Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål ang. potmeter & tone kondensatorer i Rickenbacker


Anbefalte innlegg

I Rickenbacker så er det ofte en "blend" eller "mixer" pot.

http://www.rickenbacker.com/pdfs/19502.pdf

For meg ser det ut som mixer pot i en Rickenbacker fungerer som et vanlig potmeter

med spenningsdeling ? Er dette riktig oppfattet ?

Ser også at man kan få kjøpt egne mixer potmetere som

kan mixe to forskjellige kilder. Jeg syns ikke Rickenbackers mixe potmeter likner på

en typisk mixer pot.

Hvis man skal lage Rickenbacker liknede elektronikk/wiring i en gitar går det da greit å benytte vanlig

potmeter eller bør jeg benytte et mixe potmeter ?

I Rickenbacker tegningen så tyder det også på at det er brukt polariserte kondensatorer i tone kontrollene. Er dette vanlig

og er det evt. enkelt å få tak i slike kondensatorer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Rickenbacker så er det ofte en "blend" eller "mixer" pot.

http://www.rickenbacker.com/pdfs/19502.pdf

For meg ser det ut som mixer pot i en Rickenbacker fungerer som et vanlig potmeter

med spenningsdeling ? Er dette riktig oppfattet ?

Ser også at man kan få kjøpt egne mixer potmetere som

kan mixe to forskjellige kilder. Jeg syns ikke Rickenbackers mixe potmeter likner på

en typisk mixer pot.

Hvis man skal lage Rickenbacker liknede elektronikk/wiring i en gitar går det da greit å benytte vanlig

potmeter eller bør jeg benytte et mixe potmeter ?

I Rickenbacker tegningen så tyder det også på at det er brukt polariserte kondensatorer i tone kontrollene. Er dette vanlig

og er det evt. enkelt å få tak i slike kondensatorer ?

Tror jeg fant det ut selv.

Det er ikke en mixer i Rickenbacker men et vanlig audio potmeter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Rickenbacker så er det ofte en "blend" eller "mixer" pot.

http://www.rickenbacker.com/pdfs/19502.pdf

For meg ser det ut som mixer pot i en Rickenbacker fungerer som et vanlig potmeter

med spenningsdeling ? Er dette riktig oppfattet ?

Ser også at man kan få kjøpt egne mixer potmetere som

kan mixe to forskjellige kilder. Jeg syns ikke Rickenbackers mixe potmeter likner på

en typisk mixer pot.

Hvis man skal lage Rickenbacker liknede elektronikk/wiring i en gitar går det da greit å benytte vanlig

potmeter eller bør jeg benytte et mixe potmeter ?

I Rickenbacker tegningen så tyder det også på at det er brukt polariserte kondensatorer i tone kontrollene. Er dette vanlig

og er det evt. enkelt å få tak i slike kondensatorer ?

Så litt raskt på skjemaet. Det er helt vanlige potmetre i skjemaet. Polariserte kondensatorer er altså helt ordinære elektrolytt kondensatorer, men om jeg ikke husker feil så er det noen som bruker det buede kondensator symbolet for å indikere at det er en bipolar kondensator av elektrolytt type og ikke en plast type som ellers er mest vanlig i filter kretser. Dette har forøvrig ingen praktisk betydning men er bare en kostnadsbesparelse. Symbolet for polariserte kondensatorer har et + tegn i tillegg for å indikere hvilken retning komponenten er koblet.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.