Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vreng/multieffekt til ekstrem-metall


Necrotoucher

Anbefalte innlegg

Heisann.

Noise-gaten er i havn, men jeg har nå behov for en skikkelig vreng pedal beregnet til ekstrem-metall, da hovedsaklig black metal.

Case: Jeg har nå brukt en Zoom 606 Multieffektpedal i sikkert 5 år. Nå har input/output gått fyken og signalet kommer bare av og til frem, og ikke alltid på ordentlig sett og vis heller. JA, dette går sikkert ann å reparere, men er egentlig ute etter noe nytt (og bedre).

606 er vel en digital pedal, om jeg skal fortsette med digitalt eller gå over til analogt er jeg neimen usikker på. Foruten dette har jeg to valg; KUN vreng, eller multieffekt. Jeg spiller forsåvidt bare med vreng, men har egentlig lyst på en multieffektpedal da en og annen effekt virker hendig fra tid til annen. Alltid kjekt å kunne eksperimentere / leke seg litt.

Specs 606:

Built-In Expression Pedal

Drive Selector & Gain +/-Key

35 Versatile Effects - 9 Simultaneously

Built-in Chromatic Tuner

3 Amp Cabinet Simulators

Battery or AC Operation

Pedalene jeg har testet så langt i butikk har vært en Boss ML-2 og en Boss MT-2, men ingen andre multieffekt. Jeg syntes ML-2 var ganske bånn, MT-2 noe bedre men fortsatt bånn i forhold til den ene patchen på 606 kalt "G6 - Corn" . Problemet er at jeg ikke på langt nær syntes de låter nok heavy og ekstremt samtidig som de ikke låter kjedelige og "tørre". :P Må være mulighet for god basstone.

Noen som kjenner til patchen jeg referer til på 606 å kan gi noen tips? Ellers tar jeg gjerne i mot generelle anbefalinger både mot vreng og multieffekt markedet. Enten må jeg finne noe bedre enn G6 patchen på 606'en, ellers så blir jeg tvunget til å betale for å reparere min gamle. Hva bør jeg gjøre? :o

Dersom jeg kjøper kun vreng, må jeg kjøpe tuner og ditt og datt samtidig, og da baller gjerne prisen seg på. Så fint med alt i ett egentlig (foruten noise-gate). Skal også være praktisk live / på øving.

Mvh

Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett den, MEN laget meg min egen for å få svar på MINE spørsmål og i forhold til mitt case. Hadde jeg skrevet inn min informasjon på denne tråden hadde det antagelig blitt noe oversett da svarene vil være mer i forhold til trådstarter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags black metal er det snakk om?

Moderne og "clean cut" eller mer skikkelig black metal? Det brukes ganske annerledes vreng i de to.

Jeg kan nevne tre skiver som jeg mener har god gitarlyd.

1. Urgehal - Goatcraft Torment

2. Disiplin - Anti-Life

3. Dark Funeral - Attera Totus Sanctus

Noe moderne sound over dem alle, men fortsatt necro. Mye trøkk er vel fellesnevneren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valget mellom analoge og digitale effekter er vel avhengig av forsterker.

Ingen vits å være analog purist på pedaler, hvis du ikke har en rør-amp for purister.

De fleste vreng-pedaler låter dessuten helt forskjellig på forskjellige amper, og er også avhengig av hvordan ampen blir kjørt.

Umulig å si noe om lyd i pedaler, uten å vite noe om amp-type, og hvordan den blir brukt.

Det eneste du får grei på er hvordan hver enkelt syns sin vreng-pedal lyder på sin amp, og det er ikke sikkert det er særlig nyttig for din bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på en sjappe i dag, men rakk bare en liten titt da de skulle stenge. Prøvde såvidt en Line6 multieffekt (husker ikke hvilken, men gedigen var den) og en Zoom G2. Ingen av disse likte jeg i forhold til 606'en. :( Så trenger masse tips fra folk som har peil på bm/ekstrem metall pedaler. :)

Ingen vits å være analog purist på pedaler, hvis du ikke har en rør-amp for purister.
Hvorfor hører analoge systemer bedre sammen med rør-amper?
Umulig å si noe om lyd i pedaler, uten å vite noe om amp-type, og hvordan den blir brukt.
Bruker en Peavey Bandit 112 amp. Men dette er i grunn bare hjemme, da amp på øvingslokalet varierer av hva som er ledig. Jeg har tenkt å oppgradere til en ny amp (heller mot stack) etterhvert. Pleier slike i 7000,- klassen å ha like god vreng innebygd som en god bm vrengpedal?
Det eneste du får grei på er hvordan hver enkelt syns sin vreng-pedal lyder på sin amp, og det er ikke sikkert det er særlig nyttig for din bruk.
Jo, det hjelper meg mye faktisk. Jeg tok med den halv-defekte 606'en min til ei sjappe og prøvde den der, og syntes den låt like fett der. Jeg tror at en pedal vil gi noe av det samme inntrykket uavhengig av amp, hvis man tenker på selve lyden. Så tips i vei ^_^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god metal-amp vil vanligvis være bedre enn alt av metal-pedaler. Av samme grunn finner du så godt som ingen metal-band som kjører pedalvreng.

