Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tele-look i eik


Anbefalte innlegg

Ikkje berre å berre å skrive ut cad-teikninga. Og ikkje berre å berre å skrive ut mal i full størrelse på ein vanleg printer... Har fått laga ein mal med rette mål i photoshop, men slit som sagt med å få skrive den ut i full størrelse, den komprimerast slik at den passar på eit A4-ark...

Hvis du har filen i et grafikkformat som du kan åpne i photoshop kan du bruke cut og paste funksjonen for å overføre tegningen til flere bilder som du så skriver ut og limer sammen med tape e.l. bare pass på at du tar ut passende stykker av original grafikken som passer innenfor rammene på et a4 ark og at du bruker cut og ikke copy så du ser nøyaktig hvilken del du overfører til et nytt bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 402
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hvis du har filen i et grafikkformat som du kan åpne i photoshop kan du bruke cut og paste funksjonen for å overføre tegningen til flere bilder som du så skriver ut og limer sammen med tape e.l. bare pass på at du tar ut passende stykker av original grafikken som passer innenfor rammene på et a4 ark og at du bruker cut og ikke copy så du ser nøyaktig hvilken del du overfører til et nytt bilde.

Jepp, har sett mor i huset på saken, ho kan photoshop veldig godt :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du for naturell på dette, hadde jeg droppet lakk. Olje er mye enklere å få pent, og kan poleres opp på eik til å bli utrolig blankt. Man får en skikkelig hinne, også, som enkelt kan vedlikeholdes. Olje til våpen kan være veien å gå.

Ser du henger på VG også, thru- oil er nevnt i gode ordelag der i det siste, ser jeg.

Uten at jeg har prøvd det, vet jeg at med bra pussing, så blir oljefinish meget lekkert, og særlig på tresorter som eik. En fordel er at hvis man skulle få et merke, så er det bare å pusse ned og shine opp på nytt.

Det er mye mulig jeg er fomlete når det gjelder lakkering, men jeg synes det er vanskelig å få skikkelig pent. Har lakkert på hobbybasis i mange år, og jeg fraråder egentlig andre å gjøre det samme, så sant man ikke har et ønske om å lære seg lakkering, men bare vil ha et bra resultat.

Det er som sagt vanskelig, selv om jeg har bra lokaler, lakksprøyte®, kompressor og stor tålmodighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakkbeis - hvis det er Herdins du tenker på.. er bare som en beis og må etterbehandles med lakk e.l. for å få en blank og beskyttende overflate. Jeg foreslår forøvrig kraftig tynning av lakkbets da det nesten alltid gir et langt bedre resultat hvis du bare ønsker en fargetone.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herdins finnes i både vann- og spritoppløselige varianter. Mitt ringe tips er å bruke spritversjonen. Blir veldig bra hvis man påfører, sliper vekk det man ikke vil ha, og så videre. Gjerne med farger som krasjer litt.

Skal du ha dette til å bra, bør du forsøke å tanke opp kvoten angående tålmodighet. Det kan være vanskelig, men det blir veldig bra, etter min mening. Man kan få til veldig spennende fargespill og kombinasjoner med å beise i flere forskjellige spritfarger, og så pusse. Men nå føler jeg at jeg overtar prosjektet, og bør heller gjøre selv. Uansett er er det godt ment.

Skal forsøke å finne fram et knivskaft jeg har liggende som er spritbeiset, og pusset og pusset og pusset og.. Det er laget av poppel, men poenget kommer kanskje fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, då har eg endeleg fått laga meg ein skikkeleg mal og fått teikna omrisset på emnet.

281044.jpeg

I morgon får eg levert det til saging, so då blir det routing neste, er veldig spent på korleis det skal gå.

Angåande lakk, trur eg skal rådføre meg litt med den lokale fargehandlaren, reknar med han har litt å bidra med der... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen! No har eg eit lite spm ang. routingen på tele`n. I følge tegninga skal det borast hol for kabling mellom pu-lommene og kontroll-lomma. Dette blir jo litt knotete å få til, men sidan eg skal ha heildekkande plekterbrett - kan eg ikkje frese ut ei smalt spor mellom lommene i staden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg kan så mye om routing, men det kan da ikke være noe problem det?

Det er jo sånn egentlig ikke noe forskjell på det.

Ikkje anna forskjell enn at hol er usynlege...men det gjer jo ikkje noko sidan eg skal ha plekterbrett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen! No har eg eit lite spm ang. routingen på tele`n. I følge tegninga skal det borast hol for kabling mellom pu-lommene og kontroll-lomma. Dette blir jo litt knotete å få til, men sidan eg skal ha heildekkande plekterbrett - kan eg ikkje frese ut ei smalt spor mellom lommene i staden?

Det er en overhengende fare for at du får en liten glipe mellom elektronikk plata/bro plata og plekterbrett og dermed synes dette.

Kjøp deg et langt og tynt bor beregnet til å bore i vegg med f.eks på biltema - koster nesten ingenting og gjør jobben på noen minutter koblet med egnet drill/batterimaskin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.