Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Roland GR20


sidney

Anbefalte innlegg

Har hatt etpar av Roland sine gitarsynther.

Skjønner ikke helt hva du mener med "påvirke spillefølelsen"?

Det er ikke i veien på en strat hvis det er det du tenker på.

Har hatt det montert på strat selv men har bedre erfaring med gitarer som har

hatt GK pickupen integrert på en måte, har som regel trigget bedre også.

I tillegg slipper man da GK enheten montert på gitaren (i tillegg til pickupen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, er enig i at det er stygt, men for de som ikke er gitarister, så synes de det ser skikkelig barskt ut. Litt sånn "Robot"- aktig, liksom. Kanksje litt sånn "stygtpent"? Litt av grunnen er vel kanskje at jeg har satt dette på en sunburst Fernandes- strat, og da blir "krasjen" enda større enn hvis den satt på en mattsort sintinggitar med sorte kromdeler.

Men til monteringen. Jeg har brukt tape for å montere hexpickupen, og det blir helt stabilt, ingen problemer. Derfor er det null null og sånn ekstra i gitaren. Ulempen er jo at hvis jeg skal fjerne pickupen, og fikle til en god innstilling, så tar det ganske mye tid, og en skikkelig justering er helt nødvendig for at dette skal tracke bra og funke slik det er ment. Så svaret er egentlig "nei", det er ikke noe man "slenger på plass" når det skal brukes. Da skal du i hvert fall bruke litt tid på en mekanisme som lar seg montere helt likt hver gang, og fjernes enkelt og greit.

Jeg synes ikke kabelen er i veien for håndbaken, men jeg pleier å hvile håndbaken på stolen i stedet for på kroppen. Det er muligheter for å justere den kabellengden, så jeg synes ikke det er et stort problem.

Sum- jeg synes kanskje at man bør ha mer enn en gitar før man tester ut dette. En av ulempene er at anslagsteknikk, hvor på strengen man slår an tone, hvordan og så videre, spiller ikke den store rollen.

Derfor mener jeg at man for eksempel kan kjøpe seg en billig gitar, da gjenre en med dårlige pickups og slapp sustain, men god å spille på, og bruke den til dette bruket.

Det er i hvert fall et hvis man bare vil bruke gitaren som en kontroller "i stedet for en synth man ikke kan spille på", og ikke i "blanding" med pickups og slikt.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt GR-20 i noen år nå, på bass gitar. Det fungerer meget bra.

Spillefølelse vil jo være anderledes - lyden påvirkes ikke på samme måte med synth som når man spiller vanlig. Det blir for eksempel ikke en anderledes lyd når man spiller nær stolen i forhold til nær halsen, slik det ellers blir. MIDI lyden er jo lik uansett, bare forskjellig styrke.

Men jeg er ikke enig i at man kan bruke et dårlig instrument til GR-20 o.l. - har man dårligere sustain i gitaren så vil det medføre at man har dårligere sustain på MIDI lyden også - dvs. ikke kan gjøre pitch-bend greier og slikt i så stor grad. Og dødpunkter vil også i noen grad overføres til synth lyden.

Når det gjelder pickup tingen som monteres på instrumentet: hvis man mener alvor så burde man installere den interne typen. Den ser mye bedre ut, og er mye mer praktisk i bruk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en GR 33 som jeg kjøpte her på forumet, meget god stand, alle manualer, hexpickup, kabel, monteringsdetaljer osvosv. Mener den kostet meg rundt 2500 kroner. Det er den verdt, en GR33 er jo en komplett JV-80, hvis jeg ikke tar feil. Minus tastene, da, selvsagt.

http://www.vintagesynth.com/roland/jv80.shtml

Jeg har lyst på en sånn:

http://www.vintagesynth.com/roland/gr700.shtml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo satt min på en sustainer- gitar, og det er da ikke helt tilfeldig, men var som sagt et forslag til hvordan man kunne skaffe seg en relativt rimelig "host" til kontrolleren..

Er den interne pickupen å få kjøpt i "løs vekt", altså?

Ja den heter GK-KIT-GT for gitar eller GK-KIT-BG for bassgitar.

http://rolandus.com/products/productdetail...amp;ParentId=55

Enhver Roland forhandler kan skaffe denne, selv om den kanskje ikke står i listene de har. Koster vel 1300 kroner omtrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.