Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tele-look i eik


Anbefalte innlegg

  • Svar 402
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hjelper ikkje med benkeboremaskin når godset i skruane er så hardt at boren sløvast etter 1mm...

Er det kvalitetsbor du bruker da ? eller er det fra en slik "borpakke" til 49,- ?

Uansett kan du jo bruke et slikt bor man bruker for å bore ut tapper med da. Det skjærer ut en treplugg hvis du skjønner hva jeg mener, og dermed kan du bore rundt skruen.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du må huske på at hvis boret får vandre på overflaten så blir det jo sløvt ganske fort da..

Jeg må ærlig innrømme at jeg aldri har opplevd å ikke klare å borre i en skrue egentlig. Selv ikke motorbolter som vel er i rustfritt og riktig så godt herdet etter sigende.

Prøv Piranha bullet bor. De koster ikke all verdens og er av overraskende god kvalitet med tanke på at de er ment for vanlige konsumenter. De selges altså stykkvis for 30-40 kroner eller noe.

Hvis du vil være helt sikker så kan du jo slå på stortromma og handle fra Würth. De har egne borrtyper med riktig materiale og skjærevinkel både for rustfritt/syrefast og "automatstål" Får du ikke hull på byllen med disse, så er det ikke stål i de skruene :)

Det er jo forskjell på å borre litt i tynnplater og massivt materiale også da. Jeg har kjøpt mye dårlige bor selv som absolutt ikke var egnet til å borre i metall med, selv om det var angitt som bruksområde..

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ta å slipe borane og gjere eit nytt forsøk i morgon... Men, med kjørnemerke vil jo ikkje boren vandre...

Mnja.. kommer vel an på hvor stødig du er på hånda og om boret egentlig får begynt å skjære det da.. Det er jo litt essensielt å holde boret i en rett vinkel hele tiden når man borrer i noe hardt. Men.. la oss ikke begrave oss i detaljene :)

Prøv igjen i morgen du :) Du må huske at hvis alt hadde gått glatt her i verden så hadde du aldri lært noe som helst :) Dette prosjektet kommer til å gi deg kunnskap du måtte brukt laaang tid og relativt mye penger på å lære deg hvis du skulle sitte på skolebenken. Det er nå min erfaring i alle fall. Problemløsing er den raskeste måten å lære omtrent alt på.

Og føler du at prosjektet aldri kommer helt i mål kan du selge delene uten det helt enorme tapet.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slipe store bor, sånn fra 6 mm, greit, men mindre, fikser jeg ikke. Kjøpe nye. Klarer ikke å få det til like bra som en maskin. Kjøpe nye! Amatører som os ødelegger bra bor på noen sekunder hvis vi ikke er nøye.

Slår deg i det minste når det gjelder borsliping da ser jeg^_^ , men så er jo ikke det akkurat det viktigste å kunne her i livet heller da... Jeg skal være den første til å innrømme akkurat det!!

Men, Chuck... Må si at jeg tviler veldig på at skruene dine har tatt herding... for da ville de nok ha knukket på en annen måte enn de faktisk gjorde! De ville ha snappet av med et smell hvis de var harde eller herdet! Dette er seige skruer, ikke noe karbonduppedittstål i det hele tatt, men rimeligste sort... det er jeg bortimot bombesikker på! Enten får du se godt over boren du bruker for å bore ut med (og ja, en vanlig svart HSS bor klarer seg i lange baner også sjøl om settet kanskje bare kosta 49,- gitt at den er skarp) og er den sløv får du starte benkesliperen og gå over den... eller stikke avgårde og låne deg en ny bor ett eller annet sted... Regner med at du har tilgang på verksted når du kommer deg på jobb om ikke annet...?!

En annen ting jeg tenkte på... Det er vel ikke slik at underlaget ditt fjører når du borer? Det må stå fast og stødig, hvis ikke er det ihvertfall bare å glømme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og føler du at prosjektet aldri kommer helt i mål kan du selge delene uten det helt enorme tapet.

