Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tele-look i eik


Anbefalte innlegg

Då har eg faktisk drege mine første licks på tele`n! Ein shims av eit tippekort samt litt justering av sadelane gjorde susen, fekk løfta strengane i frå halsen slik at eg i alle fall har fått konstatert at gitaren blir fin å spele på, og lyden høyrest faktisk heilt grei ut! Men, der er sjølvsagt eit men... Frå 5.band og oppover klirrar strengane når eg tek grep, korleis justerar eg vekk dette? Ellers har eg lært at det ikkje er lurt å justere på sadelane uten å slakke heilt strengane, det går ut over justeringsskruane... :blush:

Regner med at vi snakker om fra 5 bånd og "oppover" mot de høyere bånda da...? Tja... det kan jo være at halsen er noe rett i det området, men kan jo også være at det bør gå greit å få bort noe klirr med å bare justere opp sadlene litt mer. Du kan jo se og måle litt, bruke føleblad og danne deg et bilde av om det må være halsen som er dradd, eller om det rett og slett skriver seg fra enkelte sadler. Du hadde vel seks enkeltsadler på den stolen du kjøpte... stemmer ikke det?

Du finner diverse mål på hvor stort spennet bør være i halsen målt under en av strengene på ett eller annet bånd når du presser ned (f.eks) E strengen på 5 og 14 bånd. Det som er sikkert er ihvertfall at du bør "se lyset" mellom strengen og sånn ca midt mellom de punktene du presser ned på. Gjør du ikke det så er buen i halsen noe slakk, og trussrod må dermed justeres. Et triks er også å sikte langs halsen fremover fra bak stolen, du bør se en tydelig bue i halsen, og den skal peke i været fremme ved nut´en. Ta en liten kikk på dette, så finner du nok utav det tenker jeg!

Litt avhengig av type skruer på sadlene så bør det jo kunne gå an å finjustere litt når strengene står i spenn... Bruker å lure meg til det av og til jeg ihvertfall! :ninja:

Heldig du som snart har Telecaster å spille på da!!! Her på havet har jeg bare med meg en helt forferdelig kassegitar denne gangen. Kjempefin lyd av den, men den dreper fingrene mine en vakker dag! Får se om jeg finner et sett med nålefiler tenker jeg... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 402
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Nåja, ser ut som det kan bli ei stund til gitaren blir spelbar! Då eg skulle montere på halsen igjen etter å ha tatt ut shimsen for fin-klipping, klarte eg altså å snare av to av skruane, kun ved hjelp av eit vanleg skrujarn! Dette tyder på dårleg kvalitet på skruane, spør du meg, skal ikkje klare å snare av 4 mm tjukke skruar med eit skrujarn! Har akkurat sendt ein sinte-mail til USA der eg kjøpte halsen og skruane. Kan vel berre drøyme om erstatning, så får vel berre finne på ein lur måte for å få ut restane av skruane...dei knakk sjølvsagt 2 mm over halsen, så det er umuleg å få tak med ei tang eller liknande...ser ikkje andre løsningar enn enten å bruke skruekstraktor (noko eg tvilar på går fordi ekstraktoren blir for tynn, knekker vel den også) eller bore ut heile tjukta på skruen og bruke tjukkare skruar når eg monterer igjen...Er open for gode forslag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakkerte du over folien eller? Har kika litt på sånn vanndekal, men er ikkje det litt avansert? Var forkjellig rart ein trengte for å gjere jobben såg det ut til...

Har ikke gjort det ennå, tenkte jeg skulle la denne sitte på til den ikke funka lenger og så lage nye med vanndekaler og så lakke over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, ser ut som det kan bli ei stund til gitaren blir spelbar! Då eg skulle montere på halsen igjen etter å ha tatt ut shimsen for fin-klipping, klarte eg altså å snare av to av skruane, kun ved hjelp av eit vanleg skrujarn! Dette tyder på dårleg kvalitet på skruane, spør du meg, skal ikkje klare å snare av 4 mm tjukke skruar med eit skrujarn! Har akkurat sendt ein sinte-mail til USA der eg kjøpte halsen og skruane. Kan vel berre drøyme om erstatning, så får vel berre finne på ein lur måte for å få ut restane av skruane...dei knakk sjølvsagt 2 mm over halsen, så det er umuleg å få tak med ei tang eller liknande...ser ikkje andre løsningar enn enten å bruke skruekstraktor (noko eg tvilar på går fordi ekstraktoren blir for tynn, knekker vel den også) eller bore ut heile tjukta på skruen og bruke tjukkare skruar når eg monterer igjen...Er open for gode forslag...

