Web Analytics
Jump to content

EMG-oppsett

Aphelion
 Share

Recommended Posts

Har fått satt inn EMG pickuper i Straten min. HSS-oppsett 85/SA/SA, med SPC midboost.

Slik ville jeg i utgangspunktet ha det:

- SPC koblet kun på singlecoilene

- Volum for bare humbuckeren

- Kombinert volum for de to singlecoilene

MEN, gitarmekkefyren hos Musikkbørsen sa at dette ikke lar seg gjøre. SPCen må visst kobles etter volum, blant annet. Noen her som har peiling på dette? Litt kjedelig å ikke få det sånn som jeg hadde sett for meg, noe som var litt av poenget med å skifte i utgangspunktet :P

Jeg tror nok dette lar seg gjøre... Men hvordan, det er jeg ikke sikker på.

Det er nå slik med elektronikk at alt er mulig - man trenger bare å tenke litt..

Jeg ser for meg en bryter som du må "aktivere" singlecoilsene og humbuckeren hver for seg med, slik at du velger hvilket signal du skal kjøre ut til output'n.

noen som forstår hva jeg mener? :mellow:

284320.jpeg

Nå har jeg null peiling på elektronikk. Men slik var det jeg tenkte.

Så bare setter du inn boosteren din og volumknottene etter ønske.

Vet ikke hva slags andre ting du har tenkt å ha av tone og hvordan pickupswitch og slikt, men jeg kan aldri se for meg at man må koble denne SPC-tingen etter volum da volum bare er en variabel resistor som du enten sender signalet ut til output eller til jord med. Aldri hørt om SPC før, men det hørtes utrolig ulogisk ut.

Jo, skal ha pickupswitch. Har en femveis nå... Er avhengig av å kunne dra ned volum på neck-singlecoil for å få cleanlyd (siden jeg har en enkanals amp), og bytte kjapt til bridgehumbucker for vreng.

Tonepot er for jazzere :rolleyes:

Skjønner ikke hvorfor det ikke skulle funke å ha felles volum for pinglecoilene?

Edited by Aphelion

hmm.. Ka med en treveis switch som gjør at du må slår sammen singlecoilsene til et signal? Da kunne du hatt det sånn:

Singlecoils-->Volum-->SPC-->3 veis pickupvelger-->output

Humbucker-->volum-->3 veis Pickupvelger-->Output

For problemet blir jo visst du skal dele de to singelcoilsene så blir det umuligt (i mitt hode) og ha en felles volumkontroll for de utenom humbuckeren.

Jo, skal ha pickupswitch. Har en femveis nå... Er avhengig av å kunne dra ned volum på neck-singlecoil for å få cleanlyd (siden jeg har en enkanals amp), og bytte kjapt til bridgehumbucker for vreng.

Skjønner ikke hvorfor det ikke skulle funke å ha felles volum for pinglecoilene?

Jeg har ikke stål peil på EMG ting, men hvis du kan forklare veldig detaljert og eksakt hvordan du ønsker at ting skal fungere og hvilke komponenter du ønsker å bruke så finnes det nok en løsning. Men foreløpig er du litt uklar på hva du ønsker deg synes jeg :)

Eh, jeg vil ha det sånn som jeg beskrev i den første posten - med femveis bryter :P Hadde jeg visst noe om hvordan det kan gjøres, hadde jo tråden vært overflødig. Jeg har aldri tatt i en loddebolt eller noe lignende, så jeg har virkelig ingen anelse. Jeg liker at ting bare funker, og at noen andre enn meg sørger for at de gjør det :P

Edited by Aphelion

Eh, jeg vil ha det sånn som jeg beskrev i den første posten - med femveis bryter :P Hadde jeg visst noe om hvordan det kan gjøres, hadde jo tråden vært overflødig. Jeg har aldri tatt i en loddebolt eller noe lignende, så jeg har virkelig ingen anelse. Jeg liker at ting bare funker, og at noen andre enn meg sørger for at de gjør det :P

Det er greit nok det.. men du må forklare hvordan du ønsker at det skal fungere .. i detalj slik at selv et barn ville forstått det for å oppklare hva du ønsker deg..

Fullfør/endre dette :

Volum kontroll 1 - Humbucker bridge (Emg 85)

Volum Kontroll 2 - Middle og Neck singelcoil (SA+SA)

Ingen tonekontroller bortsett fra spc kretsen

5-veis bryter

Posisjon 1 - Bridge (Humbucker) -- (ikke med spc ?)

Posisjon 2 - Bridge + Middle -- (skal spc kretsen virke her ?)

Posisjon 3 - Middle -- (med spc ?)

Posisjon 4 - Middle + Neck (med spc ?)

Posisjon 5 - Neck (med spc ?)

Ønsker du å ha mulighet til å splitte humbuckeren ? i så fall, splittet på posisjon 2 på 5-veis bryteren eller ved hjelp av en push-pull pot (volum 1 f.eks) eller en egen minibryter..

Det jeg prøver å si er at det er noen variabler her.. Hvis det ene eller andre ikke er så nøye så si det.. Men fortell hva som er viktig..

Edited by Greener

A/B-pedal til low input og volumpedal eller booster (som kan senke lydmengden også) i "kjeden" til low input.

Blir omtrent det samme som å skifte input og skru ned volum på gitar. Få han naboen din til å lage EHX LPB-1 klone til deg, den kan gjøre dette.

Da blir det nesten som å ha to kanaler. =p