Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitar-malar


Anbefalte innlegg

Nokon som veit om sider på nettet der ein kan laste ned/printe ut malar for å lage gitar heilt i fra scratch, med routing og heile pakka? Har liggende et stykke med eik etter å ha skifta ut kjøkkenbenkeplata, tjukkelse 42 mm. Nokon som har ei meining om dette kan brukast? Er ikkje heiltre, men limt i stavar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitarmaler på nett har jeg ikke kommet borti enda... det kommer nok an på om ikke slikt fort kan betraktes som publikasjon av plagiat i en eller annen form, særlig hvis det begynner å ligne alt for mye på de mest populære variantene fra noen av "de store"... så det er ikke sikkert at det er så mange som tør å legge ut slikt.

Ingen kan nekte noen å bygge sin egen gitar, så det er fritt fram for å kappe i benkeplata di!!

Uten at jeg har noen som helst grunnlag for å vurdere denne aktuelle eikeplata kan jeg jo likevel få tenke litt høyt rundt emnet. Eik er et rimelig tungt treslag (rundt 650 kg/kb.m), og de som påstår å ha greie på slikt vil gjerne hevde at det tonemessig kanskje ikke er helt på høyde med de dyrere og noe mer eksklusive variantene som finnes rundt om i handelen. En trenger kanskje heller ikke å gå lenger enn til furua for å muligens få et noe bedre treverk tonemessig til gitarkropp, siden denne i det minste er noe lettere (ca 490 kg/kb.m) En annen mulig fordel når det gjelder furua er at du kan klare deg med å laminere slik at du kanskje ender opp med kun en skjøt, eller evt. at du finner et stykke som er stort nok til å kunne brukes i ett stykke. Dette er nemlig også noe ekspertene mener kan gjøre gitarkroppen noe dødere... altså antall skjøter en ender opp med til slutt. Ergo skulle man kanskje tro at en gitarkropp oppbygd av staver ville låte noe dårligere enn en kropp av ett eller to stykker treverk.

Når det er sagt så er det meget godt mulig at verken du eller jeg vil høre den store forskjellen på disse gitarene etter at de er ferdige og plugget i... Jeg aner rett og slett ikke, for jeg har ikke gjort forsøk som innebærer gitarkropper av benkeplater. Jeg veit at det er noen som har prøvd tilsvarende før deg, så jeg utelukker slett ikke at det er fullt mulig å få til et greit nok instrument på den måten!

Gamle Leo Fender var jo slett ikke entydig i sitt valg av "tonemateriale" han heller en gang i tiden, men brukte vel mer eller mindre det billigste han kunne skaffe tilveie til enhver tid.

Nei... jeg ser ingen grunn til at du ikke bør kunne gjøre et forsøk, men jeg må ærlig innrømme at jeg nok tror at gitaren vil kunne bli noe tung hvis du går for den eikeplata.

Lykke til uansett, og ikke glem at du ikke er nødt til å høre på alt mulig folk forteller deg... enkelte ting er det veldig greit å finne ut av sjøl også!!

Mvh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bok jeg ikke finner igjen i farten, men den heer "Build your own electric guitar. Der er de med tegninger og mal til en "Fender- type"- gitar, med routing fra baksiden. Bra bok, som er grei å ha skal man bygge en selv, og man aldri har gjort det selv.

Jeg hadde forsøkt med benkeplaten, jeg. Det verste som skjer, er jo at den er ganske død i lyden. For å unngå å legge for mye jobb i noe som ikke blir bra, kan du jo skjære til fasongen, frese ut halslomme, feste en stol, halsen, og teste? Da vil du jo høre hvordan den låter uten pickups, og det burde gi en god indikasjon på om det er verdt å gjøre resten av fresingen og pussingen?

Jeg er ganske sikker på at en god del eiere av gitarer med "lekkert tonewood" hadde fått seg en stor nedtur hvis de pusset ned den dyre gitaren sin, fjernet finerlaget på toppen og oppdaget hvor mange trestykker kroppen var laget av. Det er ikke lenge siden jeg så bilder av en relativt dyr USA- fender, som faktisk var satt sammen av 7 biter, etter det jeg kan huske..