Først og fremst vil jeg bare si velkommen etter! Det der har jeg også vært borti mer enn en gang, hvis det kan være noen trøst... Jeg har som oftest greid å få ut restene med ei tang, men ikke helt uten å bruke det jeg har av ordforråd... Det kan jo kanskje også hende at du må bore ut hele skiten ja, og det kan jo på flere måter kanskje være like greit. Bore ut og fylle i hullet med epoxy eller rett og slett sette i en smidd treplugg og starte på nytt igjen. Hvis du må bore så lønner det seg å få bruddet så flatt som mulig med ei fil først, for så å sette et kjørnermerke... men alt det der veit du heilt sikkert fra før :rolleyes:

Disse skruene som er "spesiallagd" til å sette fast halsene med er jo rett og slett svake, og du kan på en måte se det bare ved å ta de i nærmere øyensyn. De er rimelig tynne akkurat i det punktet de går over fra gjenget til ugjenget område, og det er som oftest akkurat der de knekker. Det er ihvertfall min erfaring. Så nei, du er nok ikke den eneste som lett har greid å snare av disse skruene med skrujern, og slik er det bare! Norske skruer er nok en hel del sterkere enn det der, så jeg vil vel kanskje heller anbefale deg en tur til skruebutikken på hjørnet for å finne noe som passer og egner seg bedre. Har vært en del rundt og kikket, og det finnes gode og pene alternativer i handelen!

Ellers får jeg vel bare ønske lykke til tror jeg... her fra dritværet i nordsjøen :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske skruer er nok en hel del sterkere enn det der, så jeg vil vel kanskje heller anbefale deg en tur til skruebutikken på hjørnet for å finne noe som passer og egner seg bedre. Har vært en del rundt og kikket, og det finnes gode og pene alternativer i handelen!

Trur det skal gå greit å få bora ut restane ja...tok likså godt vinkelsliparen for å få flata ut enden, gjekk jo bra det...Trur eg går for skruar i frå jarnvarehandelen ja, har du noken forslag i Ålebyen, skal dit ein tur i løpet av veka...bør helst vere forkromma slik at dei matchar bakplata. Må nok ha ei benkeboremaskin for å få gjort det skikkelig, så då må eg vente til over nyttår og ta det med på jobben. Og eg som hadde håpa at gitaren skulle bli ferdig til jul!!! :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur det skal gå greit å få bora ut restane ja...tok likså godt vinkelsliparen for å få flata ut enden, gjekk jo bra det...Trur eg går for skruar i frå jarnvarehandelen ja, har du noken forslag i Ålebyen, skal dit ein tur i løpet av veka...bør helst vere forkromma slik at dei matchar bakplata. Må nok ha ei benkeboremaskin for å få gjort det skikkelig, så då må eg vente til over nyttår og ta det med på jobben. Og eg som hadde håpa at gitaren skulle bli ferdig til jul!!! :unsure:

Forkromma er jo det flotteste ja, men det er ikke så lett å finne! Sist jeg var hos Jula hadde de noen fine, og dessuten går det jo an å sjekke både Biltema og Obs Bygg. Godt mulig at det kan slenge ett eller annet brukbart! Jeg har dessuten uansett planer om å sjekke opp i diverse kataloger her om bord, om det kan finnes ett eller annet sortiment hos en eller annen lur leverandør som kan ha sorten. Tenker da på både større og mindre skruer som en kommer borti underveis i monteringen.

Finnes det ikke ett eller annet verksted i nærheten av deg som kan ha ei søyleboremaskin da...? Er jo for galt at dette skal stoppe deg nå!! :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff og huff.. her havner du den samme suppa som mange av oss andre har opplevd før er jeg redd.. Dette er grunnen til at gitarteknikere ikke er så begeistret for billig gitarer med tilhørende billig mekanikk..

Når det gjelder skruene kan du jo forsøke med en grisehale, men som du sier så er dimensjonen er problem. Jeg har stort sett reddet meg ut av slike situasjoner ved å bruke en god tang på den biten som stikker opp, men er den for kort så er den for kort. Mitt forslag er som det nevnes å borre ut skruen og å borre opp hullet slik at den tykkeste typen møbelplugger passer inn. Disse er av hardt tre og limt inn tåler de oppborring og gir feste til en ny skrue.

Når det gjelder skruer, bytter jeg alltid ut "asia" skruer ved første mulighet. Jeg har funnet en skruetype på ClasOhlson med omtrent samme hode og gjenger/dim. Disse ser ut til å tåle det man kan forvente av en slik skrue. Problemet er vel at den korte typen er litt kort, mens den lange er litt lang hvis man skal være pirkete kan man ta ned lengden på den lange typen med en smergelskive e.l. da du uansett ikke har bruk for den skjærende tuppen når du har forborrede hull i halsen (for du borret vel opp hull i halsen, slik at skruene ikke kniper ?)

