Web Analytics
Jump to content

redrum/reason

Phoncible
 Share

Recommended Posts

Har begynt å kikke litt på dette programmet, og laget noen trommebeats. Lurer på hvordan jeg "tar dem opp", eller stabler dem i riktig rekkefølge. Står i help fila at jeg kan ta de opp eller legge de inn i "main sequencer", hvilket egentlig sier meg ganske lite (fersking, veldig :oops: ). Noe hjelp å hente her..? :)

"Ta opp"...???

Programmet er delt i to, en del med Rack (der Redrum er, mikser etc...), og en del med sequenser. Når du starter så ser du alle sporene i sequenser. Du må vlege det sporet du vil jobbe med (redrum) og switche over slik at du kommer inn på dette instrumentet. Til dette finnes det en knapp øverst til venstre i sequenseren. I rutenettet kan du "tegne" der hvor du vil ha trommeslag på de forskjellige trommene. Du "tegner" ved å holde ned Alt.

Vet ikke hvor mye du skjønner av dette (har ikke reason foran meg), men når du først har skjønt poenget så går det greit.

Når du har laget et trommeparti (feks et vers), så kan du merke av disse og grupere dem. Denne gruppen blir en blokk som kan kopieres til alle plassene du trenger vers.

Hvis jeg snakker helt gresk her så får du si ifra.

NB! Bare for ordens skyld så skal du ikke lage loops i selve Redrum, her skal du bare hente lydene du vil bruke, all programmering skjer i sequenser-vinduet.

Vel, sto forklart i hjelpefila som at man kunne "record in the main sequencer", eller plotte det inn som du beskriver nå. Du har jo de firkantene, hvor du kan sette inn slag med de forskjellige trommene, og dermed lage en loop.

Er ikke helt sikker på om jeg forstår. Får ikke prøvd akkurat nå heller, da datamaskinen med reason (folkehøgskole) står på et rom som blir brukt til å innkvartere gjester(hvor teit er vel ikke det...)

Er sequenceren den som ligger under racket? Det er i så fall to forskjellige vindu man kan vise der, et der det kunne virke som man kan plotte inn hvor hvert enkelt trommeslag skal være.

Vel, sto forklart i hjelpefila som at man kunne "record in the main sequencer", eller plotte det inn som du beskriver nå.

Du kan koble til et keyboard via midi og spille inn med dette. Da vil det du spiller bli plottet inn. Med trommer så er det i grunnen like enkelt å gjøre det manuelt.

Er sequenceren den som ligger under racket? Det er i så fall to forskjellige vindu man kan vise der, et der det kunne virke som man kan plotte inn hvor hvert enkelt trommeslag skal være.

Jepp, det er her du plotter inn.

Du får prøve å prakkes litt, og spør om alt du lurer på.

Har vurdert å lage en turorial for Reason (det er mange andre som spør meg), får se når jeg får tid.