Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

stemming av gitaren.


LesMarshall92

Anbefalte innlegg

Jeg påstår at det er nokså liten forskjell om en sang spilles en halvtone til eller fra... så ser ikke helt poenget. De vanligste toneartene er jo C, D, G, E (vel... vet at det var litt tynt men men). C må du spille i H, D må du spille i Db/C#. G må du spille i Gb/F# og E må du spille i Eb/D#.... Det er ikke digge tonearter å spille i for noen instrumenter...

For å si det sånn... Det er skjeldent du kommer på jam og noen foreslår en jam i G#dur...

Mener selvfølgelig ikke at en alltid skal spille i "standardtoneartene" fordi det er mindre stress, man må jo spille i mongoarter dersom det funker best for vokalisten osv... Jeg elsker f. eks å spille i E fordi man kan spille så mange åpene akkorder som jeg syntes låter fint (spesiellt dersom en gitar skal kompe allsang).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Spørs om resten av bandet ditt er enige. Om dere har tangentinstrumenter med - så blir det kjipere for tangentisten igjen.

Og om du skal stemme ned, for så å spille alt et bånd lengre opp enn i vanlig stemming og ikke spille på åpne strenger - gjør du det unødvendig vanskelig for deg selv, om bandet ditt ikke vil stemme ned også

Så lenge gitaristen transponerer selv er nå keyboardisten totalt likegyldig. Men then again så er det lite vits i å stemme ned om man ikke skal spille i en lavere toneart :rolleyes:

Jeg har en kjekk "transpose" knapp på elpianoet mitt =p Elsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, jeg liker veldig godt å ha stemt gitaren min et halvt "hakk" ned.

men hvis de andre i bandet ikke gjør dette, kommer det til å høres surt ut i live-sammenhenger da?

:huh:

Hvorfor stemme gitaren ned???

God dag mann hostesaft??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig at hele bandet spiller i samme toneart da gitt. Behold én gitar i standard tuning, mens andregitaristen stemmer ned en halvtone. Stem bassen ned en heltone og spill i vei som dere pleier. Bandet ditt får garantert en sound som vekker oppsikt. ^_^

Endret av Pellick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.