Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen gode alternativ til Fender...???


Ghostclad

Anbefalte innlegg

Hei alle dere som vet ting og tang der ute. Jeg har i en årrekke traktert Gison Les Paul, har vært fornøyd - er fortsatt fornøyd. Men, i den "bandkonstellasjonen" jeg nå står i så blir det nok bunn og fylde da vi er to stk gitarister med "Gibson-lyd" og fuzz. Vi tar rett og slett litt for mye av lydbildet i forhold til fløyte og vokal. (Jada, jeg vet det fins volumknapper og EQ...) Saken er, jeg har mer og mer gått over til melodilinjer og "soloer", hvilket kanskje kunne tilsi at en annen gitarlyd hadde vært bedre egnet, såsom f.eks. en Fender Tele eller Strat. Men, det fins da mer enn Gibson og Fender her i verden. Har noen f.eks. erfaring med Yamaha-gitarer? Jeg skal selvfølgelig en runde for å prøve diverse planker, med det hadde ikke skadet å fått et og annet innspill fra dere.

Alle meninger, ytringer og kjeltringer er velkomne.

Mvh Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, kan ikke egentlig si meg enig i noen av forslagene over, etter det jeg kan skjønne er det en gitar med tilsvarende egenskaper som en fender strat/tele Ghostclad er ute etter, og da virker ibanez, jackson og PRS helt feil for min del (uten å dermed ha sagt at noen av de merkene er dårlige), de er laget for en litt annen bruk. Er det en Ibanez-type speed-gitar du er ute etter, er det vel kanskje ikke et dumt valg (med unntak av PRS, som jeg heller ser på som et alternativ til les paul, eller egentlig SG). Jeg skjønner ikke helt hva som er galt med en fender strat, nei, det er ikke så nyskapende og genialt, men lyden og spillbarheten er da på topp? Eller så finnes det jo haugevis av strat-lignende gitarer i alle priser og utrustninger.

Edit: Glemte å nevne eksempler.. Schechter kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle innspill. Jeg burde kanskje være litt mer spesifikk i forhold til hva jeg er ute etter. Min spillestil og musikk er nok ikke i landskapet metal, med raske Malmsteen-løp og Steve Vai'ske arpeggios. Det er riktignok gitarbasert rock med 75 % fuzz, men med et ganske "mildt uttrykk." Harmonier og melodier, litt tostemt (a la Thin Lizzy ...??? ...hah... in my dreams!) og med rom for tverrfløytisten vår. Humbuckerne på Les Paul'en blir litt vel tunge og mektige, da jeg som tidl. nevnt går mer solo enn vår andre gitarist, som komper mer med sin Gibson-lyd.

Hmm, jeg finner det vanskelig å definere behovet/ønsket mitt, men i all hovedsak - en lettere og mer diskant-preget gitarlyd, det er nok tingen.

For evt. interesserte - det ligger 4 stk årsgamle demo-låter på denne "siten": http://www.snotpope.com/bulldog/

Takk igjen for alle innlegg!

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke egentlig det var du som var for uspesifikk Ghostclad, det var vel heller våre fine metal-skaller her som prøver å prakke på deg en metal-gitar ;) Har forresten funnet et annen kult single-coil alternativ til strat; Burns Marvin - gitaren laget av Jim Burns for the Shadows, pga. at de hadde problemer med at straten ikke holdt stemminga. Kanskje ikke helt lett å få tak i da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det samme vi er i gang med Fender og singlecoil-prat, kanskje noen kunne være så vennlige å opplyse en uvitende sjel; hva er det som utgjør forskjellen på org. USA-strat, Mexico-Strat, Squier-Strat og det som evt. finnes av Strat-kopier. Er forresten Squier-Strat'en fra Japan? Og, betyr det tommel ned av den grunn? Jeg har såvidt prøvd en Squier (uten amp vel å merke...) og jeg syntes den var god og lettspilt. Stemmer det at strat'er og tele'r er "ugne" på å holde på stemminga? Kan noen angi en ca-pris på en brukt, men velholdt USA-Strat og en Squier-Strat?

Mange spørsmål her, håper noen tar seg bryet med å svare dersom de har noe lurt å melde :wink: .

Hilsen fra trønder'n igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Squier-strat er billig strat, koster ikke særlig mange tusen ny (2-3?). Typisk grei begynnergitar, tror ikke det er noe jeg ville tenkt på om jeg var deg. Mexico strat er en mellomting mellom USA og squier, og fungerer vel for så vidt ganske bra, fokusen her ligger litt mindre på pris enn hos squier, kvaliteten øker betraktelig. USA-strat, vel, den er bygget i USA. :) USA-strat brukt, tja, 6-7-8000 for en velholdt en? Kommer vel ann på alder, finish osv. En brukt squier koster ikke stort, men de er noe skikkelig skvip da (ok, ikke i forhold til pris, men jeg gjetter på at pris ikke er så viktig for deg).

Ang. stemminga (hvis det var Shadows greia du tenkte på), så bytta de vel ut gitaren mer for å skille seg ut enn det det i praksis var pga. tekniske problemer med gitaren. Sånn sett er du i akkurat samme situasjon som Hank var ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitarer med vintage tremolo (dvs. blant annet stratocaster) Holder stemminga generelt dårligere enn en tilsvarende gitar med tune-o-matic eller floyd.

Hvis du ikke absolutt er ute etter gitar med single coiler tror jeg Ibanez eller Jackson kan være gode valg. Samme om du spiller metal eller ikke. Det er gode og lettspilte gitarer som låter noe lysere enn en Les Paul. Var det ikke det du var ute etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen f.eks. erfaring med Yamaha-gitarer? Jeg skal selvfølgelig en runde for å prøve diverse planker' date=' med det hadde ikke skadet å fått et og annet innspill fra dere.

Alle meninger, ytringer og kjeltringer er velkomne.

Mvh Terje.[/quote']

Hei på deg Terje,

Det sies faktisk at Yamaha er det eneste gitarmerket man kan ta rett ut av esken/kassen når den kommer uten å justere og stille inn gitaren før bruk, den beste setup ved ankomst !!!

Ved kjøp av ny gitar så ville jeg absolutt ha vurdert Yamaha, men den kommer nok i samme kategori som Ibanez og Jackson, metal gitar.

Skal du ha en som skal erstatte Gibson gitaren din så burde du vurdere Dean Cadilac select f.eks.

eller Dean EVO

hvis ikke pris betyr noe så se etter Dean Hardtail, ut i fra musikken du spiller og hva du er inspirert av skulle det være perfekt......Kerry Livegren i Kansas spiller på Dean Hardtail !

****men nå er jo jeg bitt av Dean basillen**** 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen. Nå har jeg kjøpt gitar. Kanskje ikke drømmegitaren, men tenkte som så at "det er mye gitar for pengene". En Danelektro Innuendo. Typisk "billig-gitar", men jeg må få lov til å undres på hvordan det er mulig å lage noe så bra for en så billig penge. Selv kjøpte jeg pent brukt for 1500, nypris i dollar er 269, etter dagens kurs tilsvarer det sånn sirkus kr 1850,-. Så langt fornøyd! Artig sak, med innebygd fuzz (ok, den suger verre enn Nilfisk...), chorus, tremolo og echo. Selvfølgelig er det mulig å "bypasse" effektene, jeg regner med at det er det jeg kommer til å gjøre.

Uansett, den anbefales - men husk å ta pris i betraktning, den kan kanskje ikke måle seg med den ypperste Strat'en, men jeg tror den kan utkonkurrere mange dyrere saker.

Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.