Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Led Zeppelin


Homb

Anbefalte innlegg

For å slippe å kjøpe alt utstyret Page brukte i studio, tror jeg du lettest kommer fram til lyden hans med en Les Paul og en Marshall. Den typiske lyden fra LZII og videre er oftest den kombinasjonen. Selv om noen av de mest kjente soloene fra III of IV fortsatt ble spilt inn med Tele. LP/Marshall var også den kombinasjonen han brukte mest live.

Jørg: Hvordan i all verden fikk han Marshallene sine til å låte cleane på det volumet LZ spilte på? Og det var vel en Supro-amp han var kjent for å bruke mye i studio?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde virkelig Page det på Les Paulen sin i '69? Trodde det var en straight '59 Les Paul.

Ja, Page var en av de første som tok i bruk et relativt komplisert switche system på gitaren(e) sin. "Nr 1" en '59 LP han fikk av Joe Walsh ble utstyrt med alle de nevnte mods. Og dette var virkelig nr 1 - altså gitaren han primært spilte på. Den primære grunnen til at han gjorde dette var å forenkle i forhold til antallet gitarer han trengte å slepe med seg i live sammenheng.

Nr 1 er forøvrig ofte referert til som Nr 2, men det har visstnok med når gitarene kom i hus og ikke hva som ble spilt mest på.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å slippe å kjøpe alt utstyret Page brukte i studio, tror jeg du lettest kommer fram til lyden hans med en Les Paul og en Marshall. Den typiske lyden fra LZII og videre er oftest den kombinasjonen. Selv om noen av de mest kjente soloene fra III of IV fortsatt ble spilt inn med Tele. LP/Marshall var også den kombinasjonen han brukte mest live.

Jørg: Hvordan i all verden fikk han Marshallene sine til å låte cleane på det volumet LZ spilte på? Og det var vel en Supro-amp han var kjent for å bruke mye i studio?

Med tanke på at dei var modifisert til å ha ein utgangseffekt på 200W og at det i tillegg var full stacks er det ganske safe to say at dei blei kjørt cleane på tross av stadionvolum. At han brukte ein Roger Mayer-vreng mellom gitar og amp og at eg også har høyrt liveopptak av Zeppelin der gitaren er clean vil eg også seie gjør at det gir meining at Page kjørte iallfall noen ampar cleane.

Supro-amp ja. Der bomma eg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Page var en av de første som tok i bruk et relativt komplisert switche system på gitaren(e) sin. "Nr 1" en '59 LP han fikk av Joe Walsh ble utstyrt med alle de nevnte mods. Og dette var virkelig nr 1 - altså gitaren han primært spilte på. Den primære grunnen til at han gjorde dette var å forenkle i forhold til antallet gitarer han trengte å slepe med seg i live sammenheng.

Nr 1 er forøvrig ofte referert til som Nr 2, men det har visstnok med når gitarene kom i hus og ikke hva som ble spilt mest på.

Jeg er med på det med gitaren han fikk av Walsh, men trodde at han fikk den gitaren som LP nr. 2, en god stund etter at nr. 1 kom i bruk på LZII.

Husk at LZ II er spilt inn '69.

Edit: Rota litt sjøl her trur jeg, men kildene varierer også med opplysningene. Walsh gitaren kom først i '69. Nr.2 fikk han i '73. Modifikasjonene på den fikk han i '80. Usikkert når det ble modifikasjoner på Walsh-gitaren, men på den ble en av de originale p.u. bytta ut på et senere tidspunkt med en spesial laget Duncan. Jeg er likevel meget tvilsom til at disse modifikasjonene ble gjort før innspillingen av LZ II. Tror at de ble gjort på et senere tidspunkt.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med på det med gitaren han fikk av Walsh, men trodde at han fikk den gitaren som LP nr. 2, en god stund etter at nr. 1 kom i bruk på LZII.

Husk at LZ II er spilt inn '69.

Edit: Rota litt sjøl her trur jeg, men kildene varierer også med opplysningene. Walsh gitaren kom først i '69. Nr.2 fikk han i '73. Modifikasjonene på den fikk han i '80. Usikkert når det ble modifikasjoner på Walsh-gitaren, men på den ble en av de originale p.u. bytta ut på et senere tidspunkt med en spesial laget Duncan. Jeg er likevel meget tvilsom til at disse modifikasjonene ble gjort før innspillingen av LZ II. Tror at de ble gjort på et senere tidspunkt.

I følge Plant selv var det '59 Lp'en som var hans nr 1. Han oppgir også denne gitaren som hovedgitar på LZ-II i en gjennomgang av alle platene i en utgave av guitarworld.

Jeg kan selvsagt ikke si noe sikkert om modifikasjonene av LP'en, men gitaren ble omlakkert (eller rettere sagt skrapet og clear'et) og halsen ble modifisert før han tok den i bruk, så hvorfor skulle ikke de elektriske modifikasjonene også blitt gjort med det samme ? Han oppgir jo også at grunnen til modifikasjonene var at han byttet fra Tele til LP og det var jo nettopp etter LZ I var innspilt.

Det var jo heller ikke slik at dette med modifikasjoner og ulike koblinger av humbuckere var noe helt nytt (hverken for Page eller verden) den sorte LP custom gitaren han brukte litt i Yardbirds hadde f.eks en "ute av fase" mellomposisjon som ble veldig mye brukt.

Å analysere dette ut fra lyden på studio albumene blir nok litt vanskelig også, med tanke på at Page virkelig var en mester og en innovatør i forhold til studioarbeide. Dette er jo også grunnen til at det kan være litt vanskelig å gjennskape Page soundet i detalj hjemme på soverommet. Altså fordi han brukte mye tid på mic'ing, ulike forsterkere, ymse rett i bordet løsninger, utradisjonelle effekter osv.

Vel.. som sagt, jeg kan hverken garantere det ene eller andre, men jeg finner det rimelig sannsynlig at han hadde de elektroniske mod'ene på '59 LP'en helt fra starten.

Edit :

Det virker som om det er noen misforståelser i forhold til dette med nr 1 og nr 2 gitarene. Hva som er hva og når de ble brukt. Men det virker altså som om '59 LP'en (walsh fjøla) var Nr 1 i ganske mange år i alle fall. Jeg tror heller på en teori om at en (muligens bedre) 58' dukket opp noe senere og ble den nye nr 1. Om jeg ikke husker feil så ble det vel noe med halsen på '59 LP'en på et tidspunkt. Mannen hadde jo ærlig talt en haug med gitarer og hva som egentlig ble backup og "godgitaren" med årene er jo ikke så fryktelig enkelt å si tror jeg.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første Bursten kjøpte Page av Walsh i april '69 for $500. Den ble brukt på scenen også fra april '69. Led Zeppelin II ble innspilt i pausene under denne turneen. Det blir diskutert både om når den ble modifisert, og om pull funksjonen er split-coil slik som på signaturmodellen til Page. Page fikk spesial-laget en Duncan p.u. som han plasserte i bro posisjonen på denne gitaren, og den p.u.'en kan jo ha noe med modifikasjonene å gjøre. Når startet produksjon av Duncans? Gitaren ble i mange år omtalt som en '58 modell, men den mangler serienummer, og i dag mener vel de fleste at det er en '59 modell. Dette er gitaren Page brukte på innspillinger fram til '73, og på scenen fram til '75.

Den andre Bursten kjøpte Page i '73. Det er en '59 modell med serienummer 91703. Den ble tatt i bruk på scenen fra '75. Denne gitaren ble modifisert med trykk-knapper under plekterbrettet. Denne modifikasjonen ble gjort i '80.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.