Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bytte ut Edge 3'en på en Ibanez?


Metalbrain

Anbefalte innlegg

Morn. Jeg har en Ibanez RG350EX, og den har et Edge 3 tremolosystem som jeg lurer på om jeg kan få byttet ut med et bedre, da driten nekter å holde seg stemt hvis jeg ikke tar den av annenhver uke og kliner inn kniveggene med Lipsyl/et eller annet fett, glatt noe.

Det jeg lurer på, er da om jeg kan få byttet ut Edge'en med en Original Floyd Rose fra Schaller, som ifølge masse lesing på internett er den absolutt optimale Floyden. Noen som vet om den passer til utfresinga i RG'en? Og dersom en OFR ikke skulle passe, gjør en Floyd Rose 'Pro' det? Den er visstnok mindre enn OFR.. Og hvis det skulle være HELT umulig å få pressa en Floyd Rose inn i RG'en min, går det an å bytte ut Edge'n med en av Ibanez sine ZR-tremoloer? Den skal visst være bra. Og hvis det også skulle vise seg å være helt umulig, så er vel det eneste å få gjort å bytte ut Edge 3'en med en Edge Pro da?

Ja, masse spørsmål her altså, noen som har noen svar? :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge en dude, så er alle Floyder som er laget i Tyskland laget av Schaller, det bare står ikke Schaller på dem.. Schaller lager sine egne lisensierte floyder som det står Schaller på. Visstnok.

Det står bare "made in germany" på tremoloblokka ellernoe. Ikke vet jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at det er noe annet enn at kniveggene er totalt hakkete og ødelagte. For når jeg merker at tremoloen begynner å bli ustemt ved divemombing/pulluping, så tar jeg av hele uherligheten og kliner inn kniveggene med noe fett noe, og da kan jeg divebombe og pull-upe den til helvete uten at den går ut av stemming.. Så mest sannsynlig er det tremoloen. Den er jo 4-5 år gammel, så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :rolleyes:

Satan, ser ikke ut som at en Schaller FR passer.. Får prøve å snakke med en gitarsjappe :ninja:

Jeg tviler på at noen i en "gitarsjappe" gir deg noen bedre råd enn det som står nevnt i den tråden.. Den er fra verdens største Ibanez forum og med folk som har mye hands-on erfaring. men les hele tråden så får du nok noen tips om hva du faktisk kan bytte til.

Teskje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at noen i en "gitarsjappe" gir deg noen bedre råd enn det som står nevnt i den tråden.. Den er fra verdens største Ibanez forum og med folk som har mye hands-on erfaring. men les hele tråden så får du nok noen tips om hva du faktisk kan bytte til.

Det var ikke så veldig mye hjelp der da, har funnet ut at det ikke er mulig å få en Schaller floyd neddi routingen på RGen, ikke mulig å få bytta den ut med en ZR-tremolo, og det går ikke å få installert en vanlig Edge. Men jeg vet at en Edge Pro passer. Altså har jeg tonnevis med forskjellige varianter av lisensierte floyder igjen, pluss, hvis jeg er heldig, så kanskje en OFR passer. Er det jeg tenkte jeg kunne snakke med en sjappe om. Er det ikkenoe som passer, så kan jeg kanskje få en gitarmaker ellernoe til å utvide routingen så en Schallerfloyd eller noe lignende passer.

Det kunne du kanskje ha nevnt litt før..
Teskje..

Fælt så sure alle var idag da :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sto at Edge Pro og Edge Pro 2 passet. Og ifølge en der passet en Gotoh FR, mens ifølge en annen passet den ikke, også var det en som mente at OFR passet også, men de var litt uenige ogsånn.. men jeg får sjekke med en sjappe om de har en OFR liggendes som jeg kan prøve og se om passer.

"I've done an OFR replacement to a 350EX that was a direct drop in." Hørtes bra ut det :P

Endret av Metalbrain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er vi sure, teite, ukule, dumme, ekle, mannsgriser, fordomsfulle, vemmelige, usympatiske og drit- et- eller annet så lenge vi ikke serverer hele løsningen på problemet ditt på et fat. Gratis. Sier seg selv. Det er jo bare fordi du fortjener det. Du skal jo selvsagt skumme gjennom livet uten en eneste hindring.

Urk, og god natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.