Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tvinge straten min til å holde stemminga


kake

Anbefalte innlegg

Har en deluxe strat fra 97, som ikke holder stemminga noe særlig når jeg bruker vibarmen (ellers holder den stemminga bra). Prøvd med litt blyant o.l i nuten, funker litt, men ikke så veldig bra og mister virkningen ganske fort (så må ta på nytt hele tiden). Den har sånn tremolo med to skruer. Hva er det som må gjøre med den for at jeg skal kunne bokstavelig talt kunne voldta vibarmen helt uten at den mister stemminga? Hvis den hadde fått rollernut og låsende stemmeskruer, hadde det vært nok til at jeg kunne divebombet som gal uten at den hadde mistet stemminga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stjeler litt fra Vintageforum, brukeren BanJan skal ha all ære for denne infoen, som var ny for meg, jeg håper det er greit for alle parter.

Altså det var Vintageforumet, og brukeren BanJan som har all ære.

"

Høres ut som strengene setter seg fast i nuten, ja. Dette kan også skje med andre vibsystemer (ikke floyd seff), og trikset ligger i hvordan du stemmer. Skal prøve å beskrive oppskriften her:

1. Ikke stem nedenfra og opp i pitch, men ovenfra og ned.

2. Hvis du må stemme opp i pitch, så slakk strengene med vibarmen en gang etterpå. Du vil da sannsynligvis høre at strengen har blitt lysere enn før du stemte opp. Stem nå ned mot pitch.

3. Er det flytende vibarm, så vil dette ta noe tid, da alle strengene forandrer seg imellom hverandre. Jeg har iallfall erfaring med straten min at dette funker.

Selv på billige møkkastratkopier som folk har gitt helt opp, funker dette.

Håper dette hjelper!

Grafitt funker til en hvis grad også, men det vil bli slitt vekk etterhvert."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Stratocaster Plus fra 87, den holder stemminga uansett hvordan jeg herjer med vibarmen.

Jeg kan divebombe, løfte gitaren i vibarmen, trampe på og klore, ingenting gjør at gitaren går ut av stemminga.

Men, plusmodellene har rollernut, og sperzel locking tuners, så det kan jo ha noe med det å gjøre. :)

Om inget annet fungerer kan du jo prøve å bytte nut og tuners, men hør på noen ekspertsvar fra noen andre først, som Castor og gjengen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta den med til en gitarteknikker som kan file nøtta på ny igjen, kanskje.. Det er helt kritisk at den er filt til skikkelig av en som har litt peiling. Pass på hvordan du setter på strengene. For mange runder rundt stolpen vil gjøre systemet litt ustabilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri brukt sånn nøttesaus, men kan skrive under på at det å smøre litt i ny og ne på bevegelige deler er veldig smart. Ellers har jeg lest at det kan være nyttig å "polere" opp nøtta med vanlig tanntråd- altså bare vippe strengen ut av sporet, pusse med tanntråd, og tilbake på plass med strengen. Det kan faktisk løse problemet. Har jeg lest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.