Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan lodde


Anbefalte innlegg

Kan man bytte pickups uten å lodde? Kan man klippe av ledningene på den gamle pickupen og tvinne de med de nye og så isolere med elektrikertape? Skulle jo fungere det? Eller blir det dårligere signaler og lyd av det?

Eller kanskje enda bedre; bruke sukkerbiter eller hva det heter? Må jo være mye mer effektivt.

Endret av GlobalRider
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Global- ja, man kan selvsagt klippe av med en kjøkkensaks, og gjøre slik du foreslår. Dette burde jo være en knallidé for verdens gitarprodusenter. Da slipper de å lære folk og lodde.

Unnskyld en liten dose sarkasme, men skal heller svare høflig og saklig.

Forslaget ditt fungerer helt garantert. En stund. men metall som er i kontakt med luft er utsatt for kjemiske prosesser som over tid fører til at det blir dårlig kontakt. Strømmen som kommer ut av en pickup, er så svak at det knapt er målbart, så derfor er det ikke sikkert det tar lang tid før gitaren din slutter å gi lyd fra seg trolig når det passer minst.

Så derfor, for å teste, ja, det har jeg gjort flere ganger, men for å lage noe som varer over tid, så glem "snurre sammen", glem alle ideer om tape, glem sukkerbiter ( eller lysterklemmer som det egentlig heter ) og alle andre typer av fiffige koblinger. Det er lodding som gjelder. Det å lodde er ikke noen heksekunst, og jeg kan bare ikke se hensikten av å unngå det.

(Selv om EMG ser ut til å ha glemt det. Jeg har allerede hatt oppe en slik "klemmegitar" som skrapet og støyet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Alt funker mer eller mindre. Hadde tilfeldigvis oppe plekterbrettet på en bass heromdagen med jackinngang, potmetre og alt mulig påmontert. Fant ut at lead ut til jackinngangen var koblet ved å bruke en klatt tack-it/skoletyggis. Det var ikke dårlig kontakt som var oppdraget på denne. Alt funket som smør. Det skal sies at jeg loddet fast saker og ting uansett. Bassen har vært i bruk urørt i over 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...
  • 1 month later...

Endelig, bare fem år etter at jeg tenkt jeg skulle gjøre det, har jeg fått laget en "loddebruksanvisning" som jeg tror passer mest for nybegynnere. Dette er altså ikke posten for drevne loddeboltførere, Her blir det forhåpentligvis detaljrikt. Vi setter i gang med bilder av utstyr det er greit å ha. Man trenger ikke alt sammen.

Her ser du et par multimetre. For å måle motstand og kontakt i gitarer, trenger du ikke et dyrt et. Alle som er i handelen er bra nok. Disse to du ser her er på hver sin ende av skalaen når det gjelder kvalitet og pris. De er mye mer avanserte enn det du trenger til gitarmåling.

20141024_DSC_1212.jpg

Loddevann, tipp- avtørker, loddebolt, en resteplanke med to 6,5 mm hull i, avisoleringstang og loddetinn.
Man trenger ikke avtørker og en slik tang, mange foretrekker en våt svamp og en brytebladkniv til et par kroner i stedet for.

20141024_DSC_1213.jpg

Jeg har en slik rimelig loddestasjon. En vanlig loddebolt fungerer like bra til gitarlodding, men denne hoder temperaturen mer stabil.
Dessuten er varmluftsfunksjonen fin til krympestrømper.

20141024_DSC_1214.jpg

Krympestrømper. Det burde gitarfiklere bruke mer av. Dette settet er vel fra clas, med påfyll fra Biltema.

20141024_DSC_1215.jpg

Så til saken. Her skal det lages patchekabler, og i dette tilfellet er det snakk om et fænsi sett med stiv kabel og vinklede plugger.
Framgangsmåten er den samme uansett hva slags kabel og plugg du bruker.

