Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tverrfløyte?


GalRompe

Anbefalte innlegg

Jeg synes tverrfløyte er et rimelig tøft instrument, er de noen her som spiller? Er det vanskelig å lære seg om jeg kan spille en del gitar og piano fra før? Og hvor mye må jeg ut med for en streit en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man hørt på Jethro Tull i det siste? :)

En GOD tverrfløyte skal visst være DYR, men du kan visst få dem fra et par tusen og oppover så vidt jeg har forstått det. Ian Anderson i Jethro Tull anbefaler (www.j-tull.com) å legge litt penger i sin første fløyte fremfor å kjøpe en billig og dårlig låtende en... Blir vel som med gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tverrfløyte er omtrent like lett å spille som det er å blåse på en cola/ølflaske. Man bruker temmelig nøyaktig like mye luft på å få en ren tone som på nevnte leskedrikkemballasje, og det sier seg selv at man må bruke mye mer luft for å spille en melodi.

Min eksdame (eminent fløytist) sa en gang at man bør styre langt unna billige fløyter, altså de til kun få tusenlapper, og slik er det med gitarer også. De billige låter som et tamt stålrør, mens de dyrere (av sølv) låter som det var Gud selv som spilte. Eks'en min har fløyte til 24,000 (tjuefiretusen)...

Det er forresten mye lettere å få til å spille piano enn tverrfløyte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så er ikke et piano en tverrfløyte

Har aldri prøvd tverrfløyte selv, men hvis du har sånn nogenlunde feeling for musikk, tror jeg du kan klare mye på et par år eller tre. Det er ikke altfor vanskelig, men det er ikke en blokkfløyte heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jethro Tull er heltene, ja!

Men på topic, om jeg spiller som en gud på tverrfløyte på en tverrfløyte som låter som et tamt stålrør, kan det vel bli helt OK? Eller det ulogisk? Ett er sikkert, jeg får vinger og flyr atten ganger rundt World trade center før jeg legger 24 sværinger på bordet for en fløyte.... men tenk så fett å kunne kalle seg "piper at the gates of dawn" :D

Jeg tenkte meg ihvertfall ikke mer enn 5000, noen som har noen nettsteder å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Ian Anderson begynte på en ganske billig fløyte, mulig noe av sangene på "This Was" (introen på Song To Jeffrey muligens?) er tatt opp med den, men han gikk ganske fort over til en dyr fløyte skjønner jeg etter hva han har skrevet. Masse nyttig info her tenker jeg: http://www.j-tull.com/musicians/iananderso.../equipment.html

Ian Anderson anbefaler visst Yamahas billigste fløyte, han har en som "kjøkkenfløyte" står det der...

Music123 hadde vel tverrfløyter også, burde sjekke der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Spiller tverrfløyte selv, og det er per idag mitt hovedinstrument på musikklinja.

Nei, det er ikke lett å spille. Men med en del trening, så burde ikke spilling ala Ion Anderson være umulig å få til.

Du trenger slett ikke kjøpe deg et dyrt horn med mindre du skal spille klassisk. Sånn klang som Ian Anderson har kan man fint få med en fløyte til 3-4 tusen. Og det er jo fett nok det. Jethro er tøft. Men hvis du vil ha den vakre, klare klangen som kjennetegner en klassisk fløytist eller en skolert jazzfløytist, så bør du kjøpe dyrere etter hvert. Har selv en fløyte til godt over 20 lapper, og kunne aldri tenke meg å spille på noe dårligere...lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til fløyta, men hvis prisen er riktig er det bare å slå til. Fort: Yamahas nye fløyter er faktisk veldig bra, og særlig begynnermodellene har meget godt rykte på seg. Denne ser lettspilt ut også, siden den er outline og har dekte hull.

Som sagt: sjekk opp prisen i forhold til nypris. Men fløyta er garantert bra nok for en nybegynner, og du vil kunne spille på den en god stund før du trenger noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 years later...

Skulle til å starte en ny tråd, så oppdaget jeg denne. Jeg har fått en gammel fløyte nå, og kunne godt tenke meg å lære meg å spille. Noen som har noen tips? Jeg skjønner ikke den dritt her og nå, så et finger chart og litt slikt kunne være handy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.