Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bedre lyd i ibanez?


oldskoolstuff

Anbefalte innlegg

Hei Er heilt fersk her på forumet,så det kan hende dette har vore spurt om før .Eg har ein ibanez rg 550 1990 mod.og lurte på om det er modifiseringer eller andre pick uper som er bedre.Dette er vel ikkje ein dyr modell har eg inntrykk av ,men er ellers fornøyd med den.Er det nokon andre som har erfaringer /synspunkter på denne modellserien ,hadde det vore kjekt å høyrt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har også en 'billig-RG', RG 350EX, og å bytte pickuper på en sånn gjør enormt. Gitaren er en utrolig rå metal-maskin. Min er fra 2003/2004 da.. Din RG 550 fra 1990 er sannsynligvis mye bedre :) Men prøv å bytte pickuper på den, det gjør som sagt enormt med lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert alle er enige i det her, men denne gitaren begynner å bli noen år gammel.

Derfor synes jeg du skal ta vare på pickupene til den, og ikke hive de eller gi de bort. Ikke klipp kablene, men lodd de av. Hvis denne gitaren skulle bli for eksempel 20 år til, kan det tenkes at eieren da synes det er stas at den er original.

V1, V2 og S1 er "standard" Ibanez- pickups, som de bruker i "mellomprisklassegitarer". Etter min mening er de helt greie, men har kanskje litt sånn "samvirkelagslyd", de passer til alt, og har litt lite særpreg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert alle er enige i det her, men denne gitaren begynner å bli noen år gammel.

Derfor synes jeg du skal ta vare på pickupene til den, og ikke hive de eller gi de bort. Ikke klipp kablene, men lodd de av. Hvis denne gitaren skulle bli for eksempel 20 år til, kan det tenkes at eieren da synes det er stas at den er original.

V1, V2 og S1 er "standard" Ibanez- pickups, som de bruker i "mellomprisklassegitarer". Etter min mening er de helt greie, men har kanskje litt sånn "samvirkelagslyd", de passer til alt, og har litt lite særpreg.

Det er jo for da meste til husbruk så eg er einig med deg i det.Eg trur kanske at eg kan henta litt på å få justert høgdene på pickupene.Eg får prøva meg litt fram. Er det 0,10 streng som er passelig på denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en slik gitar ville jeg ha brukt 09 eller 010, ja.

Men poenget mitt var vel egentlig at hvis du skifter pickups, så sørg for at originalene finnes, og at de enkelt kan settes på plass igjen.

Det stemmer nok at gitaren kan blir litt morsommere og typete i lyden ved å hive på noen av forslagene som har kommet.

Litt av bakgrunnen for at jeg nevner dette, eksempel:

På åttitallet skiftet "alle" ut pickupene i stratene sine til DiMarzio. Originale fenderpickups fikk du knappest gitt bort, og veldig mange satte også en humbucker ved stolen. Kjenner en kar som jobbet i en større musikkforretning i den perioden da EVH herjet som verst, og han fortalte at de hadde en plast vaskebøtte til alle fenderpickupene på verkstedet..

Den var nesten full etter et par år. Da kastet han den. Nok om det.

Hva skjer nå, 20 år etterpå? Jo, man plukker ut Dimarzioene, og kjøper klassiske fenderpickups med "den gode, gamle lyden" i.

Dagens gitarer blir også "vintage" før eller siden, til en viss grad. Da kan det være greit å sørge for at det kan framstå som originalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han fortalte at de hadde en plast vaskebøtte til alle fenderpickupene på verkstedet..

Den var nesten full etter et par år. Da kastet han den.

Tuller du? :ninja:

Alle de fine pickupene? :(

Men Ibanez sine singlecoiler er ikke noe særlig å samle på da, ihvertfall ikke de billigste :P

Endret av Metalbrain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.