Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vreng/multieffekt til ekstrem-metall


Necrotoucher

Anbefalte innlegg

Sitter du hjemme og spiller Metallica aleine, så er det jo den gode gamle resepten, ned med mellomtonen og opp med bass og diskant.

Skal du derimot ha en lyd som kutter igjennom i bandsammenheng, så må du opp med mellomtonen og bassen må bort fra frekvensområdet til bassisten.

De aller fleste har også en tendes til å stille gain/distortion for høyt. Ned med gain og opp med volum synes jeg høres bedre ut iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ein MT-2, men må innrømme at eg slit litt med å få stilt den inn slik eg vil. Er ikkje ute etter satanlyd, men meir i retning, tja, skal vi sei Metallica og den type musikk. Tips?

her er det brukt MT-2 via JCM2000 og JCM800.

De andre live-video er det også brukt samme opplegg.

Husker ikke helt hvordna jeg hadde den..

Sånn ca: Low og High på kl 15.

Middle på 0 (kl 19)

Mid Freq på kl 15 og Dist på ca kl 13.

Husker ikke det med mids.. Kan være det var omvend. Freq på 0 og Middle på kl 15.

Hele greia ligger egentlig i de de mid-kontrollene. Skrur man på dem og eksperementerer, så vil man oppdage mange forskjellige lyder.

Men som sagt. Den kan låte litt fisete på enkelte forsterkere.

Skrudde clean-volumet på forsterkeren så mye at jeg kunne ha pedalvolumet på litt under kl 12. (altså litt mindre enn halvveis)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal i alle fall ikkje mykje til for å skru seg alldeles på bærtur på Metal Zone :blink:

Nei, men man kan faktisk skru seg til KONGE bra lyd også. Ihvertfall på de eldste, den jeg har er vel av de aller første. Tror de bytta ut noen deler etterhvert, som endra lyden. Min låter ihvertfall kule hvis man skjønner hvordan en EQ virker. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av de bandene hadde noen spesiell lyd, med såpass mye tremolo, spesielt på bare én streng, er det veldig vanskelig å høre forskjell.

Jeg bruker selv en modifisert Metal Zone på øving, og den er ganske grei med rett innstillinger. Det skal derimot veldig mye til, og det skal ikke mye forandring på EQ for å kjøre den på bærtur.

Jeg har min med all eq og dist nesten rett opp, og mid-shift (eller hva det nå er) nesten helt til høyre (så skarpe som mulig mao). Den blir litt grøtete, og det er nok for lite mids og for mye bass der, men det er fordi vi øver uten bassist.

Når vi skulle spille inn demo brukte jeg en MI Audio Crunch Box, og resultatet ble veldig bra (kan høres her). Den skal jeg nå selge fordi den blir litt "tynn", og er erstattet med en Tube Driver.

En Boss MT-2 er fin om du skal øve hjemme osv., men så fort du skrur deg til "riktig" lyd i bandsammenheng blir den etter min mening litt skuffende.

Jeg ville prøvd meg på en Marshall-type vreng, finnes en haug med bokser som gjør det.

Når jeg sier Marshall, så bruker jeg det ganske løst. Må ikke være nøyaktig lyden til en plexi eller jcm800.

Selv har jeg ganske lyst å prøve en 6505 eller GH100L e.l. fordi de er "litt Marshall", men er voica litt bedre for slik metal, og har litt mer vreng.

Endret av Innos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er solgt, og jeg er ganske blakk nå. Hvis ikke hadde jeg nok eid ToreFagerheim sin 6505 nå. =p

edit: Er vel kanskje ikke blakk, men før pengene for Schecteren kommer har jeg ikke penger å bruke på forsterker. Har jo allerede to rørforsterkere, med nr. 3 på vei. =o

Endret av Innos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.