Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strenger som varer


Konnis

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe nye strenger til min Epiphone Les Paul Standard. De som sitter på nå er d'Addario 010-046, med andre ord helt standard strenger. Strengene er gull den første måneden, men etterhvert synes jeg strengene blir "tørre", mindre glatte, sorte og skitne (gamle hudceller som samler seg under strengene, vet dere. Men dette gjelder jo alle strenger). Jeg orker ikke bytte strenger hver måned for å beholde glatte og rene strenger, så derfor lurer jeg på om jeg skal kjøpe et sett Elixir neste gang.

Hvordan er spillbarheten med Elixir i forhold til helt vanlige strenger?

Hvordan er lyden...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dette er et stadig tilbakevendene tema. Jeg skifter strenger minst en gang i mnd. Uansett om det er "nødvendig" eller ikke. I perioder der gitarene blir brukt mye, skiftes det oftere. Elixir strenger har jeg prøvd en gang. Ekkel silikon-aktig følelse. Ikke så bright som jeg vil ha nye strenger. De varer nok lenger enn vanlige strenger, men jeg hadde problemer med at et par strenger røk lett, så jeg ga opp. Jeg hadde nok ikke brukt dem i dag uansett. I tillegg er de dyre!

Dessuten koser jeg med litt med å sitte å fikle med gitaren ved strengeskift. Etterstramme skruer ved behov, tørke av støv og flekker osv.

Bare min personlige mening og oppfatning. Ikke nødvendigvis et råd å gå etter...

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask hendene før du speler og tørk av gitaren etterpå.

Pleier å gjøre det, skjønneru. Mulig at det blir litt slurv hvis jeg bare plukker opp fjøla for å ta en trall, men tørker over strengene godt med litt fuktig dasspapir (er det feil?) minst en gang om dagen. Allikevel synes jeg strengene blir sorte, "uglatte" og jævlige fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å gjøre det, skjønneru. Mulig at det blir litt slurv hvis jeg bare plukker opp fjøla for å ta en trall, men tørker over strengene godt med litt fuktig dasspapir (er det feil?) minst en gang om dagen. Allikevel synes jeg strengene blir sorte, "uglatte" og jævlige fort.

Oi. Nå ble jeg usikker på om du er seriøs...

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hihihi :) du behandler gitaren din som dritt! haha -anyone? anyone?! :lol:

Hørtes egentlig ikke så veldig lurt ut, med tanke på fuktigheten etc :P

Bare pass på at du ikke har brukt fingrene som pølseklyper før du spiller, så burde det gå ganske bra.

Skift en gang i måneden er noe jeg synes man skal koste på gitaren. Den låter bedre, føles bedre, og du får litt intim kvalitetstid med den ;)

Jeg personlig er veldig fornøyd med ernie ball sine. 0.10 -46. Låter fresht lenge, føles gode ( for meg) og overall holdbarheten virker bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Snake Oil strenger (ja, jeg vet hva det betyr...) og *hva heter det igjen?* fast fret? Fungerer bra og relativt lenge, men hvis du "ikke orker å bytte strenger hver måned" tror jeg du får problemer med å finne noe som varer lenge nok...

Å tørke av strengene med vått papir høres forøvrig ikke særlig lurt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørk strengene med en klut eller noe. Både over og under på hver eneste streng - en etter en. Du vil merker at det ligger mye skit under strengene og at kluten blir nesten svart der du tørket.

Oog lyden blir er bright med engang.

GJør dette minst en gang i uken, så øker klangen i strengene litt lenger.

For min del så liker jeg litt eldre strenger.

Fra 7 dager > over en måned. De fleste strengene jeg har spilt på , trenger å spilles inn før de låter bra. Liker ikke helt klangen i helt nye strenger :P

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøl har jeg brukt en del Elixir i det siste, og må si at de forsåvidt funker bra for min del. De har en noe "uvant" følelse i starten, men som nevnt over her så har vel de aller fleste strenger den egenskapen at de må spilles noe inn før de er slik de skal være.

Det som kommer i tillegg for Elixir strengene er en følelse der det for meg kjennes litt ut som strengene "ruller" noe under fingrene noe når de er helt nye... Dette bedrer seg rimelig fort, eller man blir vant til det... jeg vet ærlig talt ikke helt hva som kommer først :unsure:

Synes Elixir varer noe lenger enn de fleste andre da, men det kan jo være ønsketenkning i og med at de som nevnt koster noe mer enn de fleste andre strenger i vanlig handel. Jeg har ikke utført vitenskapelige undersøkelser på dette temaet!! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Snake Oil strenger (ja, jeg vet hva det betyr...) og *hva heter det igjen?* fast fret? Fungerer bra og relativt lenge, men hvis du "ikke orker å bytte strenger hver måned" tror jeg du får problemer med å finne noe som varer lenge nok...

Å tørke av strengene med vått papir høres forøvrig ikke særlig lurt ut.

Finnes også andre typer strengerens som kan være verdt å prøve. Spør på en musikkforretning. Strengerens er ikke noe godt alternativ til å bytte strenger, spør du meg, men det vil øke levetiden til strengene noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd Elixir selv, men har sett flere steder på nett at mange som ikke liker dem synes DR Extra Life er bedre. Disse er også coated og det er jo morsomt at man kan få forskjellige farger på strengene. Nå har jeg ikke prøvd disse heller, så dette er ikke å se som en anbefaling, bare et tips om noe som KAN være verdt å prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.