Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Led Zeppelin


Homb

Anbefalte innlegg

Mange teorier.. jeg lurer på hva det riktige er :)

I en serie intervju med Steven Rosen fra 1977 finner vi følgende sitat :

What year is the Les Paul you're using now?

JP: 1959. It's been rescraped [repainted], but that's all gone now because it chopped off. (Eagles guitarist) Joe Walsh got it for me.

What guitars are you using?

JP: God, this is really hard, there are so many. My Les Paul, the usual one, and I've got a spare one of those if anything goes wrong. ...

Når det gjelder Seymour Duncan så startet vel firmaet opp på slutten av 70 tallet, men seymour Duncan gjorde egentlig sin karriere på å dra til England på 60 tallet. Da jobbet han for Fender og ble kjent med mange engelske musikere som han både da og senere gjorde gitarrep. og mod for. Jimmy Page, George Harrison, Eric Clapton, Pete Townshend, Jimi Hendrix, Peter Frampton og ikke minst Jeff Beck som vel var den første store som tok i bruk SD pickup'er lenge før noen egentlig produksjon startet.

Det du sier om modifikasjonene til slutt er forøvrig den samme informasjonen man finner om Walsh gitaren. 2 brytere under brettet + push pull på vol.

Vel jeg tror jeg holder meg til min teori med mindre det dukker opp noe ny info med noen gode kilder, på nettet skrives det så mye og det er mange som uttaler seg om så mangt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Mange teorier.. jeg lurer på hva det riktige er :)

Vel jeg tror jeg holder meg til min teori med mindre det dukker opp noe ny info med noen gode kilder, på nettet skrives det så mye og det er mange som uttaler seg om så mangt :)

Kanskje dette er en tråd som vil få deg til å revurdere noen teorier:

http://www.ultimate-guitar.com/forum/showthread.php?t=889990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dette er en tråd som vil få deg til å revurdere noen teorier:

http://www.ultimate-guitar.com/forum/showthread.php?t=889990

Har bare fått skummet tråden, men mye info her. Det er godt presentert og mange av detaljene harmonerer med intervjuer/bøker osv. Det virker altså plausibelt nok, men igjen lurer jeg litt på om dette er den absolutte sannheten :) Trådstarteren sier litt lite om hvor informasjonen kommer fra og hvorfor den eventuelt er riktig.

Men, uansett - veldig interessant ! og som sagt ganske plausibelt egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dette er den fyldigste og mest troverdige tråden om Jimmy Page sitt utstyr jeg har lest så langt.

Jeg velger i hvert fall å fortsette å tro på at gitarlyden på Zep II t.o.m. IV i all hovedsak er spillt

inn med en umodda '59 Les Paul (Welsh gitaren) og en umodda Marshall Super Lead.

Les Paul modden er på den andre gitaren (gjort i '80, og er også på signaturmodellen).

KT88 rør i Super Leaden kom ikke før behovet for clean-lyd var der når Stairway to Heaven skulle fremføres live. (etter IV)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg en Zoom g2.u1 jeg da :)

Akkurat fått meg en, og har nå både metallica, iron maiden, jimmy page, slash, Hank Marvin sine lyder... Koster deg ikke skjorta heller, og du får med Cubase til å legge inn musikken din til pc'en..

La ut en videosnutt på "Forsterker" tråden,

Har nå brukt litt tid på både zoom'en og cubase, og begge er jeg STRÅLENDE fornøyd med!

Pedalen synest jeg var billig med programvaren som fulgte med å jeg har nå mekket ett lite lydklipp da jeg satt å snekkra på cubase :)

Ganske så lik Slash sin Live sound på denne sangen vil jeg tro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
For å slippe å kjøpe alt utstyret Page brukte i studio, tror jeg du lettest kommer fram til lyden hans med en Les Paul og en Marshall. Den typiske lyden fra LZII og videre er oftest den kombinasjonen. Selv om noen av de mest kjente soloene fra III of IV fortsatt ble spilt inn med Tele. LP/Marshall var også den kombinasjonen han brukte mest live.

Jørg: Hvordan i all verden fikk han Marshallene sine til å låte cleane på det volumet LZ spilte på? Og det var vel en Supro-amp han var kjent for å bruke mye i studio?

Jeg syns Zeppelin låter best live jeg da. Men spesielt soloen på Stairway på Zep IV er helt drømmelyd, men ellers låter det best live. Gå For Les Paul/MArshall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.