Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen spørsmål


kake

Anbefalte innlegg

Har lyst til å bytte ut bridge pickupen på straten min med en sånn humbucker som tar samme plass som en singlecoil. Kommer til å bli brukt til rock... Trenger ikke skikkelig death-metal tone, men fint om det er litt futt i den alikevel :) Hvilken pickup anbefaler dere?

Lurer også litt på hvordan sånn fungerer i kombinasjon med neck pickupen (dvs bridge og neck pickupen samtidig). Med vanlig singlecoil der skal det kunne gi litt twangy, tele-aktig tone, vil det bli helt forferderlig med en minihumbucker i steden for?

Og har også sett litt på EMG Afterburner-boosteren, vil en sånn kunne ta plassen til en ts808 (som kun blir brukt som boost) for eksempel? Vil en sånn funke bra for å ga fra vrengen fra ampen (rytmevreng) til solovreng uten problemer?

Og som om det ikke var nok spørsmål, hvis jeg har både en EMG AB og en EMG SPC (strat presence control), kan de bruke samme batteriet uten problemer?

Takk for svar :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å kjøpe en type som er splittbar i alle fall (SD rail e.l.) Da kan du regne med at du fortsatt kan beholde litt av godlyden på bridge/middle og bridge/neck (hvis du bestemmer deg for å wire for det)

Humbuckere kombinert med andre pickuper låter ofte litt pregløst og mest bare av humbuckerens lyd. Derfor er det en god idé å splitte den når den skal kombineres med andre singelcoils. (spesielt i bridge/middle combo, da dette gir støydemping hvis de er koblet riktig)

Det heter forøvrig ikke mini-humbucker, men rails eller single-coil-sized humbucker. Mini-humbucker er en type mindre humbuckere som man finner igjen i enkelte Gibson modeller. De er også populære å montere i neck på tele.

Rails :

SCR-1.jpg

Mini-Humbucker :

SM-2.jpg

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde JB '59 i hals og mellomposisjon, og en Jb Jr., i en Warmoth-strat jeg hadde. Låt fett det! Litt lavere impedans på dem, enn det fullsize-modellene har, men vil tro de låter kurant hvis du splitter dem. Bare å bytte ut et av potmetrene med push-pull, eller en liten 2PDT-bryter, så har du full mulighet til å splitte :)

Du vil selvfølgelig ikke få den "ekte" singlecoil-lyden, men du får bra humbucker-lyd, i tillegg til grei single-coil lyd fra øksa di :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg går for en Seymour Duncan Little '59!

Men er litt bekymret for at den kommer til å bli "tynn", bridge pickupen min nå (vanlig fender) har tynn og spinkel lyd, føles litt "nasalt" ut på en måte, klarer ikke helt forklare. Men der neck pickupen min høres ut som når jeg snakker ordentlig, så blir liksom bridge pickupen som om jeg skulle holdt meg for nesa og snakket gjennom en gammel radio, uten at bassen blir borte eller noe, men noe blir det. Jeg suger i å forklare men noen skjønner sikkert hva jeg mener. Burde jeg bruke andre kondiser og pots til den når jeg skifter for eksempel, eller er det bare å skifte selve pickupen?

Og ja, forresten, noen som vet hvor jeg kan kjøpe den i Norge? :blush:

Endret av kake
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale JB Jr. i bro-posisjon fremfor '59. Trenger ikke bytte kondis, tror jeg, og er vel antageligvis 250k-ohms pot som sitter i gitaren? Fungerer greit det også, men du vil få igjennom mer av de høye frekvensene hvis du har f. eks 500k. Blir jo da noe hvassere lyd på singlecoilsene, så det må du nesten bare prøve deg frem på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil eksperimentere med rails, vil jeg på det sterkeste anbefale GFS. Låter kule, og koster ikke stort. Når det gjelder "kondiser og pots", så er det faktisk slik at i en vanlig gitar så er det passiv elektronikk. Da er man ut fra naturlover begrenset til å fjerne lyd. Ikke legge til. Uansett hvor gamle, dyre, kule, hypede eller sånt de er, så er det eneste de kan- å fjerne lyd. Tar du vekk alle potmetre og kondensatorer, så får du lyden av pickupen. Hvis du setter noe i mellom, så farger du den, men du tar bestandig vekk lyd. Dette er ikke noe som det går an å "hype vekk", og derfor er det ikke så mye snakk om det. Det er enkel fysikk, så enkel at selv jeg skjønner den.

På grunn av den kraftige begrensningen dette gir, er det en del som sverger til kun et volumpot, for eksempel, eller til aktiv elektronikk. Da introduserer vi plutselig spenning til "lydformingen", og da er mulighetene helt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel riktige potensiometere (250k), høyner du verdien vil alt låte lysere. Du kan eventuelt prøve å doble verdien på kondensatoren i tonekontrollen hvis du ikke synes den fungerer tilfredstillende etter montering.

Hvis du synes bridge pickupen låter nasalt nå, så blir jo ikke det noe problem i og med at du bytter pickup..

Som sagt tidligere så ville jeg ha splittet pickup'en når du bruker den i mellomposisjonene, enten ved å koble den slik på 5-veis bryteren at den automatisk splittes eller å bruke en egen on-off bryter eller push pull pot. (sistnevnte kanskje mest praktisk hvis du skal lage muligheter for bridge+neck som du har nevnt tidligere i tråden - det er altså inget slikt valg normalt sett på en vanlig strat)

Pass på at fasen blir riktig når du benytter den sammen med originale fender pu's ellers så låter mellomposisjonen tynt og dårlig.

