Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

stemming av gitaren.


LesMarshall92

Anbefalte innlegg

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

En halv tone ned? Da har du vel neppe 009 strenger?

Hvorfor stoppe der? sett på feite strenger og stem ned til D. Da blir det lettere.

Klarer du ikke de lyseste tonene, må dere flytte låtene ned en eller to toner. Eventuellt ta noen sangtimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eisann, jeg liker veldig godt å ha stemt gitaren min et halvt "hakk" ned.

men hvis de andre i bandet ikke gjør dette, kommer det til å høres surt ut i live-sammenhenger da?

Æsj den dumme Lesmarshall# Nå ble jeg lurt igjen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve å lage en melodi, for så å harmonisere melodien med små sekunder. Det vil låte både annerledes, fælt og surt ut på en gang ;D

Med mindre du skriver minimalistisk avant garde-type musikk da. Da kan du komme unna med det. ;)

Jeg slipper alltid unna med det. Liker du avant garde, Earfalas? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg påstår at det er nokså liten forskjell om en sang spilles en halvtone til eller fra... så ser ikke helt poenget. De vanligste toneartene er jo C, D, G, E (vel... vet at det var litt tynt men men). C må du spille i H, D må du spille i Db/C#. G må du spille i Gb/F# og E må du spille i Eb/D#.... Det er ikke digge tonearter å spille i for noen instrumenter...

For å si det sånn... Det er skjeldent du kommer på jam og noen foreslår en jam i G#dur...

Mener selvfølgelig ikke at en alltid skal spille i "standardtoneartene" fordi det er mindre stress, man må jo spille i mongoarter dersom det funker best for vokalisten osv... Jeg elsker f. eks å spille i E fordi man kan spille så mange åpene akkorder som jeg syntes låter fint (spesiellt dersom en gitar skal kompe allsang).

Man kan spille AKKURAT likt i Eb so i E.. bare at det høres en halv tone lavere ut.

Spiller med nedstemt gitar i bandet. Låtr mye tyngre enn standard E tuning.

Det som er poenget. Og ofte legger man ned et par toner viss vokalisten sliter med å synge høyt oppe.

Så viss alle stemmer ned likt, så går det bra.

Men viss bare en stemmer ned, så blir det fort stress og lite poeng.

Ingenting låter mer heavy enn en åpen akkord på den laveste strengen. Som oftest E-strengen eller H på syvstrengere.

SÅ viss du skal stemme ned til Eb og legge opp akkordene så er det bare stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, jeg liker veldig godt å ha stemt gitaren min et halvt "hakk" ned.

men hvis de andre i bandet ikke gjør dette, kommer det til å høres surt ut i live-sammenhenger da?

:huh:

Er du virkelig sikker på at du vil deg selv så vondt som dette? Greit nok om du skal spille egenkomponert stoff, eller spille coverlåter som er nedstemt originalt. Men så snart du skal gjøre alt annet, så blir jo nedstemte gitarer et helvete. Ikke bare blir verden vond og vanskelig når du skal finne opp hjulet for deg selv hele tiden, men det er jo også helt unødvendig dersom originaler er gjort med gitarer stemt i vanlig E. Jeg mener, hvis Gary Moore kan spille straight og få feit lyd, så kan vel du?

KIS, Keep It Simple, er en god regel, og mitt beste råd. Plukk låter som du klarer stemmeleiet på, skip the rest. Alle kan da øve individuelt basert på play-along prinsippet hjemme, og så er det bare å finne grooven i samspill.

Sagt på en annen måte. Om dere skal ha et helt reportoar med 40 - 60 låter basert på nedstemminger for å tilpasse vokalistens stemmeleie, så må jeg bare få lov til å ønske dere lykke til på ferden, og god bedring :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg liker godt å stemme lavere enn "E". Gjerne helt ned i "D". Dette for å få en annen "sound" på gitaren. Den blir også noe lettere å spille på. Og hvis man "bender" toner mye, så kan men trekke de lenger uten å rasere fingrene.. En annen ting er hvis vokalen går i et lyst register, så hjelper det mye for vokalisten (hvis han/hun sliter med å komme opp til rett tone) hvis instrumentene er 1/2 tone lavere.

Og jeg er glad noen spør om disse spørsmålene! Det kan hende det er mange som lurer på slike "naturlig besvarte spørsmål". Og at noen kan spørre og andre gi seriøse svar kan hjelpe mange flere enn man kanskje vet :-)

En gang må man lære. Neste gang kan man svare! Gjelder alle om alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et hakk = halv tone ?

Hva er vitsen hvis det blir stemt ned, men bruker capo..?

Hvis hele bandet gjøre det så er jeg med. Det KAN låte bedre med å legge det ned en halv tone, men som oftes så "høres" det bedre ut p.g.a det låter litt uvanlig. Selv så liker jeg det best i 440hz.

Og jeg sier som minigrill : Husk inntonering!

mvh. en amatør med gitar, men jobber som pianostemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du skal stemme ned gitaren. Dersom du synes det er diggere med løsere strenger kan du jo bare kjøpe tynnere strenger. Det er egentlig bare et slit for hele bandet, dersom de andre ikke vil må du spille samme toneart som de, og da et bånd høyere, noe som gjør alt vanskeligere enn det burde være!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Heisann, jeg liker veldig godt å ha stemt gitaren min et halvt "hakk" ned.

men hvis de andre i bandet ikke gjør dette, kommer det til å høres surt ut i live-sammenhenger da?

:huh:

Om du tuner til Eb (alle strengene 1 semitone ned), så er løs streng Eb. Dvs at om låta er i Em, så blir det 13 istedet for 12te fret.

Lær notene og du vil forstå mye bedre.

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du skal stemme ned gitaren. Dersom du synes det er diggere med løsere strenger kan du jo bare kjøpe tynnere strenger. Det er egentlig bare et slit for hele bandet, dersom de andre ikke vil må du spille samme toneart som de, og da et bånd høyere, noe som gjør alt vanskeligere enn det burde være!

Helt enig! Som en tommelregel, er 1 semitone ned det samme som .001 mindre.

Endret av Kjutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.