Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Guide: Hvilken gitar skal jeg kjøpe?


nettrom

Anbefalte innlegg

  • 1 month later...

Bra og grundig guide, som helt sikkert vil være til god hjelp for mange. Kjempejobb.

Et par ting: I hvert fall for mitt eget vedkommende, er jeg i stand til å like flere helt forskjellige typer gitarer samtidig.

-Gibson vs. Fender scale.

-Tynne vs. tykke vs. v-formete halser.

-Alder vs. mahogny vs. andre treslag i kroppen.

-Halvakkustiske vs. planker.

-Vib eller ikke vib.

...spiller liten rolle ...Alt går. Jeg har m.a.o. ikke helt entydige preferanser for konstruksjonsmessig utforming.

Men jeg kjenner en god gitar når jeg får spilt på den.

I tillegg varierer smaken over tid. Før var jeg mest opphengt i Fender og Gibson. Nå tviler jeg på at jeg noen gang kommer til å interessere meg noe særlig for de merkene mer, siden det finnes flust opp av alternativer som er både bedre og billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

På første gitar er det etter min mening ikke så viktig å prioritere treslag og lenge på hals osv som hvor godt den er skrudd sammen og kvaliteten på det du får!

Min umiddelbare anbefaling vil være å kjøpe etter merke, men allikevel ikke etter de mest opplagte.. Kanskje bortsett fra Squire og Epiphone, men jeg vil mene dette er bedre som gitar nr 2.

Når man skal kjøpe første har man som regel en viss tanke om hva man vil spille, men det er stor sjangse for at man vil prøve seg litt rundt på forskjellige teknikker og sjangre og da kan det være greit å heller stikke i ei sjappe med noen som kan gitar og få betjeningen til å plukke ut noen innenfor ditt budsjett og så prøve de sjøl og la fyran som skal hjelpe deg prøve den.. Om man ikke kan spille er det vanskelig å bedømme hva som er bra og dårlig og hva som har potensiale.

Dersom jeg skulle anbefale noen en gitar å kjøpe usett ville det vært Yamaha Pacifica eller Squier fat strat HSS og så kunne jeg hjulpet til med å sette den ordentlig opp.

Epiphone er kul, men rett og slett for lite allsidig til en første gitar. Kjøp en sånn som supplement etter ca to år.

Dersom man blir for anal på specsene, dvs pickups, treslag, stol og lengde på halsen, kan man fort tror risikere å velge bort glimrende gitarer. Som første gitar vil jeg påstå at dersom man går for en brukt Telecaster, vil den i en nybegynners ører låte kule selv til metall... Om du skal kjøpe deg din første el gitar er det liksom ganske usannsynlig at du hører forskjell på poppel og mahogny.

IKKE, og jeg gjentar i andre ord: ALDRI gå for locking trem til din første gitar! Om du velger å gjøre det så ikke bruk under 5000,- Da risikerer du bare å få et makkverk du ikke forstår deg på før etter et halvt år med problemer, for å så innse at den vil aldri være stemt.. Heller ikke kjøp den som ligner mest på gitaren til helten din! Billige, flashy gitarer er som regel bare guano! Aktiv elektronikk er heller ikke å anbefale, men da ikke på grunn av kvalitet, men på grunn av at det kan være ganske forvirrende å få en fornuftig lyd ut av øksa di.

Jeg ville anbefalt disse merkene:

OLP, Tanglewood, Yamaha og Squire.

Gå for HSS eller HH med splitcoil funksjon. Da får du best allsidighet. Så vidt jeg vet har iallefall alle strat spinoffs med femveis bryter denne funksjonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
  • 4 weeks later...

Den guiden skulle jeg hatt når jeg var 16. TENK hvor mye penger jeg kunne spart på alle mine "feilkjøp". (Har gjort en hel del "feilsalg" også... haha). Kunne vel trillet rundt i en Rolls med de pengene. (Føles sånn iallefall).

Nå i etterkant kan man vel si at det er en del av utviklingen som gitarist.

Uansett... Kjempeflott arbeid Nettstrom!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.