Greener Skrevet November 10, 2008 Share Skrevet November 10, 2008 (endret) Her er vel det man kan kalle et klassisk eksempel.. En haug med 80 talls tullinger i en video (Dette var liksom heavy guttas svar på USA for Africa, Live Aid osv) Hvor mange Gibson gitarer finner du i den videoen f.eks ? Vel, la gå dette er 80 tallet og "superstrat" produsentene hadde dukket opp som paddehatter, men når alt kommer til alt er det ikke så stor forskjell på en gammel Kramer eller Charvel og en Fender Strat med unntak av tremolo og pickups. Dette med gitartyper ser ut til å ha tatt helt av spør du meg.. Når ble det sånn at man måtte ha en spesiell gitar for å spille det ene eller andre ? Det meste av populærmusikken er blitt fremført på relativt enkle instrumenter fra produsenter som Fender og Gibson uten at noen satt seg ned for å diskutere om hvorvidt man burde spille den ene eller andre sjangeren på ditten eller datten. Det jeg vel prøver å si er at innovatørene/stilskaperne stort sett klarte seg med "standard modellene" og som det kan se ut - uten varige mén.. Endret November 10, 2008 av Greener Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TulleGutt Skrevet November 10, 2008 Share Skrevet November 10, 2008 Jeg har en Fender Am Deluxe HSS gitar, og jeg spiller nesten bare metal. Funker hest! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audun Skrevet November 10, 2008 Share Skrevet November 10, 2008 Her er vel det man kan kalle et klassisk eksempel.. En haug med 80 talls tullinger i en video (Dette var liksom heavy guttas svar på USA for Africa, Live Aid osv)Hvor mange Gibson gitarer finner du i den videoen f.eks ? Vel, la gå dette er 80 tallet og "superstrat" produsentene hadde dukket opp som paddehatter, men når alt kommer til alt er det ikke så stor forskjell på en gammel Kramer eller Charvel og en Fender Strat med unntak av tremolo og pickups. Det må vel tilføyes at de fleste av "Superstratene" har mistet sin posisjon. I tillegg brukte Gibson mye av 80-tallet til å gjenoppbygge sitt rykte som gitarprodusent da kvaliteten på sent 70 og tidlig 80 talls Gibboer generelt var rimelig tvilsom. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CastorFiber Skrevet November 10, 2008 Share Skrevet November 10, 2008 (endret) Det stemmer nok det at i dag er de like moderne som hvite tennis- sokker. Men bare vent om noen år, så skal du se..Det jeg tror det er fort gjort å glemme, er- hvordan skaffet disse gutta seg en gitar. Gikk de inn i en velutstyrt gitarbutikk, og prøvde en rekke modeller, basert på preferanse? (Pris spilte selvsagt ingen rolle), eller var det slik som for de fleste av oss på 70- og begynnelsen av 80-tallet?Altså- det var ikke så mye å få kjøpt, og mesteparten var for dyrt, slik at man valgte det som var tilgjengelig, forsøkte å lage det litt "in" med tape og spraylakk, og så var det å spille i vei? Hva som sto på headstocken tror jeg det var få som hadde råd til å tenke så mye på.Disse gutta spilte på "strat" fordi det var moderne, ikke fordi gitaren var dårligere eller bedre enn andre.G+F tjener penger på folk over 40, som har råd til å kjøpe det de drømte om da de var tjue.(Nå skal det si at ungdom også har fått bedre råd nå enn for såpass mange år siden, og så er gitarene mye billigere i forhold til gj.inntekt.) Endret November 10, 2008 av CastorFiber Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audun Skrevet November 10, 2008 Share Skrevet November 10, 2008 Det stemmer nok det at i dag er de like moderne som hvite tennis- sokker. Men bare vent om noen år, så skal du se..Det jeg tror det er fort gjort å glemme, er- hvordan skaffet disse gutta seg en gitar. Gikk de inn i en velutstyrt gitarbutikk, og prøvde en rekke modeller, basert på preferanse? (Pris spilte selvsagt ingen rolle), eller var det slik som for de fleste av oss på 70- og begynnelsen av 80-tallet?Det var vel også den gang en del sponsing som avgjorde hva de forskjellige spilte på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Greener Skrevet November 10, 2008 Share Skrevet November 10, 2008 (endret) Det må vel tilføyes at de fleste av "Superstratene" har mistet sin posisjon. I tillegg brukte Gibson mye av 80-tallet til å gjenoppbygge sitt rykte som gitarprodusent da kvaliteten på sent 70 og tidlig 80 talls Gibboer generelt var rimelig tvilsom. Joda superstrat'er er ikke det de engang var, men hva var superstrat'er egentlig i begynnelsen ? det er poenget.. Gibson gitarene på 70 og 80 tallet var forøvrig heller ikke så dårlige at man ikke kunne spille på de Det var bare at Fender eller ulike strat kopier ble valget for mange på 80 tallet blant annet fordi det hadde tremolo.. Hele superstrat greia startet jo egentlig med at EVH smalt inn en Gibson humbucker i partsocasteren sin og at en kar ved navn Floyd D. Rose fant en måte og forbedre den klassiske strat tremoloen på. Ta så et knippe amerikanske og Japanske strat kopister, legg til litt tidsriktige pastell farger så er vi vel stort sett i mål.. Det er ikke snakk om rett eller galt eller nødvendigheten av det ene eller andre, men pris, mote og smak. Og muligens det faktum at nesten alt av moderne gitarer fortsatt er basert på de klassiske modellene fra Fender og Gibson. Endret November 10, 2008 av Greener Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Greener Skrevet November 10, 2008 Share Skrevet November 10, 2008 (endret) Det var vel også den gang en del sponsing som avgjorde hva de forskjellige spilte på. Etter at de hadde blitt veldig kjent ja.. Men Page