at begge har rett?

Dere blander sammen kirketonerarter og dur/moll. Kirketoneartene er jonisk, dorisk, fryisk, lydisk, mixolydisk, eolisk, lokrisk - de som Eroald nevner. Alle kirketoneartene inneholder de samme tonene som seks andre skalaer - C jonisk og B lokrisk inneholder de samme tonene. Det avgjørende er tonaliteten i forhold til komp.

Å spille en en durskala i ulike posisjoner kan sees som å spille kirketonearter, men da må man holde tunga i rett munn. Du kan starte på hvilket trinn du vil og spille en dur (eller moll) skala. Ingen regler som sier hvor du skal begynne. Kan du kirketoneartene ut og inn kan du allerede dur/moll i sju posisjoner.

Fra min side er det egentlig snakk om flisespikkeri (men rett skal være rett:P), det jeg mente var at dersom man begynner å spille på G og opp til G via alle tonene som er i en C-dur skala, så per definisjon spiller man ikke en C-dur skala, men en G-miksolydisk skala. Dette er egentlig ikke noe du trenger å henge deg opp i, enda.

skal man spille en frase over et Cdur komp, og man begynner på en G, så kan man så klart si at man improviserer over en C-dur skala. Om du spiller i en C-dur skala, eller en G-miksolydisk skala kommer ann på hvordan kompet er lagt opp, og hvordan du "fraserer" deg i forhold til akkordene.

Er litt uenig i det euphor sier med at det er ingen regler som sier hvor du skal begynne, dersom du begynner på G og skal spille en durskala så får du en F# som stor septim. kan være at jeg missforsto deg, men dersom man spiller GAHCDEFG så kan man ikke kalle det en C-dur skala.