Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strenger som varer


Konnis

Anbefalte innlegg

Elixir holder det de lover, de varer lengre. Men hvis du liker å sette opp med nye strenger før en konsert, for å få den klare klangen fra helt nye strenger kan du glemme Elixir. De er daffe og uten klar klang som nye, men de blir ikke dårligere før det har gått lang tid. Andre strenger er mye bedre som nye, men mister klangen fort. Da er det hvordan du bruker gitaren, og hvor ofte du skifter strenger som er avgjørende for om Elixir passer for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hva er galt med litt dasspapir? Tørker jo over med tørt papir etterpå.

*klaske*

Hør etter når folk gir deg råd da, mann! At du tørker over med tørt papir etterpå hjelper ikke. For det første får du ikke bort alt vannet (som legger seg mellom vindingene), og for det andre så etterlater du papirpartikler fra dasspapiret i strengene.

Selv om du er nøye med håndhygienen og også tørker av strengene med en TØRR OG SKIKKELIG FILLE og muligens et strengemiddel som f.eks. GHS Fast Fret, så kan du ikke forvente så veldig mye mer enn en måneds levetid dersom du spiller ofte.

Dine alternativer blir dermed begrenset ned til å gå for elixir (og tåle anderledes tone og spillbarhet), eller å finne deg i kosten og arbeidet med å skifte strenger en gang i måneden. Jeg stemmer for sistnevnte, da du får muligheten til litt guitar-care i samme slengen, som f.eks. gripebrett-rens o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens er du en av de som har en svette som kjemisk sett ikke går godt overens med legeringen i strengene. Ikke mange ting du kan prøve, så bare begynn i en ende:

- Behandle strengene annerledes i forbindelse med spilling. I ditt tilfelle vil det si null mer dasspapir.

- Prøve andre strenger, dvs annen legering eller strenger med belegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, neiognei. Jeg er forsiktig med dassrullen jeg assa, gutta :P tørker bare over strengene uten vinding (eller hva det nå enn heter), dvs. e, H og G, og fjerner eventuelle papirrester etterpå. Men jeg kan selvfølgelig slutte med min dopapirfetish, men hvordan i helsike skal en tørr klut fjerne møkk og hudceller? Har en 100 prosent bomullsklut jeg kjøpte til nettopp dette formålet for en liten stund siden, men syntes ikke det virker særlig bra, og det ble etterlatt små sammenkveila bomullstråder rundt strengene. Kluten er forøvrig av merket Planet Waves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en plan. :)

Som nevnt; alternativer er elixir eller rense-/smøre-stoffet "ghs fast fest" (brukes kun på vanlige strenger, ikke elixir), men begge alternativene medfører en annen "feel" en vanlige ubehandlede strenger, så det blir en veldig individuell smakssak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp toalett-pairet, dropp dyre idiotiske pussekluter eller hva det måtte være og ta en gammel slitt hvit bomulls-t-skjorte og riv av en bit. En slik loer ikke, du kan se hvor den er brukt/hvor mye du får av/om det er mer igjen og det er billig. Om du fukter noe av den først er det greit nok da du vil vaske bort svette-salter som fremskynder ruste-prosessen. Tørk av med en tør del rett etterpå.

Billigere og enklere blir det ikke.

Hjelper det ikke og du er ute etter den noe skimrende helt-ny-streng lyden vet jeg ikke råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må være den eneste i verden som liker Elixir-strengene sånn noenlunde...

Neida, jeg liker de jeg og. Har en 20-30sett liggende her så det hadde vært kjedelig

om jeg ikke gjorde det :lol:

Tom Anderson og John Suhr anbefaler Elixir så de kan de ikke være så jævlige som alle skal ha det til...

Jeg driter i hva slags strenger jeg spiller på, det finnes viktigere ting å henge seg opp i, men

det fine er at de absolutt holder lenge!

Det komiske er at endel av strengene det ofte krangles om er de samme strengene laget på samme fabrikken hehe.

Elixir lager heller ikke egne strenger, de bare coater de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.