Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tele-look i eik


Anbefalte innlegg

Tenkte eg skulle lage ein tråd der eg delar framgongen i det nye prosjektet mitt; Heimesnekra Telecaster - i alle fall noke i den dur. Utgangspunktet er ein rest av ei kjøkkenbenkeplate i fra Ikea, kanskje ikkje det beste materialet reint tonemessig, men eg prøvar alikevel. Fann teikning med detaljerte mål på nettet, men fann ikkje full-size mal, så eg merka av riktig lengde og breidde på gitaren, før eg teikna sjølve forma med frihand. Det blei ikkje 100% telecaster, men nært nok, syns eg. No blir neste steg å få skjert ut gitaren med bandsag, før eg teiknar opp routing og fresar ut dette. Hals og delar ellers kjem eg til å bestille i fra Warmoth, mens eg går for ferdig montert elektronikk og potmeter i fra ebay, sidan eg ikkje er kjempegod på slikt. Farge har eg ikkje bestemt 100 %, men ein slags kvitfarge med svart plekterbrett hadde gjort susen :)

Legger ved eit dårlig bilete av emnet med påteikna omriss...

280937.jpeg

Endret av Chuck
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 402
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Neiognei! Unnskyld meg, men skaff deg en tele og tegn av omrisset. Beklager, det der blir ikke bra, det kommer til å se grusomt hjemmesnekret ut, uansett hvor mye du gjør ut av resten!

Og så skal den selvsagt være naturell, med høyglanspolert olje. Det er jo noe av greia med den finishen!

Har du ikke en telecaster for hånden, så PM meg, så skal jeg sende deg et bilde.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, frykta den reaksjonen! Jauda, er klar over at den ikkje ser heilt lik ut, men kva gjer ein når ein ikkje tilfeldigvis har ein tele liggande??? Kunna alltids brukt eit bilete, men korleis få dette biletet i akkurat rette målestokk? Det er jo litt essensielt for å få f.eks plekterbrettet til å passe skikkelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så skal den selvsagt være naturell, med høyglanspolert olje. Det er jo noe av greia med den finishen!

Tenkte først på naturell, har alltid hatt lys på ein gitar i den finishen, men vil ikkje det sjå stygt ut sidan emnet er stavlimt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du lage en tele må du låne en du kan måle på ! utfresninger og mål må stemme hvis du skal bruke "standard utrustning"

F.eks er utfresningen til elektronikk platen veldig kritisk, da den må være akkurat stor nok.

Hvor bor du i landet ? sikkert noen som har en tele du kan få kikke på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte først på naturell, har alltid hatt lys på ein gitar i den finishen, men vil ikkje det sjå stygt ut sidan emnet er stavlimt?

det kommer til å se "hobbyplate" ut, men sjekk thegearpage forumet : http://www.thegearpage.net/board/forumdisplay.php?f=20 var en tråd der for en tid tilbake om en kar som lagde en sånn brun/sort delvis oppfarget tele. Da kan du farge opp kantene helt mørke, men la treverket skinne igjennom delvis på flatene. Det trenger ikke å bli så ille tenker jeg :)

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pøsj. Hobbyplate eller ikke hobbyplate, en skikkelig polert og oljet kropp med såpass fint tre, blir bra, det. Den er jo hjemmelaget, og det er jo noe av greia. Skal man ha en gitar som ser "ferdig" ut, starter man med annet tre, for det første. Eller kjøper en ferdig, for den del.

Skal bli spennende å følge dette, altså. Er blant annet veldig spent om om kroppen blir "død" eller om den ikke blir så verst. Det er mange som har vært inne på tanken, har jeg sett, men ingen som har tatt utfordringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pøsj. Hobbyplate eller ikke hobbyplate, en skikkelig polert og oljet kropp med såpass fint tre, blir bra, det. Den er jo hjemmelaget, og det er jo noe av greia. Skal man ha en gitar som ser "ferdig" ut, starter man med annet tre, for det første. Eller kjøper en ferdig, for den del.

Skal bli spennende å følge dette, altså. Er blant annet veldig spent om om kroppen blir "død" eller om den ikke blir så verst. Det er mange som har vært inne på tanken, har jeg sett, men ingen som har tatt utfordringen.

Vel.. jeg mener bare å gi et godt råd for hvordan man kan "gjemme" stavlimt look'en litt jeg da.. En annen mulighet er jo å lime bladfinér på kroppens over og underside og igjen altså farge opp eller lakkere sidene. Perfekt for en eller annen burst variant f.eks.

Her er tråden : http://www.thegearpage.net/board/showthrea...;highlight=poly

Juneebaystuff262.jpg

Angående "dødhet" så er det jo litt avhengig av hvor store stavene er og hvordan treverket som er limt sammen er da.. Men sånn i snitt tipper jeg på en ikke alt for levende klang..

Hvis jeg skulle ha laget en tele ville jeg forøvrig ha slipt inn "comfort sonene" fra strat. Det gjør gitaren mye bedre å spille på, spesielt hvis du sitter med den.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje berre å berre å skrive ut cad-teikninga. Og ikkje berre å berre å skrive ut mal i full størrelse på ein vanleg printer... Har fått laga ein mal med rette mål i photoshop, men slit som sagt med å få skrive den ut i full størrelse, den komprimerast slik at den passar på eit A4-ark...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hoppar litt fram i tid, til eg skal starte med lakkeringa. Eg har no bestemt meg for å gå for natur-finish, har trua på at det kan bli flott. Lakkerar eg med kost, eller får eg tak i skikkelig trelakk på sprayboks? Tek gjerne i mot oppskrift i frå A til Å, også med pussing, for å få ein fin natur-finish.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.