Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lars Håvard Haugen


Yngtchie Blacksteen

Anbefalte innlegg

Etter å ha sett livekonsert med Hellbillies på TV, og hørt en av de nyeste skivene, så har jeg fått øynene opp for gitarspillet til Lars Håvard Haugen.

På Wikipedia står det at Haugen er inspirert av Clapton og SRV, men jeg hører en hel del annet der som ikke er direkte blues-relatert, og det fenger veldig. God smak har han også, med Bad Cat og Tom Anderson, blant annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen etter må jeg vel bare si :)

LHH bærer på en hel masse country inspirasjon om det ikke er åpenbart :) Men jeg synes han har funnet sin egen stil eller blend som er utrolig fengende og nydelig melodiøst.

Du kan jo spøre han selv litt mer konkret på Vintagegitar forumet hvor han poster nå og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk også LHH og hans bror Aslags band The Respatexans som har gitt ut to skiver. LHH har etter min mening gått fra å være en typisk telecaster-contry gitarist på de første Hellbillies-platene til å eksperimentere mer med sounds, gitarer og andre strengeinstrumenter på platene. Han har også gått mer bort i fra "fortest mulig country-picking instrumentaler" og gitarsoloene har også blitt "roligere" med årene, uten at det blir mindre interessant å høre på av den grunn. Som country-rock gitarist er han sannsynligvis den beste i Norge, og også blant eliten på verdensbasis, vil jeg tro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ment som et tips, men de fleste av dere har trolig et langt og godt forhold til Hellecasters fra før. Det har nok herr Haugen også. Kikk, nyt og hvis det er enige med meg, er dette rått!"

(Øystein Sunde har vel også plukket opp et triks eller to her.

For viderekommende- Jerry Reed neste. :)

Og så fortsetter du til Chet Atkins, som behersket heftige pickingteknikker som sweeping som vi tror er "nye" før dagens gitarhelter var påtenkt.

Her er begge i lag. Kos deg. Men for en vanvittig stygg skjorte på Chet!

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vel kanskje helst bare først og fremst si meg helt enig med Greener når det gjelder denne tråden her...: Velkommen etter når det gjelder oppdagelsen av LHH´s gitarspill!! Regner med at det er flere enn meg som har studert og hørt på det en stund...

Når det gjelder tipsene til Castor får jeg desverre ikke sjekket ut disse her på denne linja jeg har tilgang til akkurat nå, men Hellecasters er jo rått så det holder! Gitarplukking av høyeste klasse får en vel være så frampå at en kan kalle det.

Får komme med et lite tips jeg også da sånn seint på natta: Når vi snakker om inspirasjon (ref. Castor ang. Øystein Sunde) så kan en begynne å lure på hvor Kjetil Strand henter all input fra... Her er det rimelig mange og vesentlig forskjellige teknikker samlet på ett brett!!

Jeg så at det var en tråd ute som omhandlet undervurderte gitarister... Er ikke så sikker på om Ålesunds ukronede gitarist kommer til å bli nevnt der engang, for en kan vel ikke være undervurdert hvis man ikke engang er vurdert...??

Uansett... sjekk denne, plukk opp og se om ikke det kan være et triks eller to å lære for de aller fleste. Her snakker vi allsidighet vil jeg påstå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Lars Håvard og Øystein Sunde var på Hellecasters' legendariske konsert på Cruise Cafe på Aker Brygge i ...90..91...?

Husker ikke året, men det var i forbindelse med Hellecasters andre LP. Begge sto og smilte brede glis hele konserten, akkurat som resten av oss som var der!

Sjekk også ut live-cd'n med Whipping Post, Allman Brothers-tributebandet som LH og Aslak varmet opp for Lynyrd Skynyrd på Norwegian Wood med.

Utrolig bra! Her spiller LH noen aldeles hårreisende soloer, og de er totalt blottet for alle countrylicks. Ganske utrolig å bare skifte stil sånn 100%.

Aslak spiller også soloer som det oser klasse av, ingen tvil om at han kan det om noen skulle tro det.

Sjekk youtube for kutt herfra.

Første gang LH sto på scenen sammen med Aslak var'n 12, rødhåret og tjukk. Da spilte Aslak i Shag, som stort sett spilte sørstatsrock, og LH kom på scenen

på ekstranummerene og var med på "Carol", en rockestandard. Bakoversveis på de fleste i salen da, gitt! Allerede da var det klart at han hadde noen spesielt.

Dette vet jeg, fordi jeg spilte oppvarming for Shag denne konserten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ment som et tips, men de fleste av dere har trolig et langt og godt forhold til Hellecasters fra før. Det har nok herr Haugen også. Kikk, nyt og hvis det er enige med meg, er dette rått!"

(Øystein Sunde har vel også plukket opp et triks eller to her.

For viderekommende- Jerry Reed neste. :)

Og så fortsetter du til Chet Atkins, som behersket heftige pickingteknikker som sweeping som vi tror er "nye" før dagens gitarhelter var påtenkt.

Her er begge i lag. Kos deg. Men for en vanvittig stygg skjorte på Chet!

Lars Håvard tolker jo også The Claw på en av Hellbillies-platene. (Lakafant om jeg ikke husker helt feil.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.