Ellers vet jeg at du finner maler på Stevemac, i hvertfall til biter av gitaren, som utfresing av flytende stol, for eksempel.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode råd! Har bestemt meg for å gjere eit forsøk, og å teste fjøla utan pu`s fyrst er sikkert ikkje så dumt! Om ikkje anna kan det vere fin øving til eit skikkelegare prosjekt seinare ^_^ Tenkte eg skulle gå for tele-look, då denne er relativ grei å forme, samt at routinga er (tilsynelatande?) enkel og grei (i forhold til f.eks. strat). Kan ikkje finne mal på nettet, anna enn ei veldig detaljert teikning med alle vitale mål, så eg har teikna sjølve forma med frihand. Routing får eg prøve å teikne på etter måla som står på teikninga. Ein ting eg tenkte eg skulle spørre om her: Nokon som har erfaring i frå å bruke stikksag konta bandsag? Sparer vel en del pussing dersom eg bruker bandsag, då ein får eit mykje jamnare kutt med bandsaga?

Bilde av galskapen kjem når eg får saga ut kroppen :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndsag er definitivt best, og du bør kanskje kunne få lånt ei sånn på ett eller annet snekker- eller mekanisk verksted uten å måtte blø store summer for det. Skulle du ha ei stikksag liggende og få veldig lyst til å prøve den så vil jeg definitivt anbefale deg å maskere rundt der du skal sage med noen lag maskeringstape for å beskytte treverket mot vold fra saga. Slik unngår du mest sannsynlig akkurat det du frykter sjøl også... nemlig ekstreme mengder pussing.

Tele-form er nok forøvrig et veldig godt valg! Enkel... og kanskje verdens mest anvennelige (og jeg vil for egen regning slenge på at det kanskje er den kuleste...) gitar!

Vi venter i spenning på fortsettelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger en skikkelig båndsag, skal du bruke det. To grunner- for det første er en gitarkropp ganske stor, og maskinen må ha en stor kjeft for å ta den- og det andre- eik er hardt, tungt for sagen. En lekesag fra Biltema duger ikke.

Skal du bruke stikksag, så bruk et ganske fintakket blad, sørg for at du har en sag med scrollefunksjon, og ta deg god tid. Jeg er ikke så sikker på at pussejobben blir så forskjellig. Det kommer bare til å ta mer tid med stikksagen. Stikksager fliser fælt på løse treverk med grove blad, dette er ikke løst tre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste hadde nok vore å brukt ei bandsag, men eg har ikkje tålmodighet til å vente til eg får lånt noko slikt. Så no har eg vore å lånt ei skikkelig stikksag (ikkje biltema) med svigerfar, saga har også pendelfunksjon, så den skal vere grei nok. Så får det heller berre verte meir pussearbeid :blink: Det kjem mest sansynleg bilete av ferdig utskåren gitar i løpet av kvelden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en PRS McCarty mal for 22 bånd som jeg ikke har bruk for. Bestilte den eneste jeg fant på nett, men den passer ikke helt til min 24-bånds hals. Et annet alternativ er å spørre pent om du kan tegne omrisset av en gitar i en musikkforretning. Si fra om du er interessert i å overta malen min. Du skal få den for rundt hundrelappen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en PRS McCarty mal for 22 bånd som jeg ikke har bruk for. Bestilte den eneste jeg fant på nett, men den passer ikke helt til min 24-bånds hals. Et annet alternativ er å spørre pent om du kan tegne omrisset av en gitar i en musikkforretning. Si fra om du er interessert i å overta malen min. Du skal få den for rundt hundrelappen :)

I denne omgang går eg for ein tele-gitar. Som sagt, dette er ei grei form å starte med for ein nybegynnar :)

Gikk i gang med stikksaga, men som tidligare antyda i denne tråden gjekk det sørgjeleg seint. Difor har eg alliert meg med ein kjenning som har fullt utstyrt snikkar-verksted, så eg får skåre ut gitaren med bandsag...av ein som kan å bruke ei bandsag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.