Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bassgalleriet


AXL

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...

OK, ny bass i huset. Yamaha TRB-6 fra slutten på 90-tallet antar jeg. Låter veldig Yamaha, john Patitucci, altså: moderne! Men det er mye muligheter til å finjustere elektronikken, så det kan vel hende jeg setter meg ned en dag og skrur litt *hehe*

trb6-1.jpg

trb6-2.jpg

Det eneste drawbacket er at bassen tydeligvis har hatt minst ett heftig fall, og en av de små pottene nederst har fått seg en alvorlig trøkk. Dette har ført til sprekkdannelse i treverket rundt potmeteret og skader i lakken i hele området rundt de tre "småpottene", men det ser ikke ut til at sprekkdannelsen har skadet treet vesentlig. Irriterende er det likevel når kjøper ikke sier fra om ting som dette (og heller ikke svarer på mail).

Men resten av bassen er bra, super hals (kjempebred!) og fin lyd. Og det er det viktigste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Men jeg kommer nok aldri til å kunne klare å si at en headless er fin :P

Aldri si aldri.. Vet ikke om du har spilt på en, men prøv en headless bass, eller gitar, og du kanskje vil få et annet syn? Særlig når du oppdager fordelene..... ;) Forøvrig, hva som er pent kommer jo ann på øynene som ser.

Sjøl synes jeg headless designet er så suverent, men jeg skjønner ikke at andre ser det også :( Men det ligner ikke en Jazz eller Prec, da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thunder Fingers

Alt hodeløst jeg har spilt på er en Hohner, men den følte jeg at nesten knakk håndleddet mitt på venstrehånd, men det kan ha mer med designet å gjøre egentlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg kommer nok aldri til å kunne klare å si at en headless er fin :P

Aldri si aldri.. Vet ikke om du har spilt på en, men prøv en headless bass, eller gitar, og du kanskje vil få et annet syn? Særlig når du oppdager fordelene..... ;) Forøvrig, hva som er pent kommer jo ann på øynene som ser.

Sjøl synes jeg headless designet er så suverent, men jeg skjønner ikke at andre ser det også :( Men det ligner ikke en Jazz eller Prec, da :D

Hehe. Har ikke spilt på noen nei, men at jeg synes de utseendemessig er stygge har ingenting med balanse, vekt spillbarhet eller noe slikt å gjøre. Det er som du sier avhengig av øyet som ser, og jeg synes rett og slett at strengeinstrumenter skal ha et hode. Skal dog også sies at jeg har en ganske uvanlig smak tror jeg, da jeg ikke kan fordra utseendet på strat'er eller p-basser, men tele'r og jazz'er er omtrent det nydeligste som finnes ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt hodeløst jeg har spilt på er en Hohner, men den følte jeg at nesten knakk håndleddet mitt på venstrehånd, men det kan ha mer med designet å gjøre egentlig..

Det har mye med designet å gjøre. At hodet er vekke trenger ikke egentlig å ha noen betydning, så lenge balansepunktet og posisjonen på "strengespennet" er lagt riktig.

Jeg hadde en Warwick Nobby Meidl som gjorde akkurat det du sa, men der var det jo 15cm med stemmeskruer og dritt mellom stolen og halen. Dermed ble 1.båndet flyttet en god del ut fra kroppen og håndleddet fikk lide.

Det samme resultatet får du om du spiller på en Steinberger-klone (padleåre) som har strap-festene på kroppen. Da står de rett og slett ved 20-22 bånd, og du får en underlig spilleposisjon. Bruker du derimot pivot-festet (boomerangen kalles den også) eller en strap hook som sørger for at øvre strapfeste flyttes mot 12-14.bånd, blir det noe helt annet.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thunder Fingers

Var i grunn det jeg tenkt meg ... hadde den ikke på meg i mer en 30 sek, men det var nok til at jeg aldri kommer til å kjøpe en "paddleåre"...

For det andre fikk jeg beskjed om at jeg så latterlig ut med den :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.