Hvis du skal ha god pedalvreng til metal, så prøv Z.Vex Box of Metal. Skal du snart ha deg en amp, så drit i pedal, spar heller penger og bruk dem på amp.

Tviler på at vi kan komme med så mye bedre råd enn det. Du vet hvordan du vil ha vrengen, og du finner den ved å prøve deg frem. Tviler på at noen av oss kan finne en pedal eller multieffekt som "nailer" lyden du er ute etter, basert på plater de færreste av oss har hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor hører analoge systemer bedre sammen med rør-amper?

Han sa ikke at analoge pedaler hører bedre sammen med rør-amper. Han sa at det ikke var vits i å være analog-purist på pedalsiden, dersom man ikke har en skikkelig amp å kjøre dem igjennom. Stor forskjell.

Jo, det hjelper meg mye faktisk. Jeg tok med den halv-defekte 606'en min til ei sjappe og prøvde den der, og syntes den låt like fett der. Jeg tror at en pedal vil gi noe av det samme inntrykket uavhengig av amp, hvis man tenker på selve lyden. Så tips i vei ^_^

Ja og nei. En pedalvreng vil som oftest beholde samme karakter i vrengen uansett hvilken amp du kjører den igjennom, men det som vil variere STORT er hvor tightness, punch, kick eller hva faen metal-folket ønsker seg i lyden sin ;)

Kjører du hissig metal-vreng fra pedal, igjennom en åpen transistor-combo, vil totalen låte ganske anderledes enn om du kjører samme pedal igjennom en rørtopp tilkoblet et lukket 4x12 kabinett. Selv om begge heter marshall eller hvasomhelst. Og om høyttalerelementene er Celestion V30 eller Jensen-something, så vil du også få temmelig forskjellig resultat. Hvis du har et noenlunde oppegående gitar-øre vel og merke...

Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha god pedalvreng til metal, så prøv Z.Vex Box of Metal. Skal du snart ha deg en amp, så drit i pedal, spar heller penger og bruk dem på amp.
Det var det da. :/ Skal prøve å få testet pedalen du sikter til. Tenker liksom at per i dag har jeg ikke behov for noe giga-amp, men hvis jeg først skal investere er det det jeg skal ha. Derfor tenkte jeg på en pedal i første omgang. Dette har jo forsåvidt funket bra for meg de siste 5-6 årene.
Tviler på at vi kan komme med så mye bedre råd enn det. Du vet hvordan du vil ha vrengen, og du finner den ved å prøve deg frem. Tviler på at noen av oss kan finne en pedal eller multieffekt som "nailer" lyden du er ute etter,
Jeg tenkte kanskje at noen hadde erfaringer med 606'en fra før av og kunne sammenligne denne med noe nyere og bedre. Ellers så er jo generelle anbefalinger som jeg kan teste ut alltid interessant. :)
basert på plater de færreste av oss har hørt.
Dette var en referanse til hvordan jeg ville ha det ment til"Innos" da han lurte på hva slags black metal det var snakk om.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen sjekket ut de sangene han likte sounden på?

Jeg tror at du kommer til å bli fornøyd med en Boss MT-2.

Har hatt pedalen, og angrer på at jeg solgte den. Den fungerer jævlig bra på enkelte forsterkere, men kan være litt fuzzete på noen få forsterkere.

Ingengrunn til å kjøpe en grom forsterker når du ikke er ute etter en supertight og veldig fyldig vreng som de fleste moderne band bruker for tiden.

Prøv ut MT-2 viss du er ute etter en sound som på Urgehal - Goatcraft Torment.

MT-2 har en ganske varm vreng og du har muligheter til å skru den til ganske mye forskjellig, da den har mange valgalternativ på EQ'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med sistemann her. MT-2 har et hav av muligheter, foruten den illsinte konfirmasjonsvrengen med scooped mids som de fleste hater den for.

Den har innebygd preamp, det vil si at du kan bruke den med hodtelefoner eller inn på hjemmestereoen. I tillegg har den svært bra tonekontroller.

(dagens metalzone reklame)

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at du kommer til å bli fornøyd med en Boss MT-2.

Har hatt pedalen, og angrer på at jeg solgte den. Den fungerer jævlig bra på enkelte forsterkere, men kan være litt fuzzete på noen få forsterkere.

Ingengrunn til å kjøpe en grom forsterker når du ikke er ute etter en supertight og veldig fyldig vreng som de fleste moderne band bruker for tiden.

Eg har ein MT-2, men må innrømme at eg slit litt med å få stilt den inn slik eg vil. Er ikkje ute etter satanlyd, men meir i retning, tja, skal vi sei Metallica og den type musikk. Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.