Er vel ingen som er interessert i å kjøpe ein hals med 2 skru-endar i kan eg tenke meg...

Eg har faktisk bor-slipar, sånn som ein set på chucks`en, så sliping skal gå greitt. Kjøpte meg eit sånt stativ til drillen, men chucksen på batteridrillen var for liten, så derfor prøvde eg på frihand, har brukt ei boremaskin såpass mykje at eg trudde det skulle gå greitt...men neida. So, i dag skal eg prøve å finne tak i ei boremaskin som passar i stativet. Vist ikkje har dei ei lita fin benkeboremaskin på Jula til 499 som fristar veldig. Siste alternativ er å ta juleferie i frå gitarverkstedet og ta med halsen på jobben ver nyttår, der har eg i alle fall både benkeboremaskin og skikkelege borar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då kan eg endeleg kome med gode nyheiter: halsen er berga :rolleyes: Gjorde heimeleksa mi som eg fekk her på forumet, kjøpte meg benkeboremaskin (kjekt å ha :blink: ) og Piranha borar (dæven kor dei beit!), bora ut dævelskapen og smokka i 8 mm møbelpluggar. Vart kjempevellukka, så no er humøret atter på topp :D Kva skulle eg ha gjort utan karane her inne!?

Et spørsmål. Dei nye skruane eg kjøpte på clas er 4,2 mm tjukke. Får eg nok hold dersom eg borar 4 mm hol? Eller må eg ned på 3,5 mm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer ! Det føles godt ikke sant ? Å ha nedkjempet "dyret" mener jeg :)

Jeg tror jeg ville prøvd med 3,5mm hull. Tror det er det jeg har brukt selv med de skruene. Jeg pleier bare å teste det med en bit MDF jeg. Kniper det veldig så får du bare frese hullet litt med boren, men jeg tenker det går bra jeg. En ting jeg alltid gjør med nye skruehull er at jeg skrur inn og ut skruen helt en gang før jeg monterer halsen på kroppen, da vet du at skruen glir godt og du får en bedre følelse med om det er skruen som kniper eller om du faktisk strammer maks når du monterer. Du trenger forøvrig ikke å ta i så sinnsykt. Stram heller opp skruene ørlitegrann etter noen timer eller så.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk nå endelig trikset med å raspe skruen over et stearinlys før du skrur dem i. Da er de mye lettere å skru inn, og faren for at de knekker er mye mindre.

Oisann, sjå der ja, då lærte eg noko nytt i dag også :D

Har ikkje komt så mykje lenger, har eit dilemma i dag...skal eg fortsette på prosjektet, eller skal eg kose meg med min SPLITTER nye Stratocaster (fekk den i dag)? Har ein følelse av at det blir begge deler, no har eg vaska heile huset til jul, så da blir nok søknaden om gitar-kveld innvilga :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann, sjå der ja, då lærte eg noko nytt i dag også :D

Har ikkje komt så mykje lenger, har eit dilemma i dag...skal eg fortsette på prosjektet, eller skal eg kose meg med min SPLITTER nye Stratocaster (fekk den i dag)? Har ein følelse av at det blir begge deler, no har eg vaska heile huset til jul, så da blir nok søknaden om gitar-kveld innvilga :lol:

Ole Brum konseptet har jeg stor tru på i dette tilfellet! Ja takk begge deler... ^_^

Gratulerer med ny gitar da...!! Og enda godt å høre at det gikk fint å få ut de knekte skruene! Søyleboremaskin er kjekt å ha ja...! Kjøpte du den minste og rimeligste typen, eller er du brått eier av et monstrum som tar halve kjelleren? Tipper de små holder til det aller meste du kommer borti, ihvertfall når det gjelder produksjon av gitar?! Det fine med at en invisterer i nytt verktøy er jo nettop det at en på en måte må forsvare kjøpet, og da kommer du ikke utenom å bygge flere etterhvert :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.