Web Analytics
Jump to content

Knirking fra nutten

Wikket
 Share

Recommended Posts

Jeg får knirking fra nutten når jeg bender, det er særlig uttalt på b strengen og tynn e streng. Det er ørlittegrann på g strengen også, men det blir mer som et lite kvekk. Jeg lurer på om dette skyldes for tynne eller for tykke strenger da jeg snart må kjøpe noen nye.

Hvis tykkere strenger vil hjelpe tenker jeg å gå opp fra 09-46 til 10-46, som betyr at kun de tre tynneste vil bli tykkere (d`addario exl125 til exl110). vil jeg merke dette vesentlig? Er snakk om ca 15% økning i tensjon. Synes 009 glir litt for mye når jeg legger fingrene nedpå, men ellers er det jo toppers med tynne strenger.

Edited by Wikket

La meg gjette - strat eller tele ?

Grunnen til "knirkingen" er at det oppstår friksjon i strengenes spor i nut'en eller/og i strenge treet (strat/tele)

Løsningen er ikke tykkere eller tynnere strenger. Har du en nut som "kniper" vil problemet faktisk bare bli bare større med tykkere strenger.

Problemet kan ofte løses ved å smøre sporet med grafitt fra en blyant eller "nut grease", men noen ganger må sporene i nut'en files opp litt for å få riktig vinkel/bredde og sikre en slett overflate i sporet. Dette må gjøres av en kvalifisert person med det riktige verktøyet (glem alt om å gjøre dette selv med mindre du har ett sett med spesialfiler og den riktige kunnskapen) Hvis strengetreet er problemet kan det hjelpe å polere/pusse ned kanter/ujevnheter på dette.

Hvis gitaren ikke blir ustemt også i sammenheng med bending så er problemet sannsynligvis løsbart med litt "smøring"

Edited by Greener

hmm.. ok, er en strat.

Det har ikke vært sånn før, ble værre da jeg sist bytta strenger, og det kan (dersom skyvelæret mitt tok feil) være at jeg satte på tynnere strenger, men tykkere er utenkelig. Har også blitt litt værre siden byttet (jeg bruker blyanttrikset,:)

hmm.. ok, er en strat.

Det har ikke vært sånn før, ble værre da jeg sist bytta strenger, og det kan (dersom skyvelæret mitt tok feil) være at jeg satte på tynnere strenger, men tykkere er utenkelig. Har også blitt litt værre siden byttet (jeg bruker blyanttrikset,:)

Vel.. uansett er ikke løsninger strenger, men nut/strengetre. Du kan prøve å skru av strengetreet helt bare for å se om problemet forsvinner (dette kan erstattes med et av roller typen hvis du har en "vintage" type) Men som sagt nut'en er det vanligste problemet. En gitardoktor bruker bare 10 minutter på å finjustere nut'en din litt, med mindre du har en veldig myk plastikk type som helst bør byttes først som sist.

Hvilken gitar er det helt eksakt ?

Et knalltips som kan anbefales til de som f.eks jobber på et verksted eller lignende der hvor de har slikt:

Da jeg var på jobb for en tid tilbake leita jeg etter nettop en blyant for å smøre nut'en på gitaren, men kunne ikke finne. Nede i maskinrommet hadde maskinistene noe som heter Molykote G-rapid pluss... Det henger i nut'en "til evig tid" ser det ut til... og funker meget godt til dette bruk!

Det lønner seg nok ikke å gå på butikken og handle en slik boks, for jeg regner med at den koster en halv bondegård, men for de som har tilgang er det verd et forsøk! En trenger jo bare noen få mikrogram... :rolleyes:

Det kan jo være et godt tips, men industrielle smøremidler kan ha uheldige effekter på ulike plastmaterialer eller beintyper som altså er det en nut er laget av. Hvis det f.eks får plast eller bein til å endre overflate struktur eller i verste fall gå i oppløsning er det jo litt uheldig :) Forøvrig er jo slike produkter ofte merket med advarsel om å unngå kontakt med hud/øyne noe som jo også kan være litt uheldig på en gitar selv om man ikke nødvendigvis kommer så mye i kontakt med stoffet når det først er påført.

Vel, jeg sier ikke at overnevnte i realiteten blir noe problem, men at det kan være et problem.