20141024_DSC_1216.jpg

Som du ser på bildet her, har jeg noe som ofte kalles "helping hands". Det er ikke nødvendig, men det kan være greit. Hovedgrunnen til at jeg har brukt dem her, er rett og slett fordi det er lettere å ta bilder.
Her har jeg avisolert omtrent 1,5 cm av kabelen, dratt jordstrømpen tilbake og tvinnet den. Nå skal jeg ha på loddetinn. Husk at hvis du har en gammel kabel der det stikker ut metall fra enden, så klipp det av og få fram "ferskt" kobber. Grunnen er at det er mye lettere å fortinne.

20141024_DSC_1217.jpg

Sånn, loddebolten fikk rent tinn på tuppen, ble satt bort på senterlederen, så la jeg på litt tinn. Gjentok på strømpen.
Legg merke til pluggen, som også har fått to "klatter" med tinn på seg. Denne lille jigen av en plankerest tar ikke lang tid å lage, og kan brukes mange ganger.

20141024_DSC_1218.jpg

Husk å sette på hylsen på ledningen før du lodder, så slipper du å gjøre samme jobben to ganger!

20141024_DSC_1219.jpg

Nå har du altså fire flater med ferskt loddetinn på. Før de sammen, selvsagt to og to, sett loddebolten borttil, og varm opp til du ser det "flyter". Du kan tilføre ørlite ekstra loddetinn, men det er strengt tatt ikke nødvendig ut over å lage god kontakt med bolten. Ta vekk bolten, og vent til det størkner. Ikke blås på! Blir det blankt, er det fint, er det grått og klumpete er det ikke bra. Det er en såkalt kaldlodding.

20141024_DSC_1220.jpg

Krympestrømpen varmes opp. Disse krymper på litt over hundre grader, så det trenger ikke være så veldig varmt.

20141024_DSC_1221.jpg

Til slutt, en ferdig montert plugg. Gjenta jobben i den andre enden, så har du plutselig en egenprodusert sak med akkurat riktig lengde.

20141024_DSC_1222.jpg

Håper dette var grundig nok. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Kan jeg våge meg på å spørre om vedlikehold av loddetuppen? Har brukt en liten spiss fin sak når jeg har lodda sammen pealkit, men det er blitt kortere og kortere og nå er den ikke brukandes lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt å se at noen har så fokus på detaljer, men jeg tviler på at det finnes en gitarist som er villig til å betale for det det vil koste å lodde gitarelektronikk med det regimet der.
Prinsippene bak det hele er jo akkurat det samme, bare med ganske mange hakk kneppet opp på skalaen. En dårlig lodding i verdensrommet er jo katastrofalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hm- den var det da dette ble laget. Får se om jeg får laget en video, eller noen bilder om ikke så lenge.
Er ikke så enkelt å lodde og ta bilder samtidig sånn helt alene.

Det var jo ikke noe megageniale greier, bare en teknisk god video der ren spiss, fortinning og slikt ble vist. Den "NASA"- versjonen er akkurat det samme, bare at den er supernøye. Morsomt å se, men jeg mener det der blir litt overkill i en gitar. Så nøye trenger man ikke være, men prinsippene bak, om fortinning, ren spiss, passe mengde tinn, rett varme slik at det "flyter" passer er jo like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Det er også en god idé å bruke ground return / shield som stress relief, altså at hvis kabelen blir dratt i så er det den som tar støten. Dette kan man gjøre ved å ha signal kabelen en tanke for lang. Viktigere på XLR enn på jack ettersom signal i jack ofte også er ganske god AWG og tåler en trøkk.

 

Min lodding går slik; kutt til ledninger, avisoler, tvinn, tinning (med flux core), før på plugg og krympestrømpe på kabel, varm opp det som skal loddes til, før kabel inntil og tilfør litt mer loddetinn med flux, hold varme til det flyter godt og flux har gjort jobben, gjør ferdig alle loddepunktene, før over krympestrømpe og krymp den, skru på plugg/deksel og voila!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.