Alt jeg skriver forutsetter at du har en vanlig strat uten S1 systemet eller lignende.. Det kunne jo være en idé å nevne hvilken gitar det gjelder.. som vanlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Større kondensator vil sleppe igjennom mer bass, ikke sant? Dropper kombiposisjonene som inkluderer bridgen for nå, så splitting osv er noe jeg evt kan se på senere :)

Som du sa kanskje en idè å nevne hva slags gitar det er ja :P det er en vanlig strat uten noe sånt fancy pickupgreier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Større kondensator vil sleppe igjennom mer bass, ikke sant? Dropper kombiposisjonene som inkluderer bridgen for nå, så splitting osv er noe jeg evt kan se på senere :)

Som du sa kanskje en idè å nevne hva slags gitar det er ja :P det er en vanlig strat uten noe sånt fancy pickupgreier.

Vel.. nå har du pr. definisjon mellomposisjoner som kombinerer bridge/middle og Middle/Neck på en strat i utgangspunktet, så jeg skjønner ikke helt hva du mener med at du ikke skal bruke det ?

En vanlig strat hva er det ?

Kondensatoren har forøvrig ingen egentlig funksjon med mindre du faktisk bruker tonekontrollen.. Det som egentlig skjer er at de høye frekvensene (diskanten) gradvis kortsluttes mot jord når du vrir på tonekontrollen. Tonekotrollen virker forøvrig ikke på på bridge pickup.

Jeg tror du må ta en kikk på hva de ulike posisjonene på gitaren din gir deg av lydvariasjon og hvordan de faktisk virker :) Prøv med ren-lyd og hør forskjellen på f.eks posisjon 1 og 2. Det er her mye av magien med en strat ligger.

Bryteren fungerer slik :

Posisjon 1 - Bridge

Posisjon 2 - Bridge+Middle (som gir en humbucking effekt)

Posisjon 3 - Middle

Posisjon 4 - Middle+Neck (som gir en humbucking effekt)

Posisjon 5 - Neck

Hvis du splitter en rails pickup automatisk på 5 veis bryteren får du :

Posisjon 1 - Bridge (Humbucker)

Posisjon 2 - Bridge(singelcoil)+Middle (som gir en humbucking effekt)

Posisjon 3 - Middle

Posisjon 4 - Middle+Neck (som gir en humbucking effekt)

Posisjon 5 - Neck

Her er forøvrig skjemaet for hvordan du kobler det : http://www.seymourduncan.com/support/wirin..._2s_1v_2t_5w_as

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret, men tror du misforsto meg litt :)

Mente at posisjonen bridge+middle er en posisjon jeg bruker så lite (i motsetning til middle+neck for eksempel) at det ikke er så viktig for meg å splitte humbuckeren osv. for å få dugelig lyd fra den, men så på koblingsskjemaet at det var såppass lite forskjell i kablingen uansett at jeg kan koble den så den autosplittes alikevel :)

En "vanlig" strat er en strat uten S1 systemet eller noe lignende, som er koblet helt "standard" uten noe dilldall. Men du skrev at tonekontrollen ikke virker på bridge pickup? Mulig jeg misforstår, men på min gitar er øverste tonekontrollen for de to øverste pickupene og nederste for bridgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret, men tror du misforsto meg litt :)

Mente at posisjonen bridge+middle er en posisjon jeg bruker så lite (i motsetning til middle+neck for eksempel) at det ikke er så viktig for meg å splitte humbuckeren osv. for å få dugelig lyd fra den, men så på koblingsskjemaet at det var såppass lite forskjell i kablingen uansett at jeg kan koble den så den autosplittes alikevel :)

Jeg skjønte nok hva du mente, men hvis du skal bytte bridge pickup er du plutselig i den situasjonen at ting ikke låter som det gjorde lenger og da kan det jo tenkes at du plutselig kommer på at bridge+middle kan brukes til noe igjen. Og da kan det jo være greit å ha koblet den for best mulig lyd/resultat..

En "vanlig" strat er en strat uten S1 systemet eller noe lignende, som er koblet helt "standard" uten noe dilldall. Men du skrev at tonekontrollen ikke virker på bridge pickup? Mulig jeg misforstår, men på min gitar er øverste tonekontrollen for de to øverste pickupene og nederste for bridgen?

Vel.. poenget mitt var at jeg ville vite eksakt hvilken strat du hadde, da det ikke finnes noen "standard strat" de ulike modellene har litt variasjon i både måten de er koblet på, pickups, verdier på elektronikk osv. Hvis gitaren din har mulighet for bridge+neck som du nevnte og at den ene tonekontrollen virker på bridge har du pr. definisjon ingen klassisk strat kobling i alle fall. Ser du poenget mitt ? hvis du etterspør teknisk hjelp med noe må du fortelle den som skal hjelpe eksakt hva du har for å få best mulig og eksakt hjelp.

Med skjemaet jeg linket til vil ikke tonekontrollene påvirke bridge (altså bridge alene - pos 1 med andre ord) Hvis du ønsker at tonekontrollen skal virke på en annen måte kan jeg fortelle deg hva du må endre.

Jeg ser av en annen tråd at du har en eldre DeLuxe. Denne er vel koblet som en nyere American og da virker den ene tonekontrollen både på bridge+middle, men noen bridge+neck valg har du ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, beklager. :blush:

Det jeg mente med bridge+neck er at jeg flere ganger har sett folk si at det skal gi en mer twangy, tele-aktig tone, og da tenkte jeg å koble selv med en bryter som kan aktivere neck-pickup uansett hvilken pickup jeg bruker :) Ikke noe som er der fra før, men noe jeg tenkte å legge inn selv altså. Straten min er en am. deluxe strat fra '97 :)

Dobbeltsjekket hvordan tonekontrolle var, og tone1 påvirket neck, tone2 påvirket middle og bridge. Synes igrunn det er greit at tonekontrollene er sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.