klarte seg med en gammel Tele og EVH med en gammel strat uten hverken Floyd eller Humbucker når han ble den han er i dag.. og det er vel moralen.. Edit - litt off topic For hver eneste førstegangskjøp tråd dukker det store spørsmålet opp igjen - hvilken musikk liker du ? hva skal du spille ? Som om det er det avgjørende for en kar eller jente som skal lære seg noen akkorder og enkle sanger La gå - det går et generelt skille i forhold til hvordan en strat og en LP låter, men en nybegynner vet hverken hva han/hun kommer til å spille eller hvordan de vil låte.. Og en god gitarist kan låte som hva som helst på hvilken som helst gitar, så fort man begynner å blande inn pedaler og forsterkere med noe annet enn rein lyd så er det fort nyanser vi snakker om uansett. Endret November 10, 2008 av Greener Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audun Skrevet November 10, 2008 Share Skrevet November 10, 2008 Det er ikke snakk om rett eller galt eller nødvendigheten av det ene eller andre, men pris, mote og smak. Og muligens det faktum at nesten alt av moderne gitarer fortsatt er basert på de klassiske modellene fra Fender og Gibson.Godt formulert. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CastorFiber Skrevet November 10, 2008 Share Skrevet November 10, 2008 Det var vel også den gang en del sponsing som avgjorde hva de forskjellige spilte på.Tja- Gibson- kopien Slash spilte inn "Apetite" med, eller restekassegitaren EVH skrudde sammen selv, var det neppe så mye sponsing på.. Dessuten, som med mange andre "helter", fikk de tak i penger, gikk det med til diverse substanser og festing. De kjøpte ikke bedre gitarer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GunnarpåMo Skrevet November 10, 2008 Share Skrevet November 10, 2008 Det er gjort noen blindtester med Gibson og Fender. Med litt effekter og forsterkervreng, har de fleste store problemer med å høre hvilken gitar som er hvem. Den typiske clean-lyden i en single-coil Fender lar seg ikke gjenskape i en Gibson, men med vreng og pedaler skulle det ikke være vanskelig å få en Fender til å høre ut som en Gibson. (i hvert fall i nærheten) Blackmore hørs f.eks. ganske lik ut med en Gibson ES335 og en Fender Strat. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TulleGutt Skrevet November 10, 2008 Share Skrevet November 10, 2008 Det er gjort noen blindtester med Gibson og Fender. Med litt effekter og forsterkervreng, har de fleste store problemer med å høre hvilken gitar som er hvem. Den typiske clean-lyden i en single-coil Fender lar seg ikke gjenskape i en Gibson, men med vreng og pedaler skulle det ikke være vanskelig å få en Fender til å høre ut som en Gibson. (i hvert fall i nærheten) Blackmore hørs f.eks. ganske lik ut med en Gibson ES335 og en Fender Strat.1+ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audun Skrevet November 10, 2008 Share Skrevet November 10, 2008 Det er gjort noen blindtester med Gibson og Fender. Med litt effekter og forsterkervreng, har de fleste store problemer med å høre hvilken gitar som er hvem. Den typiske clean-lyden i en single-coil Fender lar seg ikke gjenskape i en Gibson, men med vreng og pedaler skulle det ikke være vanskelig å få en Fender til å høre ut som en Gibson. (i hvert fall i nærheten) Blackmore hørs f.eks. ganske lik ut med en Gibson ES335 og en Fender Strat. Er vi inne på tonen ligger i fingrene debatten igjen? Jeg påstår at du skal ha ganske mye vreng før forskjellen mellom en single-coil strat og en humbucker gibbo viskes ut, men skal ikke være veldig påståelig på det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GunnarpåMo Skrevet November 10, 2008 Share Skrevet November 10, 2008 Det ble gjort en blindtest på forumet på Vintagegitar for noen år siden. De fleste mente som du, at det skulle være lett å skille gitartypene fra hverandre. Det viste seg å være mye vanskeligere enn de fleste trodde. Jeg har ingen lyd i fingrene, og bruker både Strat og LP fordi de lyder forskjellig rett i ampen. Med en highgain-amp og noen vreng pedaler foran tror jeg ikke forskjellen er så stor, hvis det blir kompensert for det svakere outputsignalet fra en single-coil. Snakker vi digital lydbehandling er jo alt mulig. Da kan alt lyde som hva som helst. (men bare nesten) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audun Skrevet November 10, 2008 Share Skrevet November 10, 2008 Det ble gjort en blindtest på forumet på Vintagegitar for noen år siden. De fleste mente som du, at det skulle være lett å skille gitartypene fra hverandre. Det viste seg å være mye vanskeligere enn de fleste trodde. Jeg har ingen lyd i fingrene, og bruker både Strat og LP fordi de lyder forskjellig rett i ampen. Med en highgain-amp og noen vreng pedaler foran tror jeg ikke forskjellen er så stor, hvis det blir kompensert for det svakere outputsignalet fra en single-coil. Snakker vi digital lydbehandling er jo alt mulig. Da kan alt lyde som hva som helst. (men bare nesten)Det er jeg helt enig med deg i. Det er nok lettere å høre forskjell ved bruk av Boutique-amp med clean/lett oversyring. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GreenMan Skrevet November 10, 2008 Share Skrevet November 10, 2008 Her er vel det man kan kalle et klassisk eksempel.. En haug med 80 talls tullinger i en video (Dette var liksom heavy guttas svar på USA for Africa, Live Aid osv) 80 talls tullinger var rette ordet ja Hvor mange Gibson gitarer finner du i den videoen f.eks ? Fant en SG... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå