Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tele-look i eik


Anbefalte innlegg

  • Svar 402
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ok, da blir prosjektet mitt litt tynnare enn originalen, plata er ca 40 mm, men det har jo ingenting å sei.

Det går helt sikkert bra ja!! Dessuten så sparer du litt vekt... :rolleyes:

Har du sett på hals til prosjektet, eller er det litt i det blå enda? Er kanskje greit å være sikker på at kroppen blir brukbar før en går til anskaffelse av den egentlig...?!

Sjøl gjør jeg et "lignende" prosjekt for tida, men med den forskjellen at det blir ask i kroppen og forsøk med lønnetopp, hvis jeg bare klarer å få tak i et emne jeg kan bruke. Det må også sies at jeg har "holdt på" et halvt år snart, men har ikke kommet lenger enn du har... :lol:

Følger prosjektet ditt og har stor sans for iveren! Det der tror jeg blir skikkelig kult for å være helt ærlig!

Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt at andre syns prosjektet mitt er spennande! Når det gjeld hals har eg tenkt å gå for ein heilt standard tele-hals i lønn i fra warmoth, gidd ikkje eksperimenter for mykje sidan dette er fyrste prosjektet mitt. Men, trur eg skal vente med å bestille hals og andre delar før eg ser korleis kroppen blir...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt at andre syns prosjektet mitt er spennande! Når det gjeld hals har eg tenkt å gå for ein heilt standard tele-hals i lønn i fra warmoth, gidd ikkje eksperimenter for mykje sidan dette er fyrste prosjektet mitt. Men, trur eg skal vente med å bestille hals og andre delar før eg ser korleis kroppen blir...

Sjekk ut denne på e-bay: JC guitars

Sender kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kjøpte sjøl en hals fra disse for ikke så lenge siden og må si at kvaliteten absolutt var helt grei til prisen! Jeg kjøpte Strat-hals da... men en med noe mer liv i treverket enn denne her. Mener jeg gav 120 daler for den, noe som tross alt er kanskje under det halve av det de aller fleste Warmoth halser ligger på... naturligvis med en del forbehold om hvordan de ser ut i treverket. Jeg føler meg rimelig sikker på at denne halsen er meget godt egnet til et prosjekt av denne typen, og at den helt sikkert gir valutta for pengene! Alternativet er jo å smi sjøl, men det koster om ikke annet en brukbar dose tid. Det er vel rett og slett noe for de mer spesiellt interesserte tror jeg bestemt! Sjøl har jeg et par på "beddingen", men hvordan resultatet blir til slutt er slett ikke helt godt å vite enda...

Ville igrunn bare henge meg på å si at det å kjøpe hals fra dette firmaet er veldig grei skuring ja... og de sender veldig kjapt som GreenMan sier her.

Stå på! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kika på denne halsen fra JC guitars tidlegare, og den ser jo veldig bra ut. En tilsvarande hals frå Warmoth kostar ca $120, so då er jo forsovidt saken grei. MEN ein kamerat som har god greie på gitarar og mekking advarte meg mot at det svirrar rundt mykje sarv på eBay, delar av tilsynelatande god kvalitet som i verkelegheita er plukka fra billege skitgitarar. Nokon som har ei meining om denne saken? På ei anna side so er vel JC Guitars såpass stort og seriøst at sjangsen for svindel er forsvinnande liten?

Kan no avgje ein liten rapport mens eg alikevel er her. No har eg brukt litt tid på å teikne på routinga på gitaren. Begynte å måle meg ut i fra halsenden, sidan dette er det einaste beine utgangspunktet. Har fått teikna opp halsgropa og lomma for hals-pu. Og så stoppa det litt opp, fordi at det er veeeldig vanskeleg å få lomma for bridge-pu nøyaktig, sidan denne står i vinkel. Har kome fram til at det beste vil vere å vente med meir oppmerking til eg får plekterbrett og bridge, og bruke disse til å merke av etter, då er eg sikker på at det passar. Kan forresten umulig spele stor rolle om gropa for bridge-pu er nøyaktig som på teikninga, så lenge pu`en passar fint nedi, og at holet ikkje viser etter at bridge og plekterbrett er montert. Dette gjeld vel forsåvidt den andre pu`en også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokon som har ei meining om denne saken? På ei anna side so er vel JC Guitars såpass stort og seriøst at sjangsen for svindel er forsvinnande liten?

JC guitars selger Mighty Mite deler. Mighty Mite er lisensiert som Fender deler så det skal være grei skuring. Kjøpte selv en slik telehals for noen uker siden og den var helt rett og med en pen finish, og ganske massiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for tipset :)

Har no vore innom coop byggmix og shoppa forskjellig til arbeidet med finishen på gitaren (sjøl om det på langt nær er klart til å begynne med dette). Diskuterte litt fram og tilbake med ekspeditøren ang. kva eg skulle bruke til fyllmasse i disse sprekkene rundt kanten, og eg enda opp med ei lita boks formtre i natur-farge. Kom fram til at epoxy-lim ville gulne når det tørka, var ikkje å få i forskjellige fargar. Satsar på at det funkar. Kjøpte ei boks olje-beis til finishen, gjekk for en litt mørkare farge enn naturleg eik, for å gjere gitaren enda litt unik. Trur det skal bli bra, testar det ut på ein liten bit av eikeplata før eg set i gong med gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan no avgje ein liten rapport mens eg alikevel er her. No har eg brukt litt tid på å teikne på routinga på gitaren. Begynte å måle meg ut i fra halsenden, sidan dette er det einaste beine utgangspunktet. Har fått teikna opp halsgropa og lomma for hals-pu. Og så stoppa det litt opp, fordi at det er veeeldig vanskeleg å få lomma for bridge-pu nøyaktig, sidan denne står i vinkel. Har kome fram til at det beste vil vere å vente med meir oppmerking til eg får plekterbrett og bridge, og bruke disse til å merke av etter, då er eg sikker på at det passar. Kan forresten umulig spele stor rolle om gropa for bridge-pu er nøyaktig som på teikninga, så lenge pu`en passar fint nedi, og at holet ikkje viser etter at bridge og plekterbrett er montert. Dette gjeld vel forsåvidt den andre pu`en også.

Du har nok konkludert helt riktig her. Fres ut halslommen først og monter halsen så du kan måle ut hva som faktisk blir senterlinjen på gitaren før du freser noe mer. Monter gjerne bridge platen og sjekk at du får riktig strengelengde (intonasjon) Hvordan plekterbrettet eventuelt må tilpasses avhenger også av hvilken hals du kjøper (21 eller 22 bånd osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JC guitars selger Mighty Mite deler. Mighty Mite er lisensiert som Fender deler så det skal være grei skuring. Kjøpte selv en slik telehals for noen uker siden og den var helt rett og med en pen finish, og ganske massiv.

Mighty Mite er i realiteten akkurat de samme halsene du finner på squier gitarene - altså samme produsent. Helt greie halser, men det er altså asia produserte "billigvarer" og ikke direkte sammenlignbare med f.eks warmoth og andre amerikanske produsenter. Men nå er jo prisen fort minst det dobbelte på en warmoth hals med lakk også da..

For å sammenligne er en MightyMite hals som en Mexico fender hals mens en Warmoth er som en USA Fender eller bedre.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kika litt på tele-bridgar på ebay, og ser at der er 2-3 forskjellige typar. Kva er den store forskjellen her, og kva for ein type bør eg kjøpe? Syns forøvrig at prisane er latterleg lave, mellom 15 og 20 daler for dei fleste, er dette heilt normalt, eller er det fordi det er jalla-deler? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såsant du ikke skal gå for en "vintage- look", synes jeg du skal kjøpe en som har seks individuelle sadler. Det gjør det lettere å intonere gitaren. "Gamle" Telecastere har bare tre, som tar seg av to og to strenger, og noen vi ha det, fordi "det skal være sånn". Det er jo greit nok, men jeg hadde handlet en som har seks på en sånn gitar som du bygger.

Det du bør gjøre, er å kjøpe deg bøssinger og slippe strengene gjennom kroppen, fordi det etter sigende her viktig for at gitaren skal låte som en Telecaster. Litt mer jobb, men gjør utslag på lyden, etter det jeg har lest. Har aldri testet forskjellen, da jeg har bare en "telecaster", og den er langt fra "vintage", siden den har aktiv elektronikk, railspickups og coilsplit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med bøssinger, meinar du foringar til å sete i hola eg borar for gjennomføring av strengane? Har disse standard bridgane med 6 sadlar gjennomføring for strengar både i bakkant og fra nedsida eller? Det fristar veldig å gå for den enklaste løysinga her, reknar med prosjektet gir meg meir ann nok arbeid alikavel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... eller prisene er latterlig høye her hjemme på berget...?

Tar man en Tele-stol og tar en titt på hva det egentlig er fornoe, ja så kan man jo strengt tatt få litt problemer med å forstå at de kan ta sånne blodpriser som de opererer med i en del tilfeller. Det er jo snakk om ei utstansa stålplate med noen bolter som strengene går over... Noen få fjærer og skruer så har du hele stolen.

Det er ikke akkurat noen komplisert greie...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.