Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stemming av en Ibanez rg370


valO

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte min RG-370DX rett før sommerferien for et halvt år siden. Siden jeg er en lefty så er det ikke bare å velge og vrake, så det er noe av grunnen til at det ble akuratt denne.

Jeg har vært storfornøyd med den helt til for et par uker siden da e-strengen min røyk. Jeg brukte litt tid på å finne ut hvordan jeg skulle få skifta den, men så trodde jeg jeg fant ut av det. Det har jeg begynt å tvile på nå.

Nå er det nesten umulig å få stemt den. Når jeg strammer den ene strengen så blir de andre mørkere og omvendt. Jeg vil tro at det er jeg som har rota litt for mye med ting jeg kan litt for lite om.

Har noen noe erfaring med dette? Noen tips til hvordan jeg kan få retta det opp?

Endret av valO
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær deg å stemme en floyd. Og hvordan den fungerer. Er mange filmer om det på youtube.

Men kan jo fortelle noe jeg da. En floyd er flytende. Og hvis en streng slakkes vil de andre automatisk bli strammere. Jeg vil egentlig anbefalle deg nå å skifte alle strengene på gitaren.

Og da kan du gjøre det på forskjellige måter.

1. Skift en og en streng. Dette er en teknikk som jeg ikke liker.

2. Legg noe under trem´en sånn at den ligger i riktig posisjon når har tatt av strengene.

3. Bare slakk strengene, og skfit og så stem opp igjen. Dette er den versjonen jeg bruker selv.

Så jeg går igjennom nr 3. (En strengesveiv vil være til god hjelp her)

1. Først slakker du alle strengene og tar de av.

2. Ta og sett på nye strenger uten å stramme de. Ett godt tips her er å sette kuleenden av strengen med stemmeskruene. Og så klipper du til strengen og fester den i trem'en.

3. Når alle strengene er festet strammer du de opp til trem'en ligger paralelt med kroppen. (Her kan du eventuelt bruke vib armen og holde den i riktig posisjon mens du strammer opp)

4. Når den ligger greit så begynner du å stemme gitaren. Begynn med mørk E. Så tar du A. Og så går du opp igjen og tar E og går nedover. For hver nye streng du stemmer opp må du stemme de andre igjen.

Litt dårlig forklart men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det litt på samme måte som Vampyro sa. Min teknikk er å ta av alle strengene, så fjærene bak drar floyden helt tilbake, så setter jeg på alle strengene, strammer opp, og stemmer mens jeg dytter ned vibarmen for å presse floyden horisontalt med kroppen(sånn den skal være.) Funker fett som faen ;)

Endret av Metalbrain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset!

Det virker litt tungvint å måtte stemme alle strengene flere ganger. Er dette noe jeg må gjøre hver gang jeg vil stemme gitaren?

Det er nok ikke så veldig mye enklere. Når gitaren er stemt og du har låst den ved headstocken skal den være stemt en stund. Og da bruker du finstemmerne på broen. Men det er ikke noe enklere måte å gjøre det på desverre. For når du stemmer en streng blir de andre ustemte. En ting jeg glemte var:

Når du begynner å stemme så kan du stemme E´en ett stykke forbi en vanlig stemt E. Så når du stemmer A´strengen stemmer du den forbi A. Og D litt forbi D. Da vil E´strengen og A strengen være omtrent stemt. Og så slipper du å stemme så mange ganger, flere ganger.

Men sjekk youtube.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker

Sjekka litt rundt på youtube og føler jeg har blitt litt lurere. En siste lille ting: Skal bridgen være horisontal med selve gitaren? Den skal ikke stikke litt opp? Føler å huske den var sånn da jeg fikk den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noe av det samme problemet på min Ibanez RG 350. Så en video på youtube.

Er dette riktige måten å gjøre det på? :huh:

ikke vet jeg,, det med batteri ble litt vell long-shot..

gjør som jeg gjør,, enten blokk tremoloen med 2 plekter under der,,

eller f,eks et kredittkort,, så blir tremoloen helt perfekt horisontalt med body`en..

og da er det ganske mye lettere å stemme gitaren etterpå og,, når du blokker den ifra å trekke seg ned imens du stemmer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må stemme den opp sånn at den ligger plant. prøv å hold den i riktig posisjon med vib armen. og stem den opp da.

Han har vell gjort det,

men når han stemmer den i f.eks E-standard og tremoloen fortsatt strammer.. så kan gitaren plutselig stå i en eller anna ustemt F :P

Til trådstarter:

Det du må gjøre nå, er å skru forsiktig på fjærene til tremoloen til tremoloen står rett med gitar-kroppen

Og att den er stemt i stemmingen du skal ha, uten att tremoloen blir trukket frem, eller trekker seg ned..

Det er det som er den vansklige delen, når dette først er gjort en gang,

og du beholder samme tuning og streng-tykkelse, så er dette allerede i boks, da trenger du ikke røre fjærene mer,

Derfor jeg ikke tørr å skifte strengtykkelse og tuning på RG2570`n min :P

orker ikke styre med de fjærene igjen, var helt komplett nuub så tok meg noen timer å skjønne, og få til :P

I ditt tilfelle, så må du isåfall slakke de fjærene ja..

gjør det gjerne litt etter litt, prøv å skru såvidt, prøv å stemme til tuning, viss den fortsatt blir for lys og den trekker seg nedi kroppen,

så slakker du bare litt til igjen.. husk og alltid prøve å stemme til tuningen din før du fortsetter å skru, ellers kan det hende du skrur for mye igjen

og ender opp med å måtte prøve å stramme igjen.. blir et evig , kjedlig kaos.

Endret av xshorteyx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og skifte strengetykkelse er ikke noe problem. Men det kan nok være at han må slakke de.

Men da kan jeg komme med en oppskrift på det og:P

Finn frem en kniv. (Helt vanlig smørkniv)

Og gjerne en klut til å beskytte gitaren med. Så ligger du den under og i bakkant av tremoloen. Da vil du se at den ligger plant med kroppen. Så stemmer du den opp til vanlig stemming. Hvis kniven da sitter fast, så må du slakke fjærene, sakte og forsiktig. Helt til kniven løsner. Når den løsner tar du den bort og stemmer opp gitaren igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips!

Jeg slakket fjærene litt etter litt og prøvde meg fram, og klarte det til slutt. Nå er den bra stemt igjen i standard e-tuning. Føler jeg er ganske trygg på hva jeg skal gjøre for å skifte tykkelse eller tuning nå.

Alt er vanskelig når man ikke kan det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.