Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gode lærebøker


Jens-K

Anbefalte innlegg

Eg prøver så godt eg kan å lære meg å improvisere blues-soloar, men kjem ikkje vidare, blir stuck på samme sporet på pentaton-skalaene. Meinar på eg har lest om gode bøker med div. licks her på forumet, men kan ikkje finne igjen trådane det stod skreve i. Nokon som kan repetere? Ellers tek eg i mot tips ang. improvisasjon med stor takk :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg prøver så godt eg kan å lære meg å improvisere blues-soloar, men kjem ikkje vidare, blir stuck på samme sporet på pentaton-skalaene. Meinar på eg har lest om gode bøker med div. licks her på forumet, men kan ikkje finne igjen trådane det stod skreve i. Nokon som kan repetere? Ellers tek eg i mot tips ang. improvisasjon med stor takk :rolleyes:

Bøker med diverse licks er temmelig ineffektive om du har lyst til å bli bra på å improvisere blues. Hør på musikk, fortrinnsvis med folk som kan spille blues (jeg foretrekker de som er sorte i huden, av erfaring, ikke ideologiske grunner, ingenting galt med å være hvit som sådan), opparbeid et låtrepertoar, plukk soloer, eller linjer fra soloer. Greit å ha en viss teoretisk basis og, men hovedpoenget er å bruke øra til å improvisere med.

Det er et blindspor hele denne bok, metode, licks-mentaliteten som råder blant mange gitarister.

Bare min mening, of course :lol:

Endret av windofpain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

I utgangs punktet vil eg mest anbefale å prøe å plukke lick`s du likar frå plate. Når du har lært det, istaden for å berre spele det om att go om att så bruk det som ein grunnide som du lager nye eigne raser ut ifrå. Dette er ein veldig lang prosess. Eit kult lick kan dnne grunnlag for månedsvis og årevis av utforskning.

Ellers er det lurt å ta opptak av seg sjølv, og ikkje minst ta det rolig, tenk først og fremst melodi og fraser. Kanskje synge noko du synest hadde vore kult å spele, deretter jobbe med å kunne gjere det like lett på gitaren som du syng det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.