Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitar + forsterker


Mering90

Anbefalte innlegg

Har nå kjøpt inn en Epiphone Les Paul standard... og lurer på hvilken forsterker jeg bør anskaffe for best lyd...

Spiller for det meste maiden, metallica, G n R og den sorten.

Fikk anbefalt en Randall RG på den lokale sjappa, men tenkte å høre hva dere synest?

Hva tror dere om "RG 75 G3 plus", 3.7k på Sound1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut brukte rørcomboer på finn.no

nå skal jeg ikke fortelle deg hva du bør kjøpe - men randall vil du styre unna! :ninja:

Det var da svært... Jeg foreslår at du tester litt selv. Det kan godt hende at du synes Randall høres knall ut. Og ikke hør på de som sier at det MÅ være rør. Bruk ørene.

Forøvrig kan jeg anbefale Tech21. En TM60 hadde vært det beste. Det ligger en TM30 på Finn (men prut på prisen). Solide amper - lett å skru lyd på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det er det to "skoler"

1 - Modeling/Digital amp'er. Hvis du ikke har en bestemt oppfatning av hvordan gitarlyden din skal være og/eller ikke har kjøpt noe særlig pedaler så er disse forsterkerne ofte et godt valg, fordi de lar deg endre lyden i amp'en fundamentalt bare ved et knappetrykk (disse forsterkerne etterligner altså lyden i mange kjente forsterkere og gir deg dermed mange valg/variasjoner) Dessuten får du et knippe effekter slik at du kan danne deg en formening om hvilke effekter du vil bruke. Gode eksempler er Vox Valvetronix, Tech21, Roland cube osv osv

2 - Analoge Rør/transistor amp'er. Disse forsterkerne leverer ofte et bestemt "sound" selv om du selvsagt også kan justere en del på lyden. Fordelen med disse forsterkerne er at de generelt låter litt bedre, gir deg en bedre "anslagsdynamikk", er enklere å balansere mellom vreng og clean, fungerer bedre med pedaler foran osv. Men her er det altså viktig at du finner en amp som har den spesifikke lyden du ønsker deg. Gode eksempler er ymse Marshall stack av klassisk årgang til mindre Fender combo'er, billige Vox transistor amper osv, osv.

Test noen forsterkere å kjøp det du synes låter bra.. På et forum som dette vil du kun få en oppfatning av hva de enkelte selv foretrekker og fordømmer.. :)

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det er det to "skoler"

1 - Modeling/Digital amp'er. Hvis du ikke har en bestemt oppfatning av hvordan gitarlyden din skal være og/eller ikke har kjøpt noe særlig pedaler så er disse forsterkerne ofte et godt valg, fordi de lar deg endre lyden i amp'en fundamentalt bare ved et knappetrykk (disse forsterkerne etterligner altså lyden i mange kjente forsterkere og gir deg dermed mange valg/variasjoner) Dessuten får du et knippe effekter slik at du kan danne deg en formening om hvilke effekter du vil bruke. Gode eksempler er Vox Valvetronix, Tech21, Roland cube osv osv

2 - Analoge Rør/transistor amp'er. Disse forsterkerne leverer ofte et bestemt "sound" selv om du selvsagt også kan justere en del på lyden. Fordelen med disse forsterkerne er at de generelt låter litt bedre, gir deg en bedre "anslagsdynamikk", er enklere å balansere mellom vreng og clean, fungerer bedre med pedaler foran osv. Men her er det altså viktig at du finner en amp som har den spesifikke lyden du ønsker deg. Gode eksempler er ymse Marshall stack av klassisk årgang til mindre Fender combo'er, billige Vox transistor amper osv, osv.

Test noen forsterkere å kjøp det du synes låter bra.. På et forum som dette vil du kun få en oppfatning av hva de enkelte selv foretrekker og fordømmer.. :)

Takk for tipset!

Skal se om jeg får prøvd en cube i nærmeste fremtid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Randall er jo ikke fullstending søppel :blink: Spilte på en RG75 G3 (mener det var en slik en, med to elemtenter) på en bandkonkurranse og med EMG miccer hørtes det faktisk ikke så gærent :)

Men, hvis du skal ha rør (noe som er bedre enn transistor) så burde du jo gå for Valveking :) Altså i din prisklasse ;) Og kjøp brukt ;)

Og sist men ikke minst! Test forskjellige amper før du kjøper ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset!

Skal se om jeg får prøvd en cube i nærmeste fremtid!

Prøv en Vox (Valvetronix) AD15VT (eller 30/50) også. Meget gode modeling amper med skikkelig krefter hvis du trenger det også.

sjekk vox sin egenreklame video for valvetronix

http://www.voxamps.com/support/videos/

og :

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.