Varenummeret hos ClasOhlson er 11.1414-13 og 11.1414-12

Hva angår setup problemen dine, må jeg be deg om å lese gjennom det jeg har skrevet før. Men her kommer en liten oppsummering og "recap" :

-Poenget er at du må starte med å få halsen i en brukbar vinkel først. Hvis halsen fortsatt sitter i en overdreven nedovergående vinkel vil jo strengene bli liggende for lavt mot de siste båndene i forhold til de første uansett hvordan du justerer bro/trussrod - er halsvinkelen for stor andre veien vil strengene alltid bli for høye ved de siste båndene selv om de er ok ved de 5 første f.eks. Se for deg hva som faktisk skjer med strengene når du endrer halsvinkelen på en gitar hvor strengene sitter spent mellom nut og bro :

halsvinkel-1.jpg

Jeg kan ikke begynne å beskrive hvor viktig det er å reflektere over hvorfor man gjør ting i slike sammenhenger. Og det er nettopp dette som er løsningen for å forstå hvordan en gitar kan justeres og hvordan. Å bare "prøve litt" fører ikke til noe med mindre man vet hva man gjør og hvorfor. Det blir som å kjøre bil uten å vite hvor man skal - man ender jo opp ett eller annet sted, men ikke nødvendigvis et sted med et vinmonopol eller en god gitarbutikk.. ehh ja.. :D

Kikk på min tidligere sjekkliste (rekkefølgen her er det essensielle..)

Hvis du ikke helt forståt det jeg og andre har sagt om setup tidligere så spør heller :)

Hvis du legger en lang og rett ting langs gitarens grupebrett (en lang vater, alulinjal..) og så måler omtrent avstand fra kroppen og opp til dette objektet helt inne ved halsen og bak eller like foran broen f.eks så kan du enklere se om halsen er i en vinkel eller ikke. En eventuell avstandsforskjell mellom disse målingene vil jo fortelle deg det.

Hvis halsen er i en vinkel kan dette korrigeres ved å legge inn en liten "skive" i form av en tynn bit plastmateriale e.l. ytterst i halslommen. se for deg hva som skjer hvis hodet på halsen blir liggende litt høyere enn det nå gjør - da vil strengene heves betraktelig fra gripebrettet med størst forskjell på de siste båndene i forhold til de første. 0,5-1mm ytterst i halslommen utgjør en overraskende stor vinkelforskjell.

Du må forøvrig justere trussrod så fort du har fått strenget gitaren "normalt" da halsen må være justert før du kan begynne å finstille bridge - da halsens bue påvirker strengehøyden på ulike deler av halsen og hvorvidt strengeklirr oppstår osv.

1 - Få på strenger

2 - Stem gitaren noenlunde

3 - Grovjuster sadler

4 - Stem gitaren

5 - juster trussrod

6 - stem gitaren

7 - juster litt mer trussrod :) (og hold gitaren stemt....)

8 - sjekk intonasjonen - grovjuster

9 - finstill sadelhøyde - hold gitaren stemt

10 - finstill intonasjon

11 - eventuelt etterjuster høyde på sadler litt igjen hvis du har flyttet de mye i forbindelse med intonasjon.

Justere trussrod:

Trussrod'en er ment å kompensere for det spennet strengene utgjør slik at halsen kan holdes rett eller rettere sagt med en svak bueform (i praksis)

-Juster sadlene høyt nok til at strengene går fri fra gripebrettet først, stem gitaren noenlunde til pitch

-Sett på en capo på det første båndet

-Trykk ned mørk E streng på 21/22 bånd og mål avstanden mellom toppen av fret og undersiden av strengen ved 8'ende bånd. Her bør du ligge i området 0mm-0,8mm - de fleste billig halser trenger rundt 0,4 mm for å fungere ok. Men igjen dette er mye smak og behag. Dette tar du på øyemål hvis du har slikt smile.gif et plekter kan jo gi en pekepinn på hvor mye 0,8mm er f.eks. Dunlop Tortex er fine..

-Juster ved å vri trussrod'en med en passende unbraco nøkkel for å stramme/slakke trussrod. 1/4 omdreining er veldig mye her ofte.. Vær oppmerksom på at halsen bruker noe tid til å gi etter for endret spenn. La gitaren stå i 10 minutter før du ser hva resultatet egentlig ble. Vri trussrod med klokken for å gjøre strengehøyden ved 8'ende bånd mindre, og mot klokken for å øke strengehøyden ved 8'ende bånd. (jeg tuller alltid med retningen her, men jeg tror det er slik)

-Stem gitaren etter justering, da den vil miste stemmingen ettersom du endrer spennet i halsen.

ok.. det var det grøvste..

Justere sadler :

Det fins egentlig ingen per def. korrekt måte å justere strengehøyde og sadel forskjell. Det mest "skoleriktige" er vel å justere D og G strengen til det du synes er en passelig høyde først (lavt nok til at gitaren blir grei å spille på, men ikke så lavt at du får plagsom strengeklirr) juster så E og A gradvis lavere og det samme med B og lys E. Tradisjonelt sier man at strengenes individuelle høyde skal følge krummingen på gripebrettet (altså hvor avrundtet gripebrettet er) da kommer en radius mal laget i papp godt med : http://www.pickguardian.com/pickguardian/I...us%20Gauges.pdf

Din hals har nok et gripebrett med radius på litt over 9"

Hvis du så holder denne radius malen over strengene ved broen kan du finjustere den individuelle strengehøyden med utgangspunkt i at D og G allerede er riktig justert. (De fleste velger å senke lys E ytterligere samt og kanskje heve dyp E noe i forhold til gripebrett radius) Det beste er forøvrig å måle fra undersiden av strengene med en omvendt radius da strengene jo har forskjellig tykkelse.

Husk nå på å justere trussrod riktig også, ellers så blir det mye omjustering på broen..

Det kan forøvrig lønne seg å slakke ned den strengen du justerer sadelen på for å unngå slitasje på stilleskrue og gjenger i sadelen.

Du kan forøvrig selvsagt lage en radiusmal ved å justere en passer til f.eks 9,5" : 2 tegne en liten bue og klippe ut..

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jauda, hadde planar om å bruke alle instruksjonane fra Greener og Finger etter kvart, men so skjedde jo den driten med halsen før eg kom så langt liksom... :angry: Lurer på om eine naboen min har ei søyleboremaskin, ellers kan eg kanskje stikke innom Clas og kjøpe ein bore-guide som eg blei anbefalt tidlig i leiken...går uansett for å bore ut hol og lime i møbelpluggar, slik som Greener tipsa om. Og ja, eg har bora større hol i kroppen slik at skruane går lett der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jauda, hadde planar om å bruke alle instruksjonane fra Greener og Finger etter kvart, men so skjedde jo den driten med halsen før eg kom så langt liksom... :angry: Lurer på om eine naboen min har ei søyleboremaskin, ellers kan eg kanskje stikke innom Clas og kjøpe ein bore-guide som eg blei anbefalt tidlig i leiken...går uansett for å bore ut hol og lime i møbelpluggar, slik som Greener tipsa om. Og ja, eg har bora større hol i kroppen slik at skruane går lett der ;)

Bare for å presisere hullene i kroppen bør være så store at skruene ikke fester i det hele tatt, hullene i halsen bør være så store at skruene får godt feste, men at det ikke kreves ubegripelig mye kraft for å skru skruene inn og ut. De bør også være litt dypere enn skruen skrues inn. - Det er hard treverk i en hals så det kreves et forborret hull med en relativt raus dimensjon og dybde for å unngå problemer.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å presisere hullene i kroppen bør være så store at skruene ikke fester i det hele tatt, hullene i halsen bør være så store at skruene får godt feste, men at det ikke kreves ubegripelig mye kraft for å skru skruene inn og ut. De bør også være litt dypere enn skruen skrues inn. - Det er hard treverk i en hals så det kreves et forborret hull med en relativt raus dimensjon og dybde for å unngå problemer.

Skruane eg fekk saman med halsen er 4 mm tjukke, hola i kroppen bora eg med 5 mm mens hola i halsen blei bora med 3,5 mm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt forslag er som det nevnes å borre ut skruen og å borre opp hullet slik at den tykkeste typen møbelplugger passer inn. Disse er av hardt tre og limt inn tåler de oppborring og gir feste til en ny skrue.

Er alle typar møbelpluggar av hardt tre? Spelar ikkje nokon rolle kva type eg kjøper? Og er vanleg trelim sterkt nok?

I går var eg innom diverse butikkar og kjøpte inn div. ting og tang som skal redde meg ut av situasjonen med halsen: nye skruar frå clas (dei greener anbefalte), benkejig for boremaskin ++ så tenkte eg skulle ha meg ei stund i kveld og sjå om eg får fiksa problemet mitt. Fikk også ein kjekk konvolutt med div skruar og småpjask, så no er det faktisk kun pick up`s som trengs for å ferdigstille gitaren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller "nafset meg ned" et par mm til rett rundt skruen, og snappet på en fastkjefttang. Det er ikke store biten de trenger for å bite tak. Så kan du skru skruen ut, uten å måtte plugge. Forsøket verdt, spør du meg..

Det er jo et poeng.. og forsøket verdt, men alt avhenger av den riktige tangen og at skruen ikke kniper for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.