Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

stemming av gitaren.


LesMarshall92

Anbefalte innlegg

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Å spille en halvtone lavere enn alle de andre er en kjempeidé hvis du vil høres slik ut!

Her er det jo synthen som er kødda med, såvidt jeg husker?

Eller tar jeg meget feil nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å spille en halvtone lavere enn alle de andre er en kjempeidé hvis du vil høres slik ut!

Ahaha. Uff og uff.

Jodda, kjempe-mandig å tulle med matematikk og ødelegge overtoner med å stemme ned! Det er jo bare tilfeldig at A er 440 Hz ;D Jeg vil forsåvidt også ha 14 semi-toner i en skala!

Endret av Articate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, om du kan intermodulasjons-teori og fremdeles er helt for nedstemming 'by default' er det bare å forsette ;D

Så du kan med hånden på hjertet si at du hører at det mangler overtoner i en innspilling gjort i C, kontra en innspilling gjort i E?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du kan med hånden på hjertet si at du hører at det mangler overtoner i en innspilling gjort i C, kontra en innspilling gjort i E?

Er ikke det det går på. Pirker man borti nok frekvenslære begynner man å skjønne det intrikate med det. Jeg har ikke noe imot å stemme ned gitaren for en sang og med blind-tester ville jeg antakelig ikke hatt en sjans til å peke ut en nedstemt gitar. Men rent prinsipielt vil jeg ha gitaren stemt med 440 som basis fremfor noe annet. Småting skjer og det er vanskelig å si hva utfallet er og det kan fint diskuteres om det blir hørbart. Det blir på samme måte som jeg prinsipielt vil mic'e opp et piano fremfor å bruke det 20 gig store piano librariet i Akustic Piano som faktisk er lossless mangfoldige samples av hver tangent. Samspillet mellom frekvensene er så intrikat av vi mennesker antakelig aldri har sjans til å rekonstruere det før vi har fungerende kvantemaskiner. Og selv da er det mye teori som skal omgjøres til praksis. Antakelig for mye.

Endret av Articate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det det går på. Pirker man borti nok frekvenslære begynner man å skjønne det intrikate med det. Jeg har ikke noe imot å stemme ned gitaren for en sang og med blind-tester ville jeg antakelig ikke hatt en sjans til å peke ut en nedstemt gitar. Men rent prinsipielt vil jeg ha gitaren stemt med 440 som basis fremfor noe annet. Småting skjer og det er vanskelig å si hva utfallet er og det kan fint diskuteres om det blir hørbart. Det blir på samme måte som jeg prinsipielt vil mic'e opp et piano fremfor å bruke det 20 gig store piano librariet i Akustic Piano som faktisk er lossless mangfoldige samples av hver tangent. Samspillet mellom frekvensene er så intrikat av vi mennesker antakelig aldri har sjans til å rekonstruere det før vi har fungerende kvantemaskiner. Og selv da er det mye teori som skal omgjøres til praksis. Antakelig for mye.

Blir merkelig å argumentere mot å gjøre noe du bare kan se på en datamaskin, ikke høre, syns jeg. Hører plenty av overtoner når jeg spiller med gitar i C, og synes gitaren stemt i E veldig ofte høres pinglete ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir merkelig å argumentere mot å gjøre noe du bare kan se på en datamaskin, ikke høre, syns jeg.

Blir litt som MP3 mot CD kvalitet, dét. jeg har ingen ting i mot mp3, med en godt koded mp3 V0 VBR skal godt gjøres å klare å høre forskjell. Men jeg vil ikke at CDer skal bli shippet med mp3. Og jeg vil ha gitaren min stemt sånn den er ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Spørs om resten av bandet ditt er enige. Om dere har tangentinstrumenter med - så blir det kjipere for tangentisten igjen.

Og om du skal stemme ned, for så å spille alt et bånd lengre opp enn i vanlig stemming og ikke spille på åpne strenger - gjør du det unødvendig vanskelig for deg selv, om bandet ditt ikke vil stemme ned også

Kjipere for keyboardisten? Kanskje ikke.. Ofte spiller gitarister i E eller A dur, for mange keyboardister er Eb og Ab lettere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, jeg liker veldig godt å ha stemt gitaren min et halvt "hakk" ned.

men hvis de andre i bandet ikke gjør dette, kommer det til å høres surt ut i live-sammenhenger da?

:huh:

Stem gitaren opp eller ned så mye du vil, men spill i samme toneart som resten av bandet. Da låter det